یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نشست خبری نخستین همایش «نماز و رسانه» شنبه(19 اردیبهشت‌ماه) در تالار اجتماعات ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برگزار شد.

به گزارش ایسنا، این مراسم با حضور حجت‌الاسلام حمیدرضا سلیمانی دبیر همایش و مسوول ستاد اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد عبداللهی -معاون امور فرهنگی پژوهشی ستاد اقامه نماز کشور و دبیر کمیته علمی همایش، علیرضا تقی‌پور مسوول ستاد اقامه نماز صداوسیما و حسن هاتفی کارشناس ستاد اقامه نماز، برگزار شد.

حجت‌الاسلام سلیمانی درباره‌ی اهداف نخستین همایش «نماز و رسانه» گفت: هدف از برگزاری همایش «نماز و رسانه» توجه به نماز از نگاه رسانه است. نماز رکن اصلی دین است و باید اصلی‌ترین جایگاه را در زندگی مردم داشته باشد. نمازی که مورد اهتمام همه انبیا و اولیاء الهی بوده است و بارها و بارها بر آن تأکید و سفارش کرده‌اند.هیچ وسیله‌ای مستحکم‌تر و دایمی‌تر از نماز برای ارتباط میان انسان با خدا و مبارزه‌ای با شیطان درون و بیرون نیست.

او اضافه کرد: در عصر جهانی‌شدن، عصر انقلاب ارتباطات و دوران انفجار و ریزش اطلاعات که دشمنان اسلام و بشریت، از ابزار رسانه‌ای به وفور بهره می‌گیرند تا منافع دیگر ملت‌ها را به نفع خود غارت و مصادره کنند و انسان‌ها را از درون، مسخ و پوچ سازند، ما مسلمانان باید از پیشرفته‌ترین و پیچید‌ه‌ترین ابزار رسانه‌ای با همه تنوعی که دارند برای تقویت ایمان مردم خویش به ویژه نسل جوان استفاده کنیم.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی‌ـ هنری مساجد کشور با بیان این‌که نماز ستون دین و دین، ستون فرهنگ و فرهنگ، ستون جامعه است. گفت: جامعه دینی و نظام اسلامی نمی‌تواند از نماز و یاد خدا غافل باشد. از این منظر نقش رسانه‌ها اعم از مطبوعات، خبرگزاری‌ها، صداوسیما و مانند آن که با فرهنگ عمومی جامعه سروکار دارند، نقش حیاتی و تعیین‌کننده‌ای است.

مقام معظم رهبری در پیام خود به اولین اجلاس سراسری نماز در سال 70 چه زیبا فرمودند «رسانه‌ها و به خصوص صداوسیما با شیوه‌های گوناگون نماز را معرفی و یادآوری کنند و همیشه در رادیو و تلویزیون، نماز در اولوییت گذاشته شود و شوق ایمان و عطش یاد خدا در دل‌ها پدید آید.» در ادامه فرمودند« نماز در وقت فضیلت و به جماعت گزارده شود. در هر محیطی، برجستگان و بزرگان آن بر دیگران پیش‌قدم شوند و عملا اعتنا به نماز را به دیگران بیاموزند و خلاصه در همه جا حرکت به سمت نماز و شناختن بر نماز محسوس باشد.»

او درباره تشکیل شورای سیاست‌گذاری اظهار کرد: در این جهت ستاد اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد اقامه نماز سازمان صداوسیما در نیمه دوم سال 87 طی جلسات مشترک کارشناسی، تصمیم گرفتند تا همایش نماز و رسانه را در سال 88 برگزار کنند تا از یک‌سو دیگر به رهنمودهای مقام معظم رهبری در امر نماز، لبیک گویند و از سوی دیگر بخش‌های فعال در عرصه نماز را در میان اصحاب رسانه شناسایی و از آن‌ها در مراسمی تجلیل کنند.

بدین‌منظور شورای سیاست‌گذاری همایش شکل گرفت و نمایندگان وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما و ستاد اقامه نماز کشور با حضور سایر صاحب‌نظران به بررسی فعالیت‌های مرتبط با نماز در رسانه در سال‌های 85، 86 و 87 پرداختند و برای اطلاع علاقه‌مندان، فراخوان همایش از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشار، ارایه شد.

حجت‌الاسلام سلیمانی درباره تشکیل کمیته‌ها گفت: برای انجام کارهای مقدماتی همایش، چهار کمیته، پشتیبانی، تبلیغات، علمی و هنری تشکیل شد که طی چندماه گذشته به طور جدی مأموریت‌های خود را دنبال کردند.

از میان کمیته‌های یادشده، کمیته علمی، مسؤولیت بررسی و ارزیابی آثار نماز در رسانه‌ها را برعهده داشت. این کمیته مرکب از دو بخش است؛ یک بخش «ارزیابی آثار مربوط به نماز در مطبوعات و خبرگزاری‌ها» و دوم «بخش ارزیابی آثار نماز در صداوسیما»

مسوول ستاد اقامه‌ نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در هر دو بخش، جلسات کارشناسی و تخصصی صاحب‌نظران، به ریاست آقای عبداللهی معاونت امور فرهنگی ستاد اقامه نماز کشور تشکیل و تصمیمات لازم اتخاذ شد. این کمیته براساس معیارها و شاخص‌های انتخاب رسانه شایسته تقدیر، فعالیت‌های کمی و کیفی را در سه حوزه مطبوعات (روزنامه‌ها)، خبرگزاری‌ها (رسمی) و صداوسیما بررسی و آثاری را برگزیدند.

او در زمینه معیارهای انتخاب آثار اظهار کرد: شاخص‌های انتخاب، مطبوعات و خبرگزاری‌ها عبارتند از:

حجم آثار منتشرشده، میزان تأثیرگذاری، تنوع و گستردگی.شاخص‌های انتخاب‌ شبکه‌های شایسته تقدیر در عرصه نماز در صداوسیما عبارتند از: روشن‌بودن هدف، پشتوانه تحقیقی، نحوه پردازش موضوع، کیفیت فنی، ارزش پیام، تأثیر پیام.

دبیر نخستین همایش نماز و رسانه با اشاره به تقدیر از بخش‌های فعال اظهار کرد: کمیته علمی در حوزه مطبوعات و خبرگزاری‌ها از 150 اثر رسیده با لحاظ معیارهای یادشده، 11 مورد را شایسته تقدیر دانست (7 روزنامه) و (4 خبرگزاری)هم چنین در حوزه صداوسیما 10 شبکه رادیویی و تلویزیونی از مجموعه شبکه‌های صداوسیما (ملی و استانی) شایسته تقدیر شناخته شدند.

او درباره زمان برگزاری نشست گفت: روز سه‌شنبه 22 اردیبهشت‌ماه در سالن همایش‌های سازمان صداوسیما نماز و رسانه از ساعت 8 و 30 تا 12 و 30 دقیقه با حضور اصحاب رسانه و سایر علاقه‌مندان برگزار می‌شود. در این همایش با هماهنگی‌های به عمل آمده امیدواریم شخصیت‌های برجسته کشوری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان صداوسیما و نماینده محترم ولی‌فقیه و ریاست ستاد اقامه نماز کشور حجت‌الاسلام محسن قرائتی حضور یابند.

حجت‌الاسلام سلیمانی اظهار کرد: شورای سیاست‌گذاری همایش مقرر کرد، دبیرخانه دایمی همایش در ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور راه‌اندازی شود و سه دستگاه وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، صداوسیما و ستاد اقامه نماز کشور به طور مشترک در این دبیرخانه نماینده‌ای را معرفی و به کار خود ادامه دهند و در سال‌های آتی این همایش سالانه یا دوسالانه برگزار شود.

او تأکید کرد: در گام اول در صدد تقدیر از بخش‌های فعال در این زمینه هستیم از صاحبان اثر اما در سال‌های بعد از فعالان این حوزه تقدیر می‌کنیم.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایسنا که چگونه تأثیر برنامه‌های مربوط به نماز را روی مخاطبان سنجیده‌اید، گفت: در صداوسیما بخش‌هایی از مردم درباره برنامه‌ها نظرخواهی می‌کنند بنابراین با ارزیابی دیدگاه‌های مخابان و نتایج نظرسنجی‌ها میزان تأثیرگذاری‌ برنامه ما سنجیده می‌شود.

او درباره‌ی فعالیت‌های کمیته هنری همایش اظهار کرد: آثاری مانند تابلوهای نقاشی کشیده شده یا عکس‌های زیبایی که مربوط به موضوع نماز است در زمینه‌ی کمیته هنری می‌گنجد و در بخش جنبی همایش به نمایش درمی‌آید.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه‌ی امکان ارایه‌ی پژوهش‌های انجام‌شده در زمینه نماز و رسانه در این همایش گفت: در چندسال اخیر در زمینه موضوع نماز در صداوسیما اقدامات خوبی شده است. اخیرا نیز اجلاس سراسری اقامه نماز با همکاری صداوسیما برگزار شد. علاوه بر آن کارهای تحقیقاتی و علمی درباره نماز انجام و در قالب دو کتاب چاپ شده است که در روز همایش در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: در حوزه‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارهایی درباره‌ی نماز به ویژه در دولت نهم انجام شده است که با انجام آن‌ها تلاش برای ایجاد پیوند مشترک بین نهادها و پرداختن به آسیب‌ها و تهدیدهایی بوده است که درباره‌ی نماز در حوزه‌ رسانه وجود دارد. البته این موارد در قالب بیانیه‌ای تذکر داده می‌شود.

او در ادامه گفت: ستاد اقامه نماز کشور حاصل برداشت‌ها و تحقیقات خود در 50 دستگاه از کشور را در قالب این همایش به دست‌اندرکاران گوشزد می‌کند. درواقع این همایش فرصتی برای تضارب آرا و افکار است.

حجت‌الاسلام سلیمانی تأکید کرد: این همایش را نباید جدا از سایر بخش‌ها نگریست بلکه این کار یک حرکت جمعی است. این همایش، گام اول است تا افکار خود روی هم بریزیم تا این مورد را بررسی می‌کنیم که چگونه می‌توانیم از رسانه‌ها برای اشاعه فرهنگ نماز استفاده کنیم.

او با اشاره به اهداف همایش نماز و رسانه در سال‌های آینده گفت: به رسانه‌های دیجیتال، تئاتر و سینما هم در کنار رسانه‌های دیگر می‌پردازیم. به لحاظ نوع مأموریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری تنها به مطبوعات، خبرگزاری‌ها و صداوسیما می‌پردازیم و تعداد جوایز کم‌تر است.

به گزارش ایسنا، تقی‌پور در ادامه این نشست درباره‌ی فعالیت‌های ستاد اقامه نماز صداوسیما اظهار کرد: صداوسیما بستر مناسبی برای فعالیت‌های مربوط به نماز و احیای زکات است. این بستر برای همه‌ی سازمان‌ها فراهم است تا در صورت تمایل برای ساخت برنامه‌ای درباره‌ی نماز می‌توانند با کارشناسان صداوسیما در تعامل قرار گیرند و برنامه‌های فاخری تولید کنند.

او با بیان این‌که مساجد را به عنوان رساله تلقی می‌کنیم گفت: یکی از کارهای ما ضبط نمازهای جماعت است که در اوقات شرعی صبح، ظهر و مغرب از شبکه‌های سراسری و استانی پخش می‌شود البته ضبط نماز جماعت به مساجد اختصاص ندارد و در هر مکانی که نماز با حضور مردم اقامه می‌شود، آمادگی ضبط نماز جماعت را داریم.

به گزارش ایسنا، عبداللهی در ادامه‌ی این نشست درباره‌ی نخستین همایش نماز و رسانه اظهار کرد: در ستاد اقامه نماز در 7، 8 ماه قبل، کمیته برنامه‌ریزی راهبردی را تشکیل دادیم و در آن صاحب‌نظران و متخصصان خلأهای موجود دربراه موضوع نماز را بررسی کردند. در این کمیته مشخص شد که ناکارآمدی‌هایی وجود دارد که باید رصد و شناسایی شوند.

او ادامه داد: در ادامه به کمک دست‌اندرکاران همان موضوع راهکارها باید شناسایی و اجرا شوند. اگر در کشور در صدد مهندسی فرهنگی در همه‌ی ابعاد هستیم که البته باید این موضوع تحقق پذیرد، نماز شاه‌بیت این غزل است و با توجه به جایگاه رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی، باید انتظارات مردم، مقام معظم رهبری و دلسوزان نظام از رسانه باید مورد توجه قرار گیرد.

عبداللهی اضافه کرد: امروزه در نظام جامع رسانه، به طراحی و تدوین یک برنامه یکپارچه، هماهنگ و هدایت شد نیازمندیم البته در برخی رسانه‌ها فعالیت‌هایی در زمینه نماز انجام می‌شود اما این حرکت‌ها خودجوش است و نظام هدایت شده‌ای کم‌تر به چشم می‌خورد در این شرایط نیاز به تدوین برنامه‌ای هماهنگ احساس می‌شود.

او اطلاع‌رسانی عمیق و وسیع را یکی از وظایف رسانه‌ها دانست و گفت: با توجه به این مورد رسانه‌ها در انتقال، تعمیق و تثبیت دانش‌ و معرفت می‌توانند موثر باشند و در نظام یکپارچه می‌توان با بهره‌گیری از نخبگان و تعامل مطلوب با حوزه و دانشگاه به نتایج خوبی رسید.

عبداللهی اضافه کرد: در صدد انجام فعالیت‌های مقطعی و مناسبتی نیستیم چراکه اگر قصد داشتن جامعه‌‌ای نمازی داشته باشیم، رسانه‌های مختلف می‌توانند در این زمینه تأثیرگذار باشند چون اگر وسایل ارتباط جمعی به نمای کم‌تر بپردازند نباید انتظار اقبال مخاطب به این موضوع را داشته باشیم.

عبداللهی در پایان اظهار کرد: در نظام جامع تنها به ارایه اطلاعات و معرفت‌ها بسنده نمی‌کنیم بلکه آسیب‌ها را شناسایی می‌کنیم. 

کد خبر 80976

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز