قرار است عصر امروز (شنبه، 20 آبان) شاهد بازگشایی سد برای کشت پاییزه غله در شرق و غرب اصفهان باشیم. پیش‌بینی می‌شود آب پس از ۳ روز به مزارع کشاورزان برسد تا در مجموع در سال زراعی جاری (۱۴۰۳ -۱۴۰۲) سطح زیرکشت پاییزه استان یعنی حدود ۱۳۶ هزار هکتار را سیراب کند.

زاینده رود

به گزارش همشهری آنلاین، رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود با بیان اینکه سد زاینده‌رود ۲۰ آبان به مدت 20 روز برای کشت پاییزه غرب و شرق اصفهان بازگشایی می‌شود، می‌گوید که حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب برای کشت پاییزه کشاورزان اصفهان در نظر گرفته شده است.

علیرضا الماسوندی البته وعده‌ای هم درباره احیای زاینده‌رود می دهد و تاکید می‌کند که این رودخانه چهار تا پنج سال آینده احیا می‌شود و جریان دائمی آب در آن را شاهد خواهیم بود.

او با بیان اینکه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی، آب آشامیدنی چند استان، نیاز محیط‌زیست و صنایع بزرگ از این حوضه آبریز استفاده می‌کنند بنابراین اهمیت آن هر روز بیشتر مشخص می‌شود، ادامه می‌دهد: دفتر منطقه‌ای مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده‌رود با هدف اخذ و اجرای تصمیم‌ها با رویکرد علمی و با مشارکت بهره‌برداران (ذی‌نفعان) و ذی‌مدخلان واقعی آب و شکل‌گیری برنامه جامع علمی با موضوع مصارف، منابع و راهکاری توزیع عادلانه آب در بخش‌های مختلف آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت تشکیل شده است و امیدواریم افتتاح این دفتر در نهایت به احیای زاینده رود و توزیع عادلانه آب منجر شود.

2 تفاوت بازگشایی امسال

مهم‌ترین تفاوت بازگشایی آب برای کشت پاییزه در سال جاری با سال‌های قبل در زمان تخصیص آب است. در سال‌های گذشته به دلیل کمبود آب ذخیره پشت سد، مسئولان با نگرانی از کمبود در بخش آشامیدنی بهمن ماه به کشاورزان آب تخصیص می‌دادند در حالی که زمان اصلی کشت غله به عنوان مهم‌ترین کشت پاییزه اصفهان نیمه آبان است و این تاخیر در بازگشایی، عملکرد کشت‌ را 20 درصد کاهش می‌داد. این توضیحات را عضو هیات مدیره اتاق اصناف کشاورزی اصفهان به همشهری‌ می‌دهد.

حسین محمدرضایی زمان اصلی کشت غله را 15 آبان اعلام می‌کند و می‌گوید: بازگشایی امسال به موقع است و از سوی دیگر، بر خلاف سال قبل که آب در بهمن و فقط برای کشاورزان شرق اصفهان بازگشایی شده بود، این بار آب هم به کشاورزان شرق و هم غرب اختصاص می‌یابد.

به گفته او، طبق وعده داده شده آب به مدت 15 روز و به میزان 110 میلیون مترمکعب بازگشایی خواهد شد در حالی که اگر طبق گفته رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود، آب قرار باشد 20 روز باز باشد باید میزان آن به 140 میلیون مترمکعب برسد.

محمدرضایی تاکید می‌کند که در صورت بارندگی‌ کشاورزان دیگر برای کشت پاییزه نیاز به آب نخواهند داشت، اما در صورت بارش کمتر از 15 میلی‌متر نیاز است که یکبار دیگر آب در بهمن یا اسفند بازگشایی شود.

بیشتر بخوانید:
ببینید | ضرغامی به استاندار اصفهان گفت جلسه را ترک کند!
تصاویر زیبای قایق سواری در زاینده رود ؛ ترافیک قایق‌ها ...

کد خبر 806065

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • مهدی IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    3 14
    سالیانه استان اصفهان با انتقال و فروش ذخایر آب استان چهارمحال در بخش آب آشامیدنی و صنعتی و کشاورزی هزاران میلیارد تومان درآمد احتصال می کند و هرروز آبادتر وبرعکس استان چهارمحال محرومتر از گذشته می شوند..
    • علی IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
      10 2
      اصفهان خودش دچار کمبود اب وفرونشست است واب زاینده رود هم به استان یزد میرود.درضمن اصل اب اصفهان درصنایع مصرف میشود که اکثرا کارگران چهارمهال هستند.ونانش را میخورند و الودگیش برای مردم اصفهان.پس لطفا ژست مظلوم هارا نگیرید
  • ناشناس IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    آب زاینده رودبرای آشامیدنی چنداستان هست که فقط بایدبرای آن باشدصنایع وکشاورزی آب انتقالی از دریا که درحال خطوط لوله گذاری هست تامین خواهدشد
  • علی IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    1 0
    خدا باعث و بانی بی ابی اصفهان را لعنت کنه... سالی یکبار بار اب دزدیده شده رودخانه را باز میکنید میگین خبر خوش