مجلس با تصویب یکی از احکام برنامه هفتم توسعه، مقرر کرد: حداقل سن بازنشستگی به ۶۲ سال، حداقل سابقه به ۳۵ سال و میزان سابقه موردنیاز برای بازنشستگی شاغلان جوان و جدید به ۴۲ سال افزایش پیدا کند. این سیاست ناگزیری است که باید اتخاذ شود؛ اما اجرای آن به الزاماتی نیاز دارد.

صنعت / واحد تولیدی / کارگر صنعتی

به گزارش همشهری، نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، تصویب کردند که برای کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و کاهش بار مالی بر بودجه دولت، سن بازنشستگی به‌صورت پلکانی برای گروه‌های با سوابق مختلف خدمتی افزایش یابد.

صندوق‌های بازنشستگی که سال‌های متمادی حیات خلوت دولت‌ها بودند، چند سالی است که در حال ناتراز شدن هستند و دولت باید از بودجه عمومی، کسری آنها را جبران کند؛ اما نمایندگان مجلس راهکار آسوده‌تری یافته‌اند و با افزایش پلکانی سن بازنشستگی، تدابیری اتخاذ کردند که این کسری را شاغلان بدهند.

گرچه رئیس مجلس خوانش رسانه‌ها از مصوبه امروز نمایندگان را رد می‌کند؛ اما آن‌گونه که از متن مصوبه برمی‌آید، به‌تدریج حداقل سن بازنشستگی به ۶۲ سال برای مردان و ۵۵ سال برای زنان افزایش خواهد یافت و افرادی که از ابتدای اجرای قانون شاغل می‌شوند، باید حدود ۴۲ سال بیمه پردازی کنند تا بازنشسته شوند.

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی نوبت دوم امروز مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در مورد مصوبه افزایش سن بازنشستگی گفت: در افزایش سنوات خدمت، سقف سنوات خدمت حداکثر ۳۵ سال تعیین شد و از سوی دیگر سقف سن بازنشستگی برای آقایان ۶۲ سال و برای خانم‌ها ۵۵ سال تعیین شد.

وی در ادامه با بیان اینکه پیرامون مصوبه امروز مجلس برداشت‌های متعددی شده است، گفت: تاکید می‌کنم که سقف سنوات خدمت برای کارمندان حداکثر ۳۵ سال است و تحلیل‌های مختلفی که پیرامون این مصوبه مطرح می‌شود صحیح نیست. البته تطبیق اظهارات قالیباف با قوانین موجود و مدافعان و مخالفات مصوبه امروز مجلس حاکی از این است که یا مصوبه مجلس برای کارمندان تجویز دیگری دارد یا در انعکاس گفته‌های رئیس مجلس، سهوا تغییراتی ایجاد شده که مفهوم آن با مصوبه امروز همخوانی ندارد.

راه نرفته از مصوبه تا اجرا

نکته قابل‌توجه این است که آنچه امروز توسط نمایندگان مجلس تصویب شد، یکی از احکام برنامه هفتم توسعه است که بعد از تصویب نهایی شورای نگهبان و ابلاغ به دولت، باید سازوکارهای مرتبط با اجرای این الزام در حوزه سن بازنشستگی توسط متولیان امر ایجاد شده و بر اساس شیوه‌نامه‌هایی که به تصویب دولت می‌رسد، اجرایی شود.

با این حساب، تمام محاسباتی که در مورد اثرات مصوبه امروز مجلس در مورد سن بازنشستگی انجام می‌شود، غیرقطعی بوده و نمی‌تواند مبنای تعیین تکلیف شاغلان فعلی با سوابق مختلف باشد. نکته دیگر اینکه در کنار اجرای این مصوبه، باید تغییراتی نیز در میزان حق بیمه، رویه تعیین مستمری و میزان مستمری قابل پرداخت به بازنشستگان انجام شود و بدون این اقدامات، اجرای این مصوبه به‌واسطه تبعات و ناامیدی‌هایی که برای شاغلان جوان دارد، راه بسیار طولانی برای اصلاح ناترازی صندوق‌ها خواهد داشت.

موضع‌گیری جامعه

صندوق‌های بازنشستگی با تجمیع سال‌ها سوء مدیریت و اشتباهات سیاستی با ناترازی بزرگی مواجه شده‌اند و افزایش سن بازنشستگی نیز یکی از سیاست‌هایی که در کل کشورها برای کنترل این وضعیت اجرا می‌شود. در ایران اما، به دلیل اثرات تورم بر خدمات صندوق‌های بازنشستگی و مستمری پرداختی آنها، نوعی بی‌اعتمادی بین بیمه‌گذار و صندوق بیمه شکل گرفته و به همین جامعه به‌راحتی با افزایش سن بازنشستگی کنار نمی‌آید.

در حقیقت بحران امروز، به دلیل سیاست‌های اشتباه نظیر کاهش سن بازنشستگی اختیاری در دوره‌های مختلف، رهاشدگی و اداره رانتی زیرساخت‌های اقتصادی صندوق‌ها، تحمیل عضویت بیمه پردازان با سابقه به صندوق‌های مختلف بدون انتقال حق بیمه قبلی آنها، کاهش نرخ رشد جمعیت، افزایش سن امید به زندگی و ... ایجاد شده است.

بحران مدیریت صندوق‌ها به‌گونه‌ای بود که حتی اواخر دولت دهم، سناریوی فروش شرکت‌های زیرمجموعه صندوق تأمین اجتماعی به بابک زنجانی در حال پیاده شدن بود. درمجموع همه این مسائل صندوق‌ها را به ساحل بحران برده و حالا سیاست‌گذاران ناچار به اتخاذ تدابیری برای رفع آن هستند.

شیفت پله‌ای ناترازی صندوق‌ها به شاغلان

بر اساس مصوبه جدید مجلس، به‌صورت پلکانی و در یک دوره حدود ۳۰ ساله، حداقل سابقه موردنیاز برای بازنشستگی شاغلان از ۳۰ سال فعلی به ۴۲ سال افزایش می‌یابد و حداقل سن بازنشستگی نیز از محدوده فعلی (۵۰ سال سن با ۳۵ سال سابقه) به ۶۲ سال برای مردان و ۵۵ سال برای زنان با حداقل ۳۵ سال سابقه افزایش خواهد یافت.

طبق این مصوبه، بیمه‌پردازان به ازای هرسالی که تا زمان بازنشستگی آنها باقی‌مانده، باید مقداری اضافه، خدمت کنند که ترتیب آن به این شرح است:

- بیمه‌پردازانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند اصلاً مشمول این مصوبه نیستند.

- بیمه‌پردازانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند به ازای هرسال باقی‌مانده تا بازنشستگی باید دو ماه اضافه کار کنند.

- بیمه‌پردازانی که ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه خدمت دارند به ازای هرسال باقی‌مانده تا بازنشستگی باید ۳ ماه اضافه کار کنند.

- بیمه‌پردازانی که ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت دارند به ازای هرسال باقی‌مانده تا بازنشستگی باید ۴ ماه اضافه کار کنند.

-بیمه‌پردازانی که تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند به ازای هرسال باقی‌مانده تا بازنشستگی باید ۵ ماه اضافه کار کنند.

- ایثارگران و مشمولان قوانین سخت و زیان‌آور مشمول قوانین خاص خود هستند و هرگونه افزایش زمان خدمت بر اساس همان قوانین انجام خواهد شد.

حساب سرانگشتی افزایش سن بازنشستگی

فارغ از اختلاف سن بازنشستگی زنان و مردان و همچنین قواعد بازنشستگی مربوط به بیمه تأمین اجتماعی و خدمات کشوری، ساده‌ترین محاسبه برای کارگرانی قابل انجام است که در شرایط فعلی با ۳۰ سال سابقه و حداقل ۵۰ سال می‌توانستند بازنشست شوند و حالا قرار است به‌تدریج حداقل سن بازنشستگی آنها به ۶۲ سال و کف سابقه آنها به ۳۵ سال افزایش یابد.

در این جدول، تغییرات احتمالی وضعیت کارگران بیمه‌پرداز بر اساس مصوبه جدید مجلس محاسبه شده است؛ البته پر کردن سابقه بالای ۳۵ سال برای کسانی الزامی است که بعد از ۳۵ سال کار، حائز حداقل سن بازنشستگی (۶۲ سال برای مردان و ۵۵ سال براز زنان) نباشند. به‌عبارت‌دیگر شاغلانی که در زمان رسیدن به ۶۲ سالگی، ۳۵ سال سابقه بیمه داشته باشند، مجاز به بازنشستگی هستند و لزومی به پر کردن سابقه بیشتر، نخواهد بود.

حساب سرانگشتی افزایش سن بازنشستگی | شاغلان فعلی چقدر باید بیشتر کار کنند تا بازنشسته شوند؟

کد خبر 808763
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • مهندس نرم افزار IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    20 2
    فرانسه سن بازنشستگی زیاد کرد جمهوری اسلامی هم در صف پشت سر فرانسه.از علاقه جوانان جمهوری اسلامی به پژو میشه الگوی ایران رو فهمید
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    28 0
    زندگی شده دور باطل
  • سعید IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    29 0
    قانون به شدت مزخرفی هست ایا موقع بازنشستگی کسی که 35 سال بر فرض خدمت کرده حقوق 35 روز داده میشه جای تاسف داره فقط فشار به قشر کارگر و کارمند
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      0 0
      بعنوان یه کارمند با 25 سال سابقه کار واقعا احساس شرمندگی و حقارت میکنم از اینکه مجلس اینجوری تو سر ما کارمندا ( که یه جامعه دوسه میلیون نفری هستیم) زد ولی ما ...
  • IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    25 0
    پول صندوق های بازنشستگی را دادید به فدراسیون فوتبال حالا میگید ناترازی دارند مسئولین وقت باید پاسخگو باشند
  • IR ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    7 5
    ما قالیباف ۴ سال پیش را می‌خواهیم کجاست؟
  • ناصر IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    27 0
    کسانی که این رو تصویب کردن عقلشان رابه طورکامل ازدست داده اند،چرا که ۳۵سال و۴۲سال امیدکارفرماوبیمه پردازها راکم خواهدکردوخداحافظی اکثرجوانان وناامیدی انها رارقم خواهدزد،...
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    24 0
    باید جلوی دزدی وبی برنامه بودن صندوق بازنشستگی گرفته شود نه اینکه سن بازنشستگی وافزایش سنوات خدمت را بالا ببرید این کار مضرات فراوان دارد از جمله افزایش بی کاری و بی خاصیت کردن کار بعد از سی سال کار که فرد بااین مشکلات فراوان معیشتی و روحی دیگر توان کار را ندارد و جامعه را با خطر روبرو می‌کند از جمله در آموزش و پرورش و نیروی مسلح و کادر درمان ای کاش افراد آگاه و باهوش وارد مجلس می شدند
  • رضا IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    24 1
    بهترین کار ندادن حق بیمه به این صندوق ها هسته وپولش را برای خودتان پس انداز کنیدتامین اجتماعی اعتباری دیگه نداره
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    19 0
    بنظر میرسد فقط یک جنبه ورشکستگی صندوق را توجه می نمایند . افزایش بیکاری جوانان و عدم برخورد با مدبران نالایق سنوات و گهولت آیا کارمند بعد از سی سال توان خدمت شایسته را دارد یا خیر و عدم مبارزه جدی با فساد و رانت در دستگاها و.... مجددا به ظاهر جهت مشکل صندوق دست درجیب مردم (کارمند) می نمایند
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    21 0
    بازم مثل همیشه تاوان بی لیاقتی مسیولین باید از جیب و عمر مردم جبران بلشه
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    15 0
    به نام خدا با این اوضاع و احوال برای کارفرمائی که کارگر 60 ساله رو تمدید قرارداد میکنه یه جای خوب در اعلی علیین بهشت خالی کنین ولی این چیزی که ما تو آگهی های استخدام میبینیم تازه اون علیه السلام هاش که دغدغه نظام و حکومت و چی و چی دارند مینویسند حداکثر سن 38 سال( منطقی هم هست دیگه قانون استخدام نیست که اجباری در کار باشه) لذا یه صلوات محمدی پسند نثار ارواح جد اندر جد تصویب کنندگان اینجور طرح ها بفرستید که وقتی از تو غار بیرون میان و از واقعیتهای جامعه خبر ندارن لااقل یه دوره فیزیوتراپی و توانبخشی برن از این گیج و منگی بیرون بیان
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    13 0
    ما مخالف این طرح هستیم . هزیته خالی کردن صندوق ها را چرا ما بدیم ؟ ...
  • امیر احمدی IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    8 0
    کارگر با 65 سال سن میخواد باید تو فولاد کار کنه کار فرما بعد 45 قرار تمدید نمی کنه بازنشستگی ارزشو به گور می ربیم
  • جلیل IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    1 0
    اولا چندوقت پیش یادتون هست همین صداوسیما اعتراض بیمه پردازان فرانسه را هرشب پوشش میداد و سرکوفت به دولت و..فرانسه میدادن!؟دوما چرا ناترازی؟سالهاست ورودی مثلا همین تامین اجتماعی بسییییییار بیشتر از خروجی(درخواست بازنشستگی) بوده،بغیر از اینکه اختلاسهای هر ساله باعث ناترازی شد،ضمنا مبالغ بسیییار پائین حق بازنشستگی هم تازه کمک بود به این سازمان بی خاصیت،فقط یه حساب سرانگشتی بکنید پرداختی هزینه بیمه پردازان را،سود شرکتهائی که زیر مجموعه ی سازمان هستن(که البته بیمه پردازها باید سهامش را داشته باشند) و....،پس ناترازی چرا،این شد مثل یارانه ی احمدی نزاد که چرا بغیر از بنزین (یا کلاسوخت) به بقیه موارد چه یارانه وسوبسیدی دولتها باید میدادن وچرا!؟هی یارانه یارانه...تا اون تورم افسار گسیخته را به مردم تحمیل کرد وتا الان الان تورم وکوچکتر شدن سفره ی مردم ادامه داره،خداوکیلی نمایندگان خجالت نکشیدن این طرح را تصویب کردن وچیطور میتونن در پیشگاه خدا واین مردم مظلوم وباووفا به این نظام جوابگو باشند!؟ ...