همشهری آنلاین: لوکوباندرا رئیس مجلس سریلانکا بعدازظهر روز یکشنبه 20 اردیبهشت با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و پیرامون راه‌های توسعه همکاری‌های دو کشور گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در ابتدای این دیدار با تأکید بر سیاست اصولی کشورمان برای گسترش روابط و همکاری‌های همه جانبه با کشورهای آسیایی و در حال توسعه گفت: ایران و سریلانکا از منافع مشترک فراوانی برای توسعه و تعمیق همکاری‌های فی‌مابین در همه زمینه‌ها برخوردارند که با برنامه‌ریزی مناسب باید از آنها استفاده کرد.

وی روابط دو کشور را بسیار مستحکم خواند و ضمن ابراز خشنودی از روند رو به رشد مناسبات دو جانبه در سال‌های اخیر افزود: دیدارهای متعدد رهبران عالی‌رتبه دو کشور نشان‌دهنده عمق روابط دو کشور و اراده سیاسی طرفین برای گسترش و تحکیم این همکاری‌ها است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به بحران مالی جهانی و شکست سیاست‌های یکجانبه‌گرایی در عرصه مناسبات بین‌المللی اشاره کرد و با تأکید بر اهمیت همکاری میان کشورهای مستقل در شرایط کنونی تصریح کرد: توسعه و گسترش ارتباطات کشورهای مستقل در همه زمینه‌های اقتصادی - سیاسی می‌تواند ضمن مصون نگه‌داشتن این کشورها از بحران مالی جهانی، فضای جدیدی در معادلات سیاسی بین‌المللی ایجاد کند.

لاریجانی افزود: فضای کنونی مجالی برای همگرایی کشورهای مستقل است و این کشورها باید برنامه وسیعی برای تعمیق همکاری‌های فی‌مابین داشته باشند.

رئیس مجلس همچنین بر حمایت مجلس شورای اسلامی از گسترش همکاری‌های همه‌جانبه ایران و سریلانکا تأکید کرد.

همچنین لوکوباندرا رییس مجلس سریلانکا در این دیدار ضمن ابراز خشنودی از سفر به کشورمان، ایران را کشوری با غنای فرهنگی - تمدنی بسیار درخشان خواند و گفت: روابط دو کشور از پیشینه تاریخی بسیار محکمی برخوردار است که در سال‌ها‌ی اخیر از توسعه و گسترش چشمگیری برخوردار بوده است.

وی ضمن قدردانی از حمایت‌ها و کمک‌های کشورمان به سری‌لانکا تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از احترام و جایگاه بسیار خوبی میان مردم سریلانکا برخودار است.

رئیس مجلس سریلانکا با تأکید بر اهمیت توسعه همکاری‌های همه جانبه با ایران برای کشورش گفت: پارلمان‌ها نقش بسیار برجسته‌ای در گسترش روابط دو کشور در همه زمینه‌ها دارند.

وی دستاوردها و پیشرفت‌های وسیع جمهوری اسلامی ایران را در زمینه‌های مختلف فناوری و صنعتی پشتوانه خوبی برای تعمیق مراودات دو کشور بویژه در زمینه‌های اقتصادی خواند.

کد خبر 81075

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز