همشهری آنلاین- سحر جعفریان: چالشی که چه بسا، آینده تحصیلی و اجتماعی دانشآموزان تحت تاثیر قرار دهد. پس چه کنیم؟ «شیرین توانا»، روانشناس کودک در پاسخ به این پرسش میگوید: «شرکت در آزمونها و ارزشیابیهای تحصیلی به ویژه برای دانشآموزانی که به تازگی محیط مدرسه را تجربه کردهاند یکی از موقعیتهای پراسترس تحصیلی محسوب میشوند. موقعیتی که باید به درستی مدیریت شود تا به بحران نرسد. پیش از هر اقدامی باید مفهوم واقعی امتحان و ارزشیابی را به فرزند خود آموزش دهید؛ این مفهوم که آزمون و ارزشیابیها یکی از بهترین شیوههای سنجش اطلاعات و دانش ما هستند که ضعفها و قوتهای علمی و عملییمان را نمایان میسازند. بنابراین باید همواره در تلاش باشیم تا بهترین نتیجه را از شرکت در آنها کسب کنیم. نتایجی که چه خوب و بد، باید پله بعدیِ رشد و آگاهی ما درنظر گرفته شوند. در این بین به فرزند خود بیاموزید «فهمیدن» مهمتر و بهتر از «نمره ۲۰ یا عالی» است.»
توانا میافزاید: پیش از حضور در ارزشیابی، منابع موردِ آزمون را بررسی کنید و از فرزند خود بخواهید ضمن دستهبندی آن منابع، برای مرور دقیق آنها، برنامهریزی کند. از طریق برنامهریزی هم با نظم و ارزش قائل شدن به زمان آشنا میشود و هم منابع کلی که سخت و بزرگ به نظر میرسند به دادههای جزیی که ظاهری کوچک و آسان دارند، تقسیم میشوند.
محیط را آرام کنید
محیط مطالعه و درسخواند او را محیطی آرام و بدون ظواهرِ پرت کننده حواس تعیین کنید. به تغذیه او نیز اهمیت دهید. مایعات طبیعی، میوه، خشکبار را در میان وعدههای سبکِ غذایی فرزندتان بگنجانید. برای آموزش و فهم دقیقتر مباحث و دروسی که فرزندتان در آنها با مشکل مواجه است از روشهای مهیج، بازیها و تصاویر استفاده کنید. پیش از حضور در آزمون و ارزشیابی، او را در وضعیت مشابه آن آزمون قرار دهید تا ضمن آشنایی با فضای آزمون، از استرس و وحشت ناشناخته بودن محیط کاسته شود.»
نظر شما