معتادان متجاهر، در همه جای شهر دیده می شوند. رانده شده از همه جا و همه کس؛ آدم هایی که به به بوته فراموشی سپرده شده اند.

اعتیاد

همشهری آنلاین - مژگان مهرابی: به باور سرتیپ پاسدار دکتر محمد زارعی معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر ، معتادان مجرم نیستند. بنابراین می طلبد جامعه به آنها نگاه گزنده ای نداشته باشد و زمینه درمان آنها را فراهم کند. با اقدامات خوب ستاد مبارزه با مواد مخدر این مهم اتفاق افتاده است. یکی از کارهای مهم صورت گرفته، معرفی آنها به اقامتگاه های ترک اعتیاد است. در این مراکز معتادان بعد از ترک اعتیاد، به آغوش زندگی بازمی گردند.

هم اعتیاد ترک می کنیم هم دستمزد می گیریم

مصرف مواد مخدر معضلی است که در جای جای جهان رخ می دهد و همه کشورها کم و بیش با آن درگیرند. طبق آمار به دست آمده سالانه صدها هزار نفر در دنیا جان خود را بر اثر استفاده بی رویه مواد مخدر از دست می دهند. از این رو می توان گفت کشور ما نیز مستثنی نیست. اما با رویه ای که ستاد مبارزه با مواد مخدر و بهزیستی پیش گرفته اند، تحول چشمگیری در درمان معتادان رخ داده است. دکتر زارعی در این باره می گوید:‌ «طبق ماده ۱۵ مراکزی تحت نظر سازمان های دولتی راه اندازی شده و تسهیلاتی فراهم کرده اند. معتادانی که تمایل به ترک اعتیاد دارند و به صورت خودجوش مراجعه می کنند کم نیستند. در اقامتگاه ها ابتدا سم زدایی می شوند و بعد از دوره ترک اعتیاد برای شان کارگاه های توانمندسازی و مهارت آموزشی برگزار می شود. هر کدام با توجه به علاقه شخصی خود حرفه ای را یاد می گیرد و به درآمدزایی می رسد.» جالب اینجاست که خیلی از افراد بهبودیافته تمایلی ندارند اقامتگاه را ترک کنند چون در آنجا حس آرامش دارند.

بسیاری از کمپ های ترک اعتیاد مجوز ندارند | حواستان به سودجویان اعتیاد باشد

پاکسازی جامعه از اعتیاد نیاز به فرهنگ سازی دارد

اما معتادان متجاهر قضیه شان فرق می کند. به دلیل استفاده مواد مخدر در ملا عام جرم انگاری شده و با آنها برخورد قانونی می شود. با حکم مراجع قضایی به اقامتگاه فرستاده می شوند. بد نیست بدانید از سال گذشته تاکنون مراکز ترک اعتیاد اجباری در اغلب استان ها راه اندازی شده است. دکتر زارعی اگرچه ترک اعتیاد و توانمندسازی معتادان را امری تاثیرگذار می داند اما معتقد است، جامعه ما باید بیشتر در زمینه فرهنگ سازی بیشتر فعالیت کند. نمایشگاه یاریگران زندگی هم به همین منظور در برگزار شده است. او در این باره می گوید: «آموزش برای پیشگیری در حوزه مقابله با مواد مخدر اولویت دارد که همه بخش‌ها باید در این زمینه مشارکت کنند.»

درمان اعتیاد نه با روش قهری نه دستوری

در ادامه صحبت های دکتر زارعی، مجید ابهری آسیب شناس به نکات ارزنده ای اشاره می کند. به باور او برای مبارزه با بلای خانمان سوز اعتیاد، نه روش احساسی بازخورد مناسبی دارد و نه روش قهری و دستوری. ابهری می گوید:‌ «جمع آوری معتادان اگر روی اصول نباشد یک کار احساسی است و تاثیر خود را به صورت مقطعی می گذارد. پیش تر فقط به ترک اعتیاد توجه می شد و امروز توانمندسازی و اشتغال آنها هم مطرح است. فرد پاک شده از اعتیاد اگر به آغوش خانواده بازنگردد دوباره به سوی مواد مخدر سوق پیدا می کنند. این امر محقق نمی شود مگر اینکه کسب و کاری داشته باشد. درآمدزایی کند تا بتواند چرخ خانه را بچرخاند.»

کمپ ها بازرسی شوند!

با توجه به پدپده آتش سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود، شاید بسیاری از خانواده ها تمایل نداشته باشند عزیزان خود را به اقامتگاه ببرند. روح الله محبی آشتیانی کارشناس حوزه اعتیاد سازمان بهزیستی در این باره می گوید:‌ «آتش سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود ضایعه دردناکی بود. هموطنان ما در شرایط ناراحت کننده ای جان باختند. متاسفانه بسیاری از کمپ های ترک اعتیاد بدون مجوز و نظارت بهزیستی فعالیت می کنند. از خانواده ها می خواهیم قبل از سپردن عزیزان خود به کمپ حتما درباره آن تحقیق کنند و از بهزیستی استعلام بگیرند. در کمپ های وابسته به بهزیستی روانشناس و پزشک عمومی حضور دارد. به شرایط روحی و جسمی معتادان توجه می شود.» بد نیست بدانید در کمپ های غیر مجاز، که افرادی سودجو گرداننده آنها هستند، معتادان بر اساس نوع اعتیاد یا رده سنی شان غربالگری نمی شوند و گاها دیده شده، پسر نوجوان در کنار پیرمرد با هم در یک اتاق باشند.

کد خبر 809467

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha