رفع خطر از بازار تهران بخشی از یک طرح کلی یعنی ساماندهی مشاغل مزاحم و ناایمن است و تاکنون برای برخی از اصناف حکم خروج از تهران صادر شده است و به گفته رییس شورای شهر

بازار تهران

همشهری آنلاین - لیلا شریف: آتش در بازار تهران یکی از هراس‌های اهالی پایتخت است و هر بار که دود سیاهی در حوالی جنوب تهران رویت می‌شود، چشم‌ها رد دود را می‌زند تا مبادا آتش به جان بازار و انبارهای زیرزمینی‌اش افتاده باشد.

این نگرانی ناشی از تجربه‌های تلخ آتش‌سوزی در بازار است؛ چراکه همین چند ماه پیش - ۱۶خرداد - چنان آتشی در انبار چسب و حلال‌های کفاشی بازار سیدولی شعله‌ور شد که تا چند روز نفس‌ها را در سینه حبس کرده بود. سرانجام نیروهای آتش‌نشانی پس از ۵۴ساعت کار بی‌وقفه توانستند بلا را از سر شهر تهران دور کنند.

همزمان با این آتش‌سوزی، معاون نظارت در سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای رسمی به نهادهای مربوطه خواستار سرعت بخشیدن به «ایمن‌سازی و رفع خطر» از بازار بزرگ تهران شد.

رفع خطر از بازار تهران بخشی از یک طرح کلی یعنی ساماندهی مشاغل مزاحم و ناایمن است تا از این طریق بند۲۰ ماده۵۵ قانون شهرداری‌ها به‌درستی اجرا شود. طبق این بند مصادیق مشاغل مزاحم در آیین‌نامه ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری مصوب۳۰/۷/۱۳۹۶ هیأت وزیران به‌دلیل آلودگی و مزاحمت‌ و سروصدای زیاد و شرایط ناایمن نمی‌توانند در محدوده شهر فعالیت کنند.

تاکنون بخشی از اصناف مانند فروشندگان چوب، آهنگران، مبل‌سازان و... به شهرک‌های اطراف تهران مانند خاوران، شادآباد و... منتقل شده‌اند، اما هنوز بخش اعظمی از مشاغل مزاحم و ناایمن حاضر در محدود بازار و مناطق اطراف آن نیازمند جابه‌جایی هستند. واحدهای صنفی حوزه چرم و کفش دست‌دوز با توجه به مواداولیه اشتعال‌زا در اولویت جابه‌جایی قراردارند و در گام بعدی قرار است نوبت به اصناف تولید پوشاک، طلاسازها، تولیدکنندگان جوراب، کشباف و تفت‌دهندگان آجیل برسد.

پیشنهاد نقل‌مکان انبارها به شهرآفتاب

مهدی چمران، رئیس شورای شهر در گفتگو با همشهری گفت: در رابطه با جابه‌جایی و ساماندهی مشاغل خطرآفرین، رایزنی و هماهنگی‌هایی با دادستانی داشته‌ایم تا بحث ایمنی مورد توجه قرار بگیرد. برای افزایش ایمنی شهر، ابتدا بحث ساختمان‌های ناایمن مورد توجه قرار گرفت و به ساختمان‌های پرخطر اخطار داده شد که خوشبختانه برخی از این ساختمان‌ها ایمن شدند.

او افزود: در مورد انبارها نیز اقدامات مهمی را آغاز کرده‌ایم؛ چراکه انبارها نباید در شهر و بازار حضور داشته باشند؛ این انبارها باید به خارج از شهر منتقل شوند. در حال حاضر برخی از مسئولان اصناف پارچه‌فروش‌ها یا تولیدکنندگان پوشاک پیشنهاد داده‌اند که تولیدی‌ها و انبارهایشان را به اطراف شهر آفتاب منتقل کنند و در داخل شهر تنها به بحث فروش بپردازند. ما از این درخواست استقبال کردیم و با آنها همکاری خواهیم کرد.

رییس شورای شهر تأکید کرد: درباره انبارهای ناایمن با دادستانی هماهنگ کرده‌ایم؛ چراکه بسیاری از این انبارها مانند تیمچه حاجب‌الدوله به هیچ‌وجه ایمن نیستند و اگر آتش‌سوزی اتفاق بیفتد، ایمنی شهر زیرسؤال خواهد رفت؛ بنابراین شکی نیست که این انبارهای ناایمن باید ساماندهی شوند؛ چراکه بسیار خطرناک هستند.

۶۰هزار واحد صنفی فعال در بازار زیر ذره‌بین شهرداری منطقه

وحیدرضا انارکی‌محمدی شهردار منطقه۱۲ در گفتگو با همشهری گفت: آنچه در بازار به‌عنوان مشاغل مزاحم و ناایمن تعریف می‌شود، مربوط به بخش تولید است؛ چراکه تولید منجر به انبارداری می‌شود و از سوی دیگر حمل‌ونقل در فضای فرسوده بازار و مسیرهای منتهی به تولیدی‌ها، مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

او افزود: مشاغل مربوط به سنگبری، گچ، آهک و آهن‌آلات در گذشته و بخش زیادی از مشاغل مرتبط با مواد شیمیایی نیز از محدوده بازار خارج شده‌اند؛ با وجود این برخی از مشاغل صنفی به‌صورت غیرقانونی به فعالیت خود ادامه داده‌اند و طبق مواد قانونی با آنها برخورد خواهد شد.

به گفته شهردار منطقه ۱۲ « در حال حاضر بخشی از واحدهای صنفی صنایع چرم و وابسته به آن به شهرک چهاردانگه رفته‌اند و درصورت تحویل دادن فاز دوم و سوم، باقی صنف‌ هم جا بهجا خواهند شد. صنف کشباف و صنایع وابسته نیز به‌دلیل استفاده از مواد اشتعال‌زا و شیوه تولید، داوطلب این جابه‌جایی هستند و در برنامه‌های آتی این صنف جابه‌جا خواهد شد.»

انارکی محمدی توضیح داد: نزدیک به ۶۰ هزار واحد صنفی فعال در بازار داریم. براساس آیین‌نامه ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری، با تمام اصناف مورد اشاره قانون برای ساماندهی، ایمنی ساختمان‌ها و فعالیت‌هایشان، جلسات مستمری داریم.

او گفت: ما تاکنون با اتحادیه‌های تولید پارچه، چرم، جوراب، سبد، طلا و... جلسه داشته‌ایم، دولت و شرکت ساماندهی نیز کمک خواهند کرد تا این جابه‌جایی ممکن شود. بدون شک مقاومت‌هایی از سوی اصناف وجود دارد؛ چراکه فاصله گرفتن انبار تولید از مغازه برای این مشاغل کمی سخت است و توجه ندارند که این موضوع می‌تواند برای دیگران خطرساز باشد که در این شرایط قانون میانداری خواهد کرد.

این مدیر شهری تأکید کرد: ناگفته نماند که شهرداری منطقه علاوه بر جابه‌جایی مشاغل مزاحم به موضوع ایمن‌سازی‌ این اصناف در شرایط فعلی نیز توجه دارد. امسال موفق شدیم ۱۶ تا ۱۷ سرا در بازار که هر کدام دارای چندین واحد صنفی تجاری و تولیدی هستند را برای فعالیت‌های ایمن‌سازی و آتش‌نشانی مجاب کنیم.

کد خبر 805543
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha