دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
۰ نفر

مواضع مخالف ملک‌الشعرای بهار با رضا شاه باعث شد که این شاعر پرآوازه بعد از شش دوره حضور در مجلس شورای ملی از سر اجبار خانه‌نشینی را تجربه کند، اما از آنجا که اهل خانه نشستن و دوری از فضای علم و فرهنگ نبود، سال ۱۳۱۰ کتابفروشی دانشکده را در خیابان جمهوری (شاه‌آباد)، راه‌اندازی کرد.

ملک الشعرای بهار

همشهری آنلاین- زکیه سعیدی : بعد از مدتی کتابخانه مرحوم ملک الشعرای بهار پاتوقی شد برای سیاسون و چهره‌های شاخص ادبی که عصرها دور هم جمع می شدند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

«اردشیر آل‌عوض» در باره کتابفروشی ملک‌الشعرای بهار می‌گوید: «ملک‌الشعرای بهار شعرهایی بر ضد رضا شاه گفته بود و به همین بهانه زندانی و از انجام فعالیت های سیاسی هم محروم شده بود. او تصمیم گرفت برای تامین هزینه‌های زندگی با کتاب‌های شخصی کتابخانه‌اش دکه‌ای را در خیابان شاه‌آباد راه‌اندازی کند که حاصل آن کتابفروشی «دانشکده» شد.

این کتابفروشی محل خوبی برای دورهمی چهرهای مطرح مخالف رضا خان بود. یکی از این افراد مشهور هم زیاد به کتابفروشی دانشکده رفت و آمد می‌کرد، «سیدمحمد محیط طباطبایی» از چهره های شاخص ادبیات و سیاست بود. البته ناگفته نماند کتاب‌های شخصی بهار فقط برای نمایش و بازدید در معرض دید دوستان و مراجعه‌کنندگان قرار گرفت و کسی اجازه پرسیدن قیمت آنها را نداشت.»

اما اینکه چطور این کتابفروشی تعطیل شد هم حکایت خواندنی دارد. او کار تصحیح کتاب‌هایی مانند «تاریخ سیستان» و «مجمل التواریخ» و ترجمه«بلعمی» را دست گرفت و با وزارت فرهنگ قرارداد تصحیح و چاپ بسته بود. اما مخالفانش شروع به توطئه و دسیسه‌چینی کردند که او مشغول چاپ و انتشار کتاب‌های مسئله‌دار سیاسی است. از طرفی تعدادی از دوستانش برای کمک به این نماینده تصمیم به چاپ اشعارش گرفتند.

همین شایعه‌پراکنی‌ها باعث شد کتاب‌های چاپ شده‌اش از کتابفروشی‌ها جمع شوند و در مجموع کلی بدهی روی دست بهار ماند و کم‌کم زمزمه‌های تردد افراد ناباب و ضد حکومتی در کتابفروشی بهار از گوشه و کنار شنیده شد . بهار که بو برده بود احتمال محدودیت و سختگیری‌های بیشتری برای کتابفروشی اعمال می شود، اثاثیه کتابخانه را به یکی از کتاب فروش‌ها (مدیر ادب) فروخت و کتاب هایش را به خانه برگرداند و این پایان آن کتاب فروشی کوچک در خیابان شاه آباد بود.

کد خبر 806323

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha