به گزارش همشهری آنلاین، قرارداد تولید انبوه نخستین نمونه قطار ملی مترو، بین شرکت مترو تهران و شرکت واگن سازی تهران، شامل تولید ۱۱۳ واگن، به جریان افتاد و امروز صبح خط تولید انبوه قطار ملی مترو افتتاح شد. علیرضا زاکانی شهردار تهران، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، مالک شریعتی نماینده مجلس شورای اسلامی، علی آقامحمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیدعلی یزدی خواه نماینده مجلس شورای اسلامی، حسین افشین معاون علمی فناوری ریاست جمهوری و جمعی از مدیران شهری در محل کارخانه واگن سازی تهران ( پایانه فتح آباد) حضور داشتند. زاکانی در ابتدای این آیین با اشاره به آغاز فرایند تولید انبوه قطار مترو ملی اظهار کرد: تولید انبوه قطار ملی بعد از ۱۸ سال افتخاری برای ماست و امیدوارم پس از این دستاورد بومیسازی قطار پرسرعت نیز در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود: پیش از این به میزان ۳۰ درصد فرایند تولید قطار مترو ملی بومیسازی شده بود، اما با همراهی دستگاههای مختلف مانند مجموعه مپنا و جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت در کنار بخش خصوصی و همراهی واگن سازی شهرداری تهران توانستیم تا ۸۵ درصد فرایند ساخت واگن را بومی کنیم.
زاکانی تاکید کرد: قطارهای ملی مترو تاییدیه تمامی تستهای بینالمللی را گرفته است و به صورت آزمایشی نیز حدود ۶۰ هزار کیلومتر در خط فعالیت کرده است.
شهردار پایتخت تاکید کرد: نخستین رام قطار ملی به صورت رسمی در ایام دهه فجر خدمت خود را آغاز می کند.
زاکانی در بخش دیگر سخنان خود گفت: کشور در یک دهه آینده به ۸۰۰۰ واگن قطار نیاز دارد نیمی از این واگنها مربوط به شهر تهران است که با داخل سازی هزینه تکمیل آن نصف خواهد شد و در نتیجه شاهد صرفهجویی ارزی چشمگیری خواهیم بود.
شهردار تهران ادامه داد: مدیریت شهری از دو طریق اقدام به تامین واگن میکند؛ نخست بهرهگیری از واگنهای تولید داخل که شامل ۱۱۳ دستگاه میشود. دوم تامین از طریق شرکتهای خارجی که با مجموعه واگنسازی تهران در شراکتندکه شامل ۷۹۱ واگن میشود و طبق توافقات صورت گرفته بناست ۵۵ درصد ساخت این واگنها نیز به ویژه در زمینه تکنولوژی بوژی داخلیسازی شود .
زاکانی تاکید کرد: هفته گذشته با همراهی مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه و دیوان محاسبات مسئله تامین مالی واردات واگن حل شد و بابت این موضوع قدردان حمایت دولت و مجلس هستیم.
شهردار تهران با اشاره به ساخت خطوط جدید مترو در پایتخت گفت: فرایند ساخت خط ۱۰ مترو آغاز شده است و قرارداد احداث خط ۸ و ۹ نیز بسته شده است. همچنین مقدمات ساخت خط ۱۱ نیز به نتیجه رسیده است. علاوه بر این در جلسه آخر مجمع توسعه خط اکسپرس مترو در اتصال جنوب غرب به شمال شرق آن به تصویب رسید که مبتنی بر این مصوبه ۵ شهرستان غربی تهران به شبکه ریلی پایتخت متصل میشود.
زاکانی در پایان گفت: روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از مترو تهران استفاده میکنند. شبکه مترو تهران به ۴۹۶ کیلومتر طول باید برسد این در حالی است که اکنون طول مترو ۳۰۸ کیلومتر است. توسعه خطوط بدون تامین واگن باعث کاهش مطلوبیت استفاده از مترو برای شهروندان میشود به همین جهت مدیریت شهری در کنار تلاش برای توسعه خطوط مترو به دنبال تامین واگن نیز است.
نظر شما