شهردار تهران که چهارشنبه شب (یک آذرماه ۱۴۰۲) با شرکت در برنامه «به افق فلسطین» درباره بحران انسانی در نوار غزه سخن گفت، از تصمیم کلانشهرهای ایران برای کمک‌رسانی به مردم مظلوم فلسطین و همراهی در بازسازی غزه بعد از جنگ خبر داد.

زاکانی در به افق فلسطین

همشهری- مهدیه تقوی راد: علیرضا زاکانی با بیان آنکه اقدامات صهیونیست‌ها در فلسطین مصداق جنایت جنگی است، تأکید کرد: به شهادت رساندن بیش از ۱۴هزار نفر، ۶۰۰۰ کودک، ۴۰۰۰ زن و بخش قابل توجهی از کادر پزشکی و خبرنگاران، حکایت از پایان راه برای آنهاست. خلاصه‌ای از صحبت‌های مطرح شده از سوی شهردار تهران در آن برنامه را در ادامه بخوانید.

-در نامه به شهرداران پایتخت‌های دنیا، ۱۲ پیشنهاد برای مساعدت به مردم فلسطین ارائه کردیم. از جمله آنکه کمک‌ به صهیونیست‌ها قطع شود. دیگر آنکه، امکانات صهیونیست‌ها در نقاط مختلف دنیا تعطیل شود. در نهایت با همه وجود جمع‌آوری کمک‌های بشردوستانه انجام شود.
-با شهرداران ۲۰ کلانشهر ایران (بالای ۵۰۰هزار نفر) مذاکره شد. نشستی برای کمک‌رسانی جمعی به مردم مظلوم غزه برگزار شد. ارتباطات و تعاملات ما با دیگر کشورهای جهان می‌تواند سررشته کمک‌های بین‌المللی در این راستا شود.
-ما در پیشنهادهای خود موضوع «سازندگی» غزه را هم بعد از پایان جنگ مطرح کردیم. پیشنهادی که با کمک دیگر شهرداران می‌تواند عملیاتی و اجرایی شود. نباید از محدود کردن رژیم آپارتاید صهیونیستی غفلت کرد.
-حالا در آستانه ۸۰ سالگی رژیم‌صهیونیستی امیدواریم با طوفان الاقصی، طومار صهیونیست‌ها برای همیشه جمع شود. راه عملی برای برخورد با این غده سرطانی، کارهایی است که به جمع‌آوری آن کمک می‌کند.
-مردم سراسر دنیا هیچ‌گاه حامیان اسرائیل را نخواهند بخشید، حالا امروز رسانه‌ها مشغول پوشش تظاهرات و راهپیمایی‌ها به نفع مردم فلسطین هستند. طرف مقابل هم هرچه پول خرج می‌کند، نمی‌تواند کسی را پای کار بیاورد.
-زمانی غزه یک زندان روباز بود. معادله امروز تغییر کرده است. شرایطی به سمتی خواهد رفت که گشایش برای این مردم ایجاد شود. ما هم امیدواریم در بازسازی غزه بتوانیم تا جایی که می‌توانیم گام‌های بزرگی برداریم.
-اسرائیل در مقام نظامی قطعا شکست خورده است. چهارچوبه یک حکومت واقعی را هم ندارد. محور مقاومت اما با فرهنگ ایثار و شهادت به پیروزی رسیده است. صهیونیست‌ها ضربه‌فنی شدند و باختند؛ هر چه جیغ و فریاد بزنند، فایده ندارد.

طوفان الاقصی مایه افتخار مستضعفان جهان

صهیونیست‌ها نمی‌توانند امروز جنایات خود را کتمان کنند. آنقدر حجم جنایت‌ها بزرگ است، تلاش آنان برای پنهان‌کاری ناکام مانده است. آنها به خبرنگارکشی عادت کرده‌اند، دست به کشتار خبرنگاران می‌زنند تا لاپوشانی کنند.
-شالوده رژیم صهیونیستی امروز بهم ریخته است؛ عقل منسجمی در این مجموعه وجود ندارد. فعل و عملی با دقتی صورت نمی‌پذیرد. اگر آمریکا نبود، رژیم‌صهیونیستی چند روز بیشتر دوام نمی‌آورد. ساماندهی حکومت پلید با آمریکایی‌هاست.
-شکست صهیونیست‌ها در جنگ قطعی است، طوفان‌الاقصی مایه افتخار مستضعفان جهان شد. صهیونیست‌ها تلاش کردند تا با نابودی حماس، کوچ اجباری فلسطینی‌ها و آزاد کردن اسرا، جبران آبرو کنند. آنها به اهداف خود نرسیدند و مجبور شدند با فضاحت تمام آتش‌بس را بپذیرند.

شکست هیمنه صهیونیست ها

-هیمنه صهیونیست‌ها امروز در هم شکسته است. عملیات ۷ اکتبر نشان داد چقدر این رژیم پوشالی است. همان‌طور که سیدحسن نصرالله می‌گفت؛ برای همه ثابت شد. پشتیبان‌های اصلی این رژیم غاصب هم چقدر پوشالی هستند.
-در کنار دیپلماسی رسمی که توسط دولت‌ها در دنیا به پیش می‌رود، پیشبرد دیپلماسی عمومی هم برای پای کار آوردن مردم ضروری است. در این قسم دیپلماسی، مدیریت شهری می‌تواند بسیار موثر باشد. چرا که نزدیک‌ترین لایه به زندگی مردم است.

کد خبر 810157
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha