زمانی که حرف از ورود قطارهای چینی به تهران شد، عده‌ای ازعدم استفاده از تولید ملی انتقاد کردند اما اصل ماجرای تولید قطار ملی در دوره گذشته مدیریت شهری چه بود؟

قطار ملی

همشهری- فرناز محمدزاده: زمانی که حرف از ورود قطارهای چینی به تهران شد، عده‌ای از عدم استفاده از تولید ملی انتقاد کردند و گفتند که در سال ۹۸ از قطار ملی رونمایی شده؛ اما اصل ماجرای تولید قطار ملی در دوره گذشته مدیریت شهری چه بود؟

محسن هرمزی، معاون شهردار تهران در رابطه با تولید قطار ملی اینگونه توضیح می‌دهد: قانون برنامه ششم توسعه، شهرداری تهران را مکلف کرده تا با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، مسیری را برای داخلی‌سازی واگن‌های مترو شروع کند که این مهم با همکاری دولت و مدیریت شهری اتفاق افتاد و ایده‌ای تحت عنوان پلتفرم واگن ملی مترو پایه‌گذاری شد.در متروی تهران، کارگروهی با حضور ۵ شرکت تولیدکننده تشکیل شد و ۲۵شرکت دانش‌بنیان نیز در این فرایند کمک ‌کردند که این همکاری منجر به تولید نخستین رام قطار ۷واگنه مترو تحت عنوان قطار ملی مترو شد.

او درخصوص پلتفرم قطار ملی مترو که در دوره گذشته مدیریت شهری و در بهار۱۴۰۰ رونمایی شد، تأکید کرد: آن قطار، تست نشده بود و قطعاتی را از سایر قطارها جدا کرده و به هم متصل کرده بودند و مدیریت شهری در این دوره، عزم خود را جزم کرده تا پروژه قطار ملی مترو را به ثمر برساند و به این منظور، ابتدا باید اسناد طراحی تولید شده و پروسه تست ناظر به این اسناد، انجام می‌شد.

او با اشاره به اینکه ۱۶مرحله تست مختلف وجود داشت که باید انجام می‌شد که هیچ‌ یک از این مراحل در رونمایی قبلی انجام نشده بود و امکان تولید انبوه آن وجود نداشت، افزود: اگرچه رونمایی قبلی تا حدی نمایشی بود، اما اصل و اساس آن ایده و تشکیل کارگروه و پیش بردن پروژه، کار بزرگ و درستی بود که باید به تولید انبوه منجر می‌شد. برای رسیدن به تولید انبوه، نیاز بود که انجام تست‌ها، مدارک طراحی و نواقص پروژه را تکمیل کنیم. در ۲سال گذشته، این اتفاق مهم افتاد و ۱۶۱سند در تمام زیربخش‌های واگن ملی مترو، تولید و بیش از هزار ساعت تست انجام شد و در نهایت، با همکاری شرکت‌های داخلی توانستیم نخستین رام قطار ملی مترو را تولید کنیم. غیراز فلزکاری و ورق‌کاری بدنه، اتفاق دیگری نمی‌افتاد و در سیستم‌های رانش، ترمز و بوژی، ساخت درها و... به خارج وابسته بودیم.

هرمزی با بیان اینکه در طراحی واگن ملی مترو، دانش ساخت را بومی‌سازی کردیم و از ۲۵ تا ۳۰درصد در واگن‌های اولیه به بالای ۸۵درصد تولید داخل رسیدیم تا جایی که در آینده، کشور از واردات واگن بی‌نیاز خواهد شد، گفت: بومی‌سازی تولید واگن مترو، آثار و فواید زیادی دارد که مهم‌ترین آنها این است که کشور را در زمینه تولید واگن خودکفا می‌کند.

کد خبر 810230
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha