آخرین آمارهای صنعت خودرو نشان می‌دهد در ۸ ماهه امسال تولیدات صنعت خودرو با میانگین رشد ۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بوده و درمجموع ۸۸۲ هزار و ۴۷۱ دستگاه انواع خودروی سواری و باری در کشور تولید شده است.

تولید خودرو

به گزارش همشهری، در ۸ ماهه امسال از مجموع تولید ۶ گروه محصول در صنعت خودروسازی، ۴ گروه محصول با رشد تولید مواجه بوده و دو گروه محصول، افت تولید را تجربه کرده‌اند.

بر اساس آمارهای رسمی، در این بازه زمانی، بالاترین رشد تولید مربوط به انواع وانت بوده که تیراژ تولید آن با رشد ۴۳ درصدی به ۱۰۶ هزار و ۷۳۳ دستگاه رسیده است. بعد از وانت، تولید کامیونت، کامیون و کشنده با افزایش ۲۶ درصدی روبه‌رو شده و تیراژ آن به ۲۴ هزار و ۷۶۳ دستگاه رسیده است.

تولید خودروی سواری نیز در ۸ ماهه امسال با رشد ۱۵ درصدی روبرو شده و تیراژ آن در همه خودروسازی‌های کشور به ۷۴۷ هزار و ۴۹۱ دستگاه اعلام شده است.

رتبه چهارم رشد تولید در صنعت خودروسازی نیز به محصول ون اختصاص دارد که با رشد اندک ۳ درصدی، تیراژ آن به ۲۲۹۱ دستگاه رسیده است.

در مقابل، دو گروه محصول «اتوبوس» و «مینی‌بوس و میدل باس» به ترتیب افت تولید ۲۷ درصد و ۱۰ درصد تجربه شده است. بر اساس آمارها، در ۸ ماهه امسال ۲۴ هزار و ۷۶۳ دستگاه اتوبوس و ۵۸۶ دستگاه مینی‌بوس و میدل باس تولید شده است.

اشتیاق خودروسازان به تولید وانت

بررسی روند تولید وانت که در سال جاری رکورددار رشد تولید بوده است، نشان می‌دهد این محصول از سال ۱۳۹۸ تاکنون که صنعت خودرو با کاهش مقطعی تولید مواجه بود، فقط در یک سال با کاهش جزئی مواجه بوده و در مابقی دوره‌ها رشد مساعدی را تجربه کرده است.

به نظر می‌رسد ارتباط وانت با کسب‌وکار و نگرش اشتغالی جامعه به وانت، در رشد تولید این محصول بی‌تأثیر نبوده است؛ ضمن اینکه برخلاف اغلب خودروهای سواری یا سایر محصول‌های خودروسازی، وانت‌ها در بسیاری از مدل‌ها ارزان‌تر هستند و هنوز در تیررس قدرت خرید طبقه متوسط قرار دارند.

بر اساس آمارها، میزان رشد تولید وانت در ۸ ماهه سال جاری نسبت به ۸ ماهه پارسال، در حالی به ۴۳ درصد رسیده که این محصول در سال گذشته نیز در مقایسه به سال قبل از آن با جهش ۵۰ درصدی تولید مواجه بود.

در این میان تولید وانت در سال ۱۴۰۰ با افت ۶ درصدی مواجه بوده درحالی‌که در سال ۱۳۹۹ رشد ۳۶ درصدی تولید را تجربه کرده بود.

طبق آخرین آمارهای ارائه شده از وضعیت تولید در صنعت خودرو، تولید وانت از ۳۸ هزار و ۷۳۶ دستگاه در سال ۱۳۹۸، به ۱۰۶ هزار و ۷۳۳ دستگاه در ۸ ماهه امسال افزایش پیدا کرده که نشانگر رشد ۱۷۶ درصدی در این بازه کمتر از ۵ سال است.

اشتیاق خودروسازان به تولید وانت!‌ | خودروسازان چند دستگاه وانت می سازنند؟

کد خبر 813464
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha