در طول تاریخ معاصر هرگاه در جنگ نامتقارن یک قدرت بزرگ با یک قدرت کوچک درگیر شده، کشتار و ویرانگری زیادی انجام داده اما در نهایت گروه کوچک برنده است.

غزه2

به گزارش همشهری آنلاین، رمز پیروزی این گروه کوچک فلسطین در جنگ رمزش در یک کلمه است؛ فرسوده کردن ارتش‌های کلاسیک. اما در طول تاریخ بسیاری از کشورهایی که به ظاهر از دشمنان خود ضعیف تر هستند با این شیوه پیروز نبرد شده‌اند. در ادامه به مهم ترین نمونه‌های این نوع جنگ‌ها اشاره خواهیم کرد.


جنگ ویتنام: آمریکا در دهه‌های 60 و 70 میلادی به ویتنام حمله کرد و در 15 سال هر جنایتی را مرتکب شد. مانند کارهایی که اکنون اسرائیل انجام می‌دهد. بمب ناپال که بمب آتش‌زای بسیار وحشتناکی است، ممنوع است، به طور وسیع علیه مردم ویتنام استفاده شد. در این جنگ آمریکایی‌ها نیمی از ویتنام را اشغال کرده ویتنام به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد. البته ویتنام شمالی‌ها با جنگ چریکی آمدند یک جنگ طولانی‌مدت، نهایتاً ویتنام پیروز شد. در همین جنگ نابرابر هیچ‌گاه نشد که ویتنامی‌ها قدرتمندتر از آمریکایی‌ها باشند ولی جنگ در نهایت با پیروزی ویتنامی‌ها تمام شد.

برنده‌ جنگ‌های نامتقارن در جهان چه گروه‌هایی بوده‌اند؟ | دست برتر چریک‌ها در برابر ارتش‌ها



جنگ شوروی در افغانستان: آن زمان دو ابرقدرت در دنیا بود که شوروی یکی از آنها بود. یک ارتش بسیار قوی و با تجهیزات پیشرفته، با اینکه تعداد زیادی از مردم افغانستان شهید شدند اما در نهایت شوروی شکست خورد.

حمله اسرائیل به لبنان: اسرائیل سال 1361 به لبنان حمله کرد، نیمی از خاک لبنان را گرفت، کشتار و ویرانی بسیار کرد ولی نهایتاً خودش در سال 2000 شکست خورد و از لبنان رفت. با همان سلاح‌های ساده، آن زمان حزب‌الله .پیشرفته‌ترین موشکی که حزب‌الله تا سال 2000 داشت، موشک کاتیوشا بود و سایر سلاح‌هایشان هم آرپی‌جی و مسلسل بود.

برنده‌ جنگ‌های نامتقارن در جهان چه گروه‌هایی بوده‌اند؟ | دست برتر چریک‌ها در برابر ارتش‌ها


حمله ناتو به افغانستان: بعد از حادثه 11 سپتامبر، ناتو حمله کرد و افغانستان را اشغال کرد. کل ناتو با تمام قدرتش، حکومت اول طالبان را سرنگون کرد و 20 سال در افغانستان بود. همه فکر می‌کردند طالبان از بین رفته ولی در نهایت آمریکایی‌ها با فضاحت از افغانستان رفتند.

کد خبر 810373

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • مهدی IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    0 5
    صهیونیست و تفکر شرم آور آن اذاله خواهد شد انشالله
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    0 2
    بهتر بود افرادی از نزدیک با نیروهای حماس می بودند تا از نزدیک با تجربیات و نقاط قوت و ضعف از نزدیک آشنا می شدند و گزارش مهم و با ارزشی را تهیه می کردند .