گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: در حالی که آموزش مهارت‌های زندگی در آموزش و پرورش مغفول مانده است، دوره‌های آموزش اولیه خودرو آموزش داده‌می‌شود.

به گفته وزیر آموزش و پرورش دوره‌های آموزش اولیه خودرو ویژه دانش‌آموزان دبیرستانی کشور در تابستان امسال برگزار می‌شود.

علیرضا علی‌احمدی به ایرنا گفت: نگهداری خودرو و نحوه برخورد با برق و سوخت آن از جمله آموزش‌هایی است که به دانش‌آموزانی که در رشته‌هایی به غیر از کار‌دانش و فنی حرفه‌ای تحصیل می‌کنند، ارائه خواهد‌شد.

وی عنوان کرد: این آموزش‌ها در واحدهای آموزشی وزارت آموزش و پرورش و مراکز آموزشی شرکت سایپا برگزار می‌شود. وزیر آموزش و پرورش از آمادگی این وزارتخانه برای در اختیار قرار دادن آموزشکده‌های فنی خود به بخش خصوصی صنعت و دیگر بخش‌ها خبر داد.

وی افزود: آموزش و پرورش از این طریق می‌تواند در ارتقای آموزش در زمینه صنعت کشور مشارکت داشته باشد و این آموزشکده‌ها را به صاحبان صنعت بدهد. 

علی احمدی بیان کرد: مصوبه اجرای دوره‌های آموزشی یاد شده برای دانش‌آموزان از دولت اخذ شده و همچنین قرار است دوره‌های کاردانی ویژه برای تربیت نیروی متخصص برای شرکت‌های فعال داخلی در زمینه خودرو‌سازی‌ ایجاد شود.

وزیر آموزش و پرورش بهتر از هر کسی می‌داند که آموزش مهارت‌های زندگی در این وزارتخانه عریض و طویل اولویت دارد. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی این مهارت‌ها عبارتند از: توانایی تصمیم‌گیری، توانایی حل مسئله، توانایی تفکر خلاق، توانایی تفکر نقادانه، توانایی رابطه مؤثر، توانایی برقراری روابط بین فردی سازگارانه، توانایی آگاهی از خود، توانایی همدلی با دیگران، توانایی مقابله با هیجان‌ها و توانایی مقابله با استرس‌ها. هدف از آموزش مهارت‌های زندگی، ارتقای سازگاری فرد با خود و با دیگران و محیطی که در آن زندگی می‌کند اعلام شده‌است.

آموزش اولیه خودرو که ایده وزیر محترم آموزش و پرورش است جزء 10 مهارت زندگی (البته در ایران 12 مهارت تعریف شده) که همه روی آموزش آنها تاکید دارند نیست.  مهارت‌های زندگی به ما می‌آموزد که در طول زندگی به‌ویژه در موقعیت‌های پر‌خطر چگونه عاقلانه و صحیح رفتار کنیم.

نتایج تحقیقات بیانگر تاثیر مثبت مهارت‌های زندگی در کاهش سوء مصرف مواد مخدر، استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های هوشی و شناختی، پیشگیری از رفتارهای خشونت‌آمیز، افزایش خود اتکایی و اعتماد به‌نفس و... است. به همین دلیل است که آموزش این مهارت‌ها به‌عنوان یک روش مناسب پیشگیری از آسیب‌های فردی و اجتماعی مورد تاکید ‌است.

متأسفانه در جامعه ایران نهادهای آموزشی و تربیتی بیش از آنکه تعلیم‌دهنده چگونه زندگی کردن باشند، در کار آموختن دانش‌ها و مهارت‌هایی هستند که کمترین ارتباط را با چگونه زندگی کردن دارد.

به‌راستی آموزش نگهداری خودرو و نحوه برخورد با برق و سوخت آن تا چه حد برای دانش‌آموزان ضرورت دارد. دانش‌آموزی که علاقه به‌خودرو و مسائل حواشی دارد رشته تحصیلی مرتبط را انتخاب کرده‌است.

آموزش و پرورش دستگاهی است که در این چند سال اخیر هرگز وضعیت خود را درک نکرده‌است، اکنون نیز به ایده‌آل گرایی در آموزش دانش‌آموزان روی آورده‌است. آموزش مطالبی مانند آموزش اولیه خودرو که ربطی به زندگی واقعی ندارد.

آموزش مهارت‌های زندگی از تنش‌های زندگی روزمره خواهد کاست و عدم‌یادگیری آنها هم منجر به خسارات متعدد و گاه جبران‌ناپذیر می‌شود. آیا در این میان آموزش مهارت‌های زندگی ضرورت دارد یا آموزش اولیه خودرو؟

استاد شهید مطهری می‌گوید: به بچه‌ها اندیشیدن را یاد بدهید نه اندیشه‌ها را. البته ارائه این دوره ایده وزیر محترم آموزش و پرورش است که بی‌ربط به خویشاوندی وی با مدیرعامل یک شرکت خودروسازی که از قضا این دوره‌ها با هماهنگی آنها برگزار خواهد شد، نیست!

نظام آموزش و پرورش تا چه حد به آموزش مهارت‌های زندگی اهمیت می‌دهد؟  در جامعه کنونی آموزش مهارت‌های زندگی مانند آموزش توانایی تصمیم‌گیری، توانایی حل مسئله، توانایی تفکر خلاق، توانایی تفکر نقادانه و... مهم‌تر است یا دوره‌های آموزش اولیه خودرو؟
آموزش اولیه خودرو به حدی ضروری است که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده حاضر است تا بخشی از آموزشکده‌های فنی خود را در اختیار بخش خصوصی صنعت قرار دهد.

کد خبر 81118

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز