رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک ها در کشور تخصصی خواهند شد و در حال تدوین اساسنامه بانک های تجاری، قرض‌الحسنه و توسعه ای در بانک مرکزی هستیم.

فرزین - رئیس بانک مرکزی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از وام قرض الحسنه بدون کارمزد، اظهار کرد: ما در بانک مرکزی به دنبال توسعه بانکداری تخصصی در کشور هستیم، باید بانک ها براساس فعالیت های متفاوتی که انجام میدهند با توجه به تخصص و اهداف‌شان تقسیم بندی شود.

وی افزود: در حال تدوین اساسنامه بانک های تجاری، قرض‌الحسنه و توسعه ای در بانک مرکزی هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانکداری توسعه ای فعلی در کشور اصلا کار بانک توسعه ای را انجام نمی‌دهد، تصریح کرد: وظیفه سهامداران است که بانک توسعه ای را تامین مالی کنند. در بانکهای تجاری باید در بازار پول باشند و فعالیت تجاری انجام دهند؛ در حال تغییر اساسنامه این بانک‌ها هستیم.

فرزین درباره بانکداری قرض‌الحسنه هم گفت: بدنبال این هستیم که بانکداری قرض‌الحسنه با هزینه کم تامین مالی نیازهای خرد و ضروری مردم را انجام دهند؛ نرخ سود این تسهیلات باید پایین باشد چون مردم به دلیل نیاز ضروری سراغ این وام می ایند نه برای کارهای تجاری.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بخشی از بانک ها، بانک جامع هستند مثل بانک ملی؛ برای این بانکها اساسنامه بانکداری جامع تدوین خواهیم کرد؛ ملی و سپه شعب زیادی دارند و در تمام ایران گسترده هستند و می توانند نیازهای مردم را پوشش دهند.

وی با بیان اینکه برای بانک هایی که دانش بنیان ها را تامین مالی می کنند نیز اساسنامه تدوین می کنیم، تصریح کرد: نظارت موضوع مهم بانک مرکزی است؛ اگر بتوانیم دسته بندی را انجام دهیم مدل نظارتی هر بانک متفاوت خواهد شد. نمیتوانیم به تمام بانک‌ها یک نوع نظارت را داشته باشیم؛ اقدامات خوبی را شروع کردیم، قطعا نظارتی که در ماه های آینده در بانک مرکزی خواهیم داشت با آنچه الان وجود دارد متفاوت خواهد بود.

فرزین ضمن اشاره به اینکه هر جا پول سپرده گذار وجود داشته باشد نظارت جدی خواهیم داشت، افزود: هرچند مدیر بانک رسالت تلاش کرد وام بدون کارمزد را حاصل همکاری بانک مرکزی اعلام کند ولی واقعیت این است که این الگوی بسیار خوبی است که حاصل ایده های خودشان بوده و ماهم سعی کردیم مشکلات را رفع کنیم.

آرزوی ما این بوده که هزینه قرض الحسنه را کاهش دهیم و الان اجرایی شده است؛ هر اقدامی بتوانیم برای توسعه بانکداری قرض‌الحسنه انجام دهیم، کوتاهی نخواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه گفت: مدتی است تسهیلات تکلیفی شده است؛ قرض‌الحسنه و ... به نظام بانکی تکلیف شده است؛ امسال پیشنهاد کردیم در بودجه که عدد این تسهیلات در شورای پول و اعتبار تعیین شود.

به گفته فرزین، در قانون جدید بانک مرکزی، گامی به سمت جلو در نظام بانکی کشور برداشته شده و این قابل بررسی است؛ این قانون از قانون قبلی خیلی بهتر است هرچند ما نسبی صحبت میکنیم؛ از نظر استقلال، اختیارات بیشتری به بانک مرکزی داده است.

کد خبر 810631
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    6 1
    بانکها...باعث فقر قشر ضعیف شدند
  • مدیریت بانک IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    5 0
    برای وام گرفتن باید مرده را زنده کنی
  • بانک مرکزی IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    5 0
    وام برای پسر عمو ها ، پسر خاله ها
  • بازنشسته تامین اجتماعی IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    4 1
    و این در حالی است که بنده از بهمن ماه سال 1400 تاکنون بیش از 999 هزار بار در مورد پرداخت نکردن وام 50 تا 100 میلیون تومانی بدون ضامن توسط مسئولین بانک ها در رسانه های شکایت و اعتراض کرده ام ولی متاسفانه هیچ کسی هم بررسی و رسیدگی نکرده است چرا؟ و متاسفانه در این مدت 22 ماه و 6 روز کسی هم پاسخگو و جوابگو نیست و نبوده است چرا؟ بازنشسته تامین اجتماعی
  • بازنشسته تامین اجتماعی IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    2 0
    مسئولین بانک ها به خوبی می دانند در کشورما قانون وجود ندارد و به تخلف، عملکرد و رفتار بانک ها هیچ کس بررسی و رسیدگی نمی کند و به خاطر آن بخشنامه بانک مرکزی را در باره پرداخت وام 50 تا 100 میلیون تومانی بدون ضامن را عمل، اجرا و رعایت نکردند. بازنشسته تامین اجتماعی
  • بازنشسته تامین اجتماعی IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    3 0
    سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ ۲۱:۳۷:۳۸ سخنگوی دولت همچنین یادآور شد از ابتدای بهمن تا پایان خرداد سال جاری ۳۱هزار ۲۴۵ تسهیلات بدون ضامن پرداخت شده و در سه ماهه نخست سال جاری بیش از یک میلیون فقره تسهیلات خُرد بدون ضامن به مبلغ ۴۱۴ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است. در پاسخ به علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت و این در حالی است که بنده از بهمن ماه سال 1400 تاکنون بیش از 999 هزار بار در مورد پرداخت نکردن وام 50 تا 100 میلیون تومانی بدون ضامن توسط مسئولین بانک ها در رسانه های شکایت و اعتراض کرده ام ولی متاسفانه هیچ کسی هم بررسی و رسیدگی نکرده است چرا؟ و متاسفانه در این مدت 22 ماه و 6 روز کسی هم پاسخگو و جوابگو نیست و نبوده است چرا؟ بازنشسته تامین اجتماعی
  • اعتراض IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    2 0
    در حـال حاضـر وام گیرندگان بـرای گرفتن وام حتـی در تأمین یک ضامن هم دچار مشکل هستند چه رسد به اینکه برخی بانک‌ها بیـش از ۲ ضامن طلب می‌کنند با این وضع خیلی‌ها از گرفتن وام انصراف می‌دهند. چرا مشکل ضامن وام به صورت اساسی حل نمی‌شود؟
  • اعتراض IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    3 0
    شکایت مردم از بانک ها، به دولتی و غیر دولتی ارتباطی و ربطی ندارد چرا دیوان عدالت اداری بررسی و رسیدگی نمی کند به بهانه های مختلف متاسفانه شکایت مردم را رد می کند. از بهمن ماه سال 1400 تاکنون چرا کسی نمی تواند وام 100 میلیون بدون ضامن بگیرد. و کسی هم پاسخگو و جوابگو نیست و تاکنون هم نبوده است چرا؟ مگر پرداخت وام 100 بدون ضامن در بهمن ماه سال 1400 به تمام بانک ها و شهرها ابلاغ نشده که وقتی به بانک های مراجعه می کنیم می گویند به ما ابلاغ نشده است؟
  • بازنشسته تامین اجتماعی IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    3 0
    وعده وام ۱۰۰ میلیون تومانی مردم را سرگردان کرده است برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی بدون ضامن به بانک رفاه کارگران مراجعه کردم که به گفته متصدی بانک ابتدا باید ۱۰۰ میلیون تومان به مدت ۳ ماه در بانک سپرده‌گذاری ‌کنم تا در صورت تایید، بعد از این مدت بتوانم وام بگیرم و یا اگر ۵۰ میلیون تومان سپرده بگذارم، می‌توانم وام ۴۰ میلیون تومانی دریافت کنم! سوال اینجاست که اگر یک فرد بازنشسته این مبلغ پول را داشته باشد، دیگر چه نیازی به دریافت وام دارد؟ چرا بانک مرکزی ابلاغیه این وام‌ها را همان‌گونه که در رسانه‌ها اعلام می‌کنند، به بانک‌ها نمی‌فرستد تا بازنشستگان و شاغلان از این سردرگمی نجات یابند؟ بازنشسته تامین اجتماعی
  • بازنشسته تأمین اجتماعی IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    2 0
    بازنشستگان متقاضی وام تأمین اجتماعی را سرگردان کرده‌اند با توجه به اعلام مسئولان تأمین اجتماعی برای دریافت وام بازنشستگان به بانک رفاه کارگران به عنوان بانک عامل پرداخت مستمری‌ام مراجعه کردم که گفتند از این وام خبری نیست و اگر وام دیگری می‌خواهی، باید سپرده‌گذاری کنی تا پس از ۶ ماه اگر شرایط‌اش را داشتی، به تو وام پرداخت شود. بعد با کلی هزینه به شعبه تأمین اجتماعی واقع در جنب بیمارستان این سازمان رفتم که پاسخ دادند باید به کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی مراجعه کنم، که در آنجا هم متوجه شدم سایت پرداخت وام به بازنشستگان مسدود شده است!‌ چرا مسئولان تأمین اجتماعی عده‌ای پیرمرد و پیرزن بازنشسته را برای دریافت وام به دنبال نخودسیاه می‌فرستند و قبل از آن که منابع آن را برای تمامی مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی تامین کنند ، خبرش را اعلام می‌دارند؟ بازنشسته تأمین اجتماعی
  • بازنشسته IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    1 0
    بر عملکرد بانک نظارت بیشتری صورت گیرد حدود 22 ماه پیش از عملکرد یکی از بانک طی نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی شکایت کردم که متأسفانه تاکنون پاسخی در این مورد دریافت نکرده‌ام.
  • حرف حق IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    2 0
    باید چند ماه پول رو بذاری اونم بدون یک درصد سود ضمن اینکه تو این چندماه پول بی ارزش تر میشه و بعد از چندماه هم پولی رو که وام میدن ارزش خاصی نداره متاسفانه
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    2 0
    دلالی بانک ها تو دهه نود و تحریم ها اقتصاد ملت ایران نابود کرد
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    1 0
    دلالی بانکها تو دهه نود دولت و مردم ایران زمین زد در صورتی این بانکها همشون سالهای سال پیش با پول خزانه ملت ایران تاسیس شدند و در دهه نود به جای کمک به اقتصاد ایران از ورشکستگی به سفره مردم ایران حمله کردند و بقیه دلالهای شخصی و حقیقی را هم از خواب بیدار کردند
  • هموطن IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    0 0
    آغاز پرداخت وام بدون ضامن و تدوین اساسنامه که فعلا در حال انجام است و هنوز ابلاغ نشده ، درک آن را برای متقاضی کمی سخت می‌کند .