نمایشگاه سراسری صنایع دستی استان کرمان برای نخستین بار در پیاده‌راه گلیم شهرستان سیرجان برگزار خواهد شد. ۱۴ دوره این نمایشگاه در مرکز استان برگزار شد و اواسط آذرماه پانزدهمین دوره نمایشگاه صنایع دستی در سیرجان بر پا می‌شود.

گلیم

به گزارش همشهری آنلاین، به گفته معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان، سیرجان شهر جهانی گلیم است و به همین دلیل، تصمیم گرفته شد که نمایشگاه در این شهر برگزار شود. کاظم حسین‌زاده در این رابطه به همشهری می‌گوید: «بعد از اینکه سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم انتخاب شد، یکسری آیتم‌هایی برای شهر تعیین شد؛ از جمله نامگذاری خیابان‌ها و بوستان‌ها. یکی از خیابان‌ها به پیاده راه گلیم نامگذاری شد و شهرداری سیرجان این خیابان را به طور کامل به پیاده راه تبدیل کرد.»
او ادامه می‌دهد: «در پیاده راه گلیم سرمایه‌گذاری مناسبی صورت گرفت و تمام فعالیت‌های مرتبط با صنایع دستی در این پیاده راه انجام می‌شود.»
به گفته معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان، در این خیابان موزه تخصصی گلیم و دست بافته‌های روستایی و عشایری سیرجان در حالِ ساخت است. حسین‌زاده می‌گوید: «در فاصله کمی از پیاده راه یک شهربازی و پارک قرار دارد که مسیر آن به سمت بندرعباس است. طول پیاده‌راه گلیم حدود ۳ کیلومتر است و اکنون به مسیر گردشگری بسیار مناسبی تبدیل شده است. طوری که یک هتل ۵ ستاره نیز در حال ساخت است.»
نمایشگاه سراسری صنایع دستی استان کرمان با همکاری فرمانداری، شهرداری، شورای شهر، مجموعه گل گهر سیرجان و موسسه معراج اندیشه برگزار خواهد شد.
گلیم شیریکی‌پیچ یا سوزنی یکی از شاخص ترین دست‌بافته های عشایر و روستاییان شهرستان سیرجان محسوب می شود که قدمتی چند صد ساله در این منطقه دارد. خاستگاه اصلی گلیم شیرکی پیچ روستای دارستان در ۲۵ کیلومتری مرکز شهرستان سیرجان است که در سال ۱۳۹۶ در فهرست آثار جهانی قرار گرفت. شهرستان سیرجان در فاصله ۱۷۵ کیلومتری غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.


۲۰۰ غرفه

پانزدهمین دوره نمایشگاه سراسری صنایع دستی استان کرمان ۲۰۰ غرفه دارد که ۱۲۰ غرفه به هنرمندان استان‌های مختلف اختصاص می‌یابد و ۸۰ غرفه نیز در اختیار هنرمندان استان کرمان خواهد بود. حسین‌زاده خبر می‌دهد که سهم هر استان در این نمایشگاه ۴ غرفه است. او ادامه می‌دهد: «مشارکت کنندگان از بین هنرمندان شاخص و برتر استان‌های مختلف هستند. و برای این کار هنرمندان استانی به واسطه نامه‌ای که ما به اداره کل میراث فرهنگی استان‌ها ارسال می‌کنیم، هنرمندان استانی انتخاب و به نمایشگاه سراسری صنایع دستی استان کرمان معرفی می‌شوند.»
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان عنوان می‌کند: «تمام رشته‌های صنایع دستی برای ارائه در نمایشگاه سراسری جزو اولویت‌ها قرار می‌گیرند. استان‌ها نیز براساس آن شاخص‌هایی که خودشان دارند، هنرمندان را انتخاب و به نمایشگاه معرفی خواهند کرد.»
دستگاه‌های مرتبط با حوزه صنایع‌دستی از جمله فنی و حرفه‌ای، بهزیستی، کمیته امداد، اداره‌کل زندان‌ها، کمسیون امور بانوان استانداری، اتاق بازرگانی، شهرداری کرمان و غیره نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. جالب اینکه غرفه و اسکان برای هنرمندانی که مجوز دارند، رایگان است.
همچنین در کنار برگزاری نمایشگاه مذکور برنامه‌های ویژه‌ای همچون میزهای تخصصی گلیم و تورهای سیرجان گردی نیز اجرا می‌شود.
بدین ترتیب، علاقه مندان از ۱۴ تا ۱۸ آذر می‌توانند از ساعت ۱۵ تا ۲۱ از پانزدهمین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی استان کرمان در شهرستان سیرجان بازدید کنند.

بیشتر بخوانید:
نخستین جشنواره گردشگری عشایر در آرامگاه حافظ

کد خبر 808398
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha