شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

گروه بورس: شاخص بورس تهران پس از 10 ماه، رکورد تازه‌ای را به‌ثبت رساند

به گزارش همشهری، شاخص بورس تهران که از ابتدای امسال تاکنون 900 واحد افزایش یافته است با 98 واحد افزایش به مرز 9 هزار واحد نزدیک شد.

آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد 3 میلیون و 200 هزار سهامدار بورس تهران از ابتدای امسال تاکنون توانسته‌اند 3/11درصد بازدهی از سرمایه‌گذاری‌های خود در بورس تهران به دست بیاورند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند درصورت ورود شاخص به کانال 9 هزار و 200 واحد این شاخص تا مرز 10 هزارو 400 واحد صعود کند.

نزول‌های پیاپی قیمت سهام در سال گذشته باعث شد شاخص بورس تهران در طول سال 87 بیشتر از 19 درصد کاهش یابد، این موضوع باعث شد تا کارشناسان با در نظر گرفتن شرایط بحران اقتصاد جهانی و همچنین برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به این نتیجه برسند که شاخص‌های بورس تهران دست کم تا پایان خرداد ماه و پس از برگزاری انتخابات در مدار نزولی حرکت کند، اما شاخص بورس تهران از ابتدای فروردین ماه در مدار صعودی قرار گرفت و پس از گذشت 50 روز از مبادلات امسال نزدیک به 900 واحد افزایش یافت.

دیروز هم  همزمان با ثبت نام کاندیداهای اصلی دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شاخص بورس تهران به این رویداد واکنش مثبت نشان داد و ارزش سهام شرکت‌های بورس افزایش یافت.

به این ترتیب روز گذشته با واکنش مثبت بازار سهام نسبت به اعلام کاندیداتوری برخی اشخاص شاخص سیاسی، زنگ انتخابات رسما در بورس تهران به صدا در آمد.  شاخص بورس تهران که در آخرین روزسال گذشته روی عدد 7 هزار و 966 واحد قرار داشت در  پایان فروردین ماه به 8 هزار و 346 واحد رسید و توانست در این ماه7/4درصد رشد کند.

این درحالی است که ارزش بورس تهران نیز از ابتدای امسال تاکنون با 5 میلیارد دلار افزایش، هم‌اکنون به مرز50‌میلیارد دلار رسیده است.به این ترتیب روز گذشته شاخص بورس تهران پس از 10 ماه، رکورد تازه‌ای را در بورس به ثبت رساند و با 98 واحد افزایش به 8 هزارو 872 واحد رسید.

پیش از این شاخص بورس تهران در تیر ماه سال گذشته توانسته بود چنین رقمی را تجربه کند. شاخص بورس تهران در روز‌های 15، 16و 17 تیر ماه سال 87 در 3 روز متوالی به‌ترتیب 591، 142 و 141 واحد افزایش یافته بود، اما از آن زمان به بعد این شاخص نتوانسته بود بیش از 90 واحد در یک روز رشد کند.

در کنار رشد شاخص‌ها، ارزش مبادلات بورس تهران نیز از ابتدای سال‌جاری تاکنون با رشد قابل توجهی مواجه بوده است.آمار‌ها نشان می‌دهد حجم و ارزش مبادلات بازار سهام در هفته گذشته به‌ترتیب 398و 201‌واحد رشد کرده است. شاخص کل بازار سهام نیز در هفته گذشته 240 واحد رشد کرد.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند درصورت عرضه سهام شرکت‌های جدید که قرار است بر مبنای سیاست‌های اصل 44 در بورس عرضه شود شاخص‌های بورس تهران بیش از پیش رشد کند. این کارشناسان فضای کنونی بازار را برای اجرای برنامه خصوصی‌سازی‌ مساعد می‌دانند.

در کنار صعود شاخص‌های بورس تهران، روند اقتصادی سیاسی و جو بازار نیز به‌گونه‌ای است که به‌نظر می‌رسد حرکت رو به رشد بازار در روز‌های آینده ادامه یابد؛ چون دولت در قانون بودجه سال‌جاری، رقم به‌نسبت بالایی رابرای خصوصی‌سازی‌ در نظر گرفته که بخش بزرگی از آن باید از طریق عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس محقق شود.

به این ترتیب با توجه به حذف‌شدن طرح هدفمندکردن یارانه‌ها از قانون بودجه سال‌88؛ دولت مجبور است بودجه سال‌جاری خود را از طریق فروش سهام شرکت‌های دولتی و دریافت مالیات محقق کند که این موضوع روزنه امیدی برای بورس تهران و عرضه سهام شرکت‌های جدید به‌وجود آورده است و به اعتقاد فعالان بازار می‌تواند زمینه‌های رشد شاخص‌ها و ارزش سهام شرکت‌های بورس را به‌وجود بیاورد.

بورس، یکه تاز است

آخرین بررسی‌ها از میزان بازدهی سهام شرکت‌های بورس نشان می‌دهد میانگین بازدهی بورس تهران از ابتدی سال‌جاری تاکنون از بازار‌های رقیب خود پیشی گرفته و توانسته جذابیت‌های جدیدی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند.

آمارهای منتشر شده از وضعیت رشد شاخص نشان می‌دهد میزان بازدهی بورس تهران در طول 50 روز نخست سال‌جاری به 3/11درصد رسیده و از بازار‌های رقیب خود نظیر بازار‌های ارز، سکه، طلاو مسکن پیشی بگیرد.

براساس آمار رسمی بورس تهران، در حال حاضر بیش از 3 میلیون و200 هزار نفر در بورس تهران سهامدار هستند که توانسته‌اند از ابتدای امسال تاکنون سود مناسبی را از محل افزایش قیمت سهام شرکت‌ها در بورس به دست بیاورند.

کد خبر 80963

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز