مجموع نظرات: ۱
سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱
۱ نفر

سقف متحرک به سازه‌ای اطلاق می‌شود که به‌صورت اتوماتیک و با استفاده از ریموت کنترل به‌صورت جمع شونده، قابلیت باز و بسته شدن دارد. این محصول به طور کلی در تمامی فضاهای باز بیرونی و اماکن مختلف قابلیت نصب و راه‌اندازی دارد.

سقف

در عرصه پیشرفت تکنولوژی و مدرنیته، تولید و ارائه محصولات نوین و کاربردی, همواره بخشی جدا نشدنی از اهداف اصلی یک صنعت پیشرو و مرجع تلقی می‌شود. در تمامی صنایع هر روزه شاهد خلق دست‌آوردی جدید برای عرضه به بازار تنوع طلب و سیری ناپذیر امروز هستیم که در این میان شرکت‌های شاخص سهم عمده‌ای در این مهم ایفا می کنند. به طور مثال در صنعت ساختمان، دکوراسیون داخلی و معماری سقف‌های متحرک جزء این دسته محسوب می‌شوند که با ورود آنها به دنیای کسب و کار, تحولی چشمگیر در زمینه استفاده از فضاهای باز و بلا استفاده به وجود آمده است. در این مقاله سعی داریم که سقف متحرک را به طور کامل شرح داده و به مزایای استفاده از آن بپردازیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

سقف متحرک چیست؟

سقف متحرک به سازه‌ای اطلاق می‌شود که بصورت اتوماتیک و با استفاده از ریموت کنترل بصورت جمع شونده، قابلیت باز و بسته شدن دارد. این محصول به طور کلی در تمامی فضاهای باز بیرونی و اماکن مختلف قابلیت نصب و راه‌اندازی دارد. سقف متحرک از قطعات و یراق‌آلاتی تشکیل شده است که هر کدام نقش مهمی در این سازه نوظهور ایفا می کنند. سقف متحرک از پروفیل‌های تمام آلومینیومی که در سراسر این محصول از آنها استفاده می شود اجرا می‌شود.

این پروفیل‌ها شامل پروفیل ریل، پروفیل بزرگ یا کشنده، پروفیل‌های زیرچادری، فابریک پروفیل‌ها، گاتر یا آبراه و ستونهای جلویی هستند. از دیگر بخش‌های اصلی سقف متحرک می‌توان به پوشش پارچه پی‌وی‎سی که بخش اعظم سقف را تشکیل می‌دهد، سیستم نورپردازی به همراه ریموت کنترل مجزا، رنگ پودری الکترواستاتیک سفارشی، سنسورهای هوشمند باد و باران که به صورت آپشنال بر روی سیستم سقف متحرک نصب می‌شوند، اشاره کرد.

از سقف‌های متحرک به منظور ایجاد تنوع و انعطاف‌پذیری در انتخاب باز و بسته بودن محیط در مقابل تغییرات آب و هوایی ناشی از تغییر فصول استفاده می‌شود. انواع سقف متحرک در فصول گرم سال امکان بهره‌مندی از سایه خنک و هوای مناسب زیر این سقفها و در فصل های سرد، در امان ماندن از بارش برف و باران و جلوگیری از ورود سرما به فضای دلنشین ما را فراهم می‌کند.

نحوه نصب و اجرای سقف متحرک:

نحوه اجرای سقف‌های متحرک به صورت قوسی، شیب‌دار و فلت یا تخت است. در مدل‌های شیب‌دار سقف متحرک با شیب استاندارد 13 الی 15 درصد اجرا و نصب می‌شود. دلیل این امر هدایت آب برف و باران در هنگام بارندگی به داخل آبراه یا گاتر سقف متحرک است که به صورت مخفی در این ‌سازه‌ها تعبیه شده‌اند. تمامی پروفیل‌های سازه سقف متحرک که همگی از بیلِت‌های آلومینیومیِ استاندارد و درجه 1 با عیار 6063 تولید شده‌اند، با رنگ پودری الکترواستاتیک پوشش داده می‌شوند. این مرحله از تولید سقف‌های متحرک عاملی مهم در افزایش طول عمر سازه و پروفیل‌های تشکیل دهنده آن است که علاوه بر این اتفاق، موجب همخوانی سازه از لحاظ بصری و دکوراتیو، با محیط نصب خود و دکوراسیون آنجا نیز می‌شود.

انواع سقف متحرک

سقف‌های متحرک با متریال و جزئیات گوناگونی تولید می‌گردند که انواع این سقف‌ها عبارتند از:

سقف متحرک آلومینیومی، سقف متحرک پارچه‌ای، سقف متحرک شیشه‌ای و سقف متحرک پلی‌کربنات است. در ادامه به اختصار هر کدام از این سقف های متحرک را شرح خواهیم داد.

سقف متحرک چیست و چه مزایایی دارد؟

سقف متحرک آلومینیومی:

سقف‌های متحرک آلومینیومی از جمله سقف‌هایی است که به‌صورت یکپارچه از پروفیل‌های آلومینیومی ساخته و تولید می‌شوند. این مدل از سقف متحرک از لحاظ بصری بسیار مدرن و مینیمال، در محل اجرای خود ظاهر می‌شود که با نصب سقف‌های آلومینیومی می‌توان باعث زیباتر شدن فضای بیرونی و دکوراسیون مدنظر شد. این مدل سقف متحرک دارای عمر بسیار طولانی‌تر و مقاومت بیشتر در برابر انواع شرایط جوی، ضربه، زلزله، آتش‌سوزی و پوسیدگی است. همچنین با تزریق فوم پلی‌اورتان به‌صورت سفارشی بین پنل‌های آلومینیومی می‌توان آنها را تبدیل به عایقی بی‌بدیل در مقابل سرما، گرما و آلودگی‌های صوتی نمود.

سقف متحرک پارچه‌ای:

سقف‌های متحرک پارچه‌ای تلفیقی از سازه‌ی تمام آلومینیومی و پارچه‌های پی‌وی‌سی است. سوالی که اغلب در مورد سقف‌های متحرک پارچه‌ای به ذهن می‌رسد این است که جنس پارچه‌های سقف متحرک از چیست؟ پوشش سقف‌ متحرک پارچه‌ای از پارچه‌های پی‌وی‌سی 5 لایه است که به هیچ عنوان نور و آب را از خود عبور نمی‌دهند. دلیل این اتفاق، ماهیت خود پارچه‌ها که از مشتقات پلاستیک هستند و وجود لایه بلاک اوت در بین لایه‌های پارچه‌های پی‌وی‌سی است که فیلترینگ 100 درصدی نور و تشعشعات مضر خورشید را انجام می‌دهند.

سقف متحرک چیست و چه مزایایی دارد؟

سقف متحرک شیشه‌ای:

سقف‌ متحرک شیشه‌ای سازه‌ای است که با استفاده از فریم‌ها و پروفیل‌های آلومینیومی و شیشه‌های سکوریت, سکوریت لمینیت و لمینیت ساخته و تولید می‌شوند. یکی از تفاوت‌های عمده این نوع سقف متحرک با دو مدل فوق, در اختیار داشتن نمای همیشگی آسمان طی 24 ساعت شبانه روز است. این اتفاق در شب هنگام جذابیتی دوچندان را برای مصرف‌کننده به ارمغان می‌آورد اما در فصول گرم و در طی روز که نور مستقیم خورشید بر آن می‌تابد، در صورت عدم وجود سیستم سرمایشی زیر سازه، می‌تواند قدری آزاردهنده باشد.

سقف متحرک پلی‌کربنات:

مانند سقف‌های متحرک شیشه‌ای از فریم‌ها و پروفیل‌های آلومینیومی تشکیل شده‌اند، با این تفاوت که پوشش نهایی این سقف متحرک از جنس پلی‌کربنات است. پلی‌کربنات سقف متحرک نیز دارای انواع گوناگونی است که شامل مدل‌های توپر یا تک جداره، دوجداره، سه جداره و چهار جداره در تنوع رنگی گوناگون است. تفاوت اصلی این سقف متحرک با سقف متحرک شیشه‌ای در میزان فیلترینگ تشعشعات مضر نور خورشید است.

مزایای استفاده از سقف‌های متحرک

از جمله مزایای نصب و استفاده از انواع سقف‌های متحرک عبارتند از:

  • ‎‏افزایش حس زیبایی شناختی از لحاظ بصری و دکوراسیون بر محل نصب سقف متحرک
  • محافظی ایمن و توانمند در برابر شرایط نامساعد جوی مانند وزش باد، بارش برف و باران و طوفان‌های فصلی
  • ایجاد سایه خنک در فصول گرم سال بدون تابش نور در طول روز (سقف‌های متحرک پارچه‌ای و آلومینیومی)
  • محافظت در برابر گرد و غبار
  • جلوگیری از آلودگی صوتی
  • قابلیت انتقال و جابه‌جایی سقف متحرک به‌دلیل پرتابل بودن سازه
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • چهارفصل بودن فضای تحت پوشش سقف متحرک
  • حفظ و ایجاد حریم خصوصی
  • مقاومت در برابر زلزله و آتش‌سوزی
  • ‎قابلیت باز و بسته شدن و استفاده آسان از سقف متحرک همراه با ریموت کنترل اختصاصی
  • قابلیت نصب سنسورهای هوشمند مانند سنسور باد و باران
  • ایجاد افزایش ارزش افزوده برای محل نصب و راه اندازی سقف متحرک
  • ایجاد کاربری و افزایش فضاهای بلااستفاده در تمامی اماکن روباز
  • امکان نصب و قرار دادن سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی
  • دارای سیستم نورپردازی سفارشی مانند نورپردازی خطی ال‌ای‌دی یا لینیِر و اسپات یا نقطه ای با ریموت کنترل مجزا
  • سبک بودن وزن این سازه‌ها به‌دلیل استفاده از فلز آلومینیوم در سراسر سازه سقف متحرک
  • عدم افزایش بار غیر استاندارد در اماکنی مانند روف‌گاردن، تراس و طبقات فوقانی
  • دارای سیستم اختصاصی هدایت آب برف و باران به داخل آبراه‌ها که بصورت مخفی در سازه سقف متحرک تعبیه می‌شوند
  • ‎عدم نیاز به نگهداری و شستشوی آسان سقف متحرک

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات و مطالب ارائه شده در زمینه سقف‌های متحرک، امیدواریم توانسته باشیم شما همراهان عزیز و سرمایه‌های اصلی صنعت کشور را با این فن‌آوری روز بیشتر آشنا کرده باشیم تا بتوانید با استفاده از این اطلاعات، بهترین انتخاب را برای خرید و نصب سقف متحرک مدنظر خود در اختیار داشته باشید.

کد خبر 807355

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ریحانه IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    1 0
    من در جایی کار میکنم که اخیرا سقف مترک در بیرون محیط رستوران کار شده و واقعا توی بیشتر شدن فضا و مشتریان تاثیر گذار بوده.