سیاره اسرارآمیز بیگانه با سه خورشید، نزدیک‌ترین سیاره زمین‌مانند به منظومه شمسی است. آیا در این سیاره می‌توان به کشف حیات فرازمینی رسید؟

سیاره فراخورشیدی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سان، سیاره‌ای که در سال ۲۰۲۲ کشف شد، نزدیک‌ترین سیاره هم‌اندازه زمین به منظومه شمسی است. این سیاره بیگانه که «LTT ۱۴۴۵ Ac» نامیده می‌شود، یک سیاره فراخورشیدی است، به این معنا که خارج از مرزهای منظومه شمسی ما است. اما این سیاره فقط ۲۲ سال نوری از ما فاصله دارد. با در نظر گرفتن اینکه جهان قابل مشاهده، ده‌ها میلیارد سال نوری وسعت دارد، این فاصله بسیار ناچیز است.
این سیاره سنگی توسط ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی ناسا کشف شد. این ماهواره، سیارات را وقتی در چرخیدن به دور ستاره‌هایشان، درست در مقابل ستاره و ماهواره قرار می‌گیرند، شناسایی می‌کند. خورشیدی که این سیاره به دور آن می‌چرخد، یک کوتوله سرخ است که از نظر گرانشی، به دو ستاره دیگر در یک منظومه گرانشی سه‌تایی، متصل است.

اندازه‌گیری سیارات بیگانه از طریق بررسی حرکتشان سخت است، اما دانشمندان در مورد سیاره LTT ۱۴۴۵ Ac خوش‌شانس بودند. امیلی پاس از مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین در شهر کمبریج ایالت ماساچوست، می‌گوید: این احتمال وجود داشت که سیستم هندسی چرخش سیاره، اجازه اندازه‌گیری درست را به ما ندهد، اما توانستیم با امکانات هابل، قطر آن را به دست بیاوریم. بر اساس اندازه‌گیری‌های انجام شده، شعاع سیاره همسایه ۱.۰۷ برابر شعاع زمین و جرمش ۱.۳۷ برابر جرم زمین است.

دانشمندان امیدوار نیستند که موجودات فضایی آن‌جا زندگی کنند و می‌گویند که این سیاره، برای پشتیبانی از حیاتی که ما می‌شناسیم، بسیار گرم است. دمای سیاره حدود ۲۶۰ درجه سانتیگراد است که به راحتی می‌تواند موجودات زنده را برشته کند. همچنین این سیاره هر ۳.۱۲ روز به دور خورشیدش می‌چرخد که بسیار سریع‌تر از چرخش ۳۶۵ روزه زمینی است. منظومه سه‌گانه ستارگان نزدیک به این سیاره، در صورت فلکی اریدانوس قرار دارد و دو سیاره بزرگتر دیگر هم در این منظومه وجود دارد.

سیاره زمین‌مانند عجیبی که فقط ۲۲ سال نوری فاصله دارد | اینجا حیات فرازمینی پیدا می‌شود؟

دانشمندان امیدوارند که این سیاره نزدیک بتواند به ما در مورد جهان‌های سنگی بیگانه اطلاعات بیشتری بدهد. پروفسور لورا کریدبرگ از موسسه نجوم ماکس پلانک در هایدلبرگ گفت: «هابل نقش کلیدی در درک ما از سیارات فراخورشیدی دارد. تعداد کمی از سیارات زمینی گرانبها وجود دارند که به اندازه کافی نزدیک باشند تا بتوانیم جو آن‌ها را بررسی کنیم. سیاره LTT ۱۴۴۵Ac در فاصله ۲۲ سال نوری از ما، یکی از بهترین سیارات برای کسب اطلاعات در مورد ویژگی‌های جوی سیارات فراخورشیدی زمین‌مانند است.»