جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۷
۰ نفر

فلسطینی‌ها در حالی شصت و یکمین سالگرد «روز نکبت» را با برگزاری تظاهرات گرامی‌ داشتند که این اقدام باعث خشم مقام‌های رژیم صهیونیستی شد.

درحالی‌که ارتش رژیم صهیونیستی از روز پنجشنبه تا بامداد امروز برای جلوگیری از گسترش تظاهرات، کرانه باختری را منطقه بسته اعلام کرد، حزب اسرائیل، خانه ما خواستار مجازات شرکت‌کنندگان در تظاهرات روز نکبت شد.

به گزارش هاآرتص، این حزب به رهبری آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ظرف چند روز آینده لایحه‌ای را در زمینه منع برگزاری مراسم روز نکبت و مجازات حبس 3 ساله برای کسانی که این قانون را نقض کنند پیشنهاد خواهد کرد.

تال ناحوم، سخنگوی این حزب اعلام کرد که این لایحه با هدف ممنوعیت احیای سالروز نکبت به‌عنوان روز فاجعه و عزا در کشورهای مختلف ارائه می‌شود. در روز نکبت که روز تاسیس رژیم صهیونیستی در سال 1948 است، صهیونیست‌ها میلیون‌ها فلسطینی را به زور از سرزمین خود بیرون و آنها را آواره کردند.

مردم فلسطین امسال هم با برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف کرانه باختری، تاکید کردند که جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غصب زمین‌های فلسطینی فراموش نخواهد شد و فلسطینی‌ها هرگز از حق بازگشت به اراضی خود دست نخواهند کشید.

خالده جرار، نماینده مجلس قانونگذاری فلسطین در این تظاهرات گفت: حق بازگشت آوارگان فلسطینی، حقی اساسی و اصولی است که از یک نسل به نسل دیگر منتقل می‌شود و حضور گسترده جوانان در تظاهرات امسال در داخل و خارج از فلسطین نشان‌دهنده پایبندی همه فلسطینیان به این حق است و هیچ‌کس حق ندارد در قبال آن کوتاه بیاید.

مردم فلسطین در این تظاهرات بار دیگر اعلام کردند که سرزمین فلسطین هیچگاه اسرائیل نخواهد شد و حق بازگشت آوارگان حقی مسلم است که از آن دست نخواهند کشید. جنبش حماس هم در بیانیه‌ای به مناسبت سالروز نکبت بر پایبندی خود به راه حل مقاومت و اصول ملی و حقوق ملت فلسطین تاکید کرد.

حماس در این بیانیه اعلام کرد: بیت‌المقدس و مسجدالاقصی همچنان اساس درگیری‌ها و مسئله محوری ملت‌های جهان عرب و اسلام باقی خواهد ماند. حماس همچنین بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌شان تاکید کرد و گفت: این امر غیرقابل سازش و کوتاهی کردن است.

این جنبش تصریح کرد: ما هر نوع طرح فلسطینی و خارجی را در زمینه چشم پوشی از حق بازگشت آوارگان فلسطینی رد می‌کنیم. عبداللطیف قانوع، سخنگوی حماس هم اعلام کرد: حق بازگشت، هرگز با گذشت زمان از بین نمی‌رود و نسل‌های آتی نیز این حق را به ارث می‌برند و می‌توانند به میهن خود بازگردند.

اشغالگران صهیونیستی نیز مجبور به ترک این سرزمین و بازگشت به کشورهای خود هستند و زمان، هیچ تاثیری بر این امر نخواهد داشت.

فلسطینی‌های ساکن رام‌الله هم مانند هر سال در تظاهرات روز نکبت، کلیدهای چوبی بزرگی را به نشانه حق بازگشت آنها به خانه‌هایشان در دست داشتند. پس از حمله چریک‌های یهودی مسلح به فلسطینی‌ها در تابستان سال 1948 و کشتار بی‌رحمانه صدها فلسطینی، صدها هزار نفر از مردم فلسطین مجبور به فرار از منازل‌شان شدند.

این فلسطینی‌ها به کشورهای همسایه مانند اردن، سوریه و لبنان فرار کردند اما بسیاری از آنها نیز به کرانه باختری و نوار غزه رفتند که در آن زمان تحت حکومت اردن و مصر بود. به گفته آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل متحد، بیش از 5 میلیون آواره فلسطینی در سرزمین‌های فلسطینی، کشورهای عربی و سراسر جهان زندگی می‌کنند.

اتحادیه‌ عرب در بیانیه‌ای به مناسبت این روز اعلام کرد: مسئله فلسطین در سایه‌ روی کار آمدن دولت تندرو در اسرائیل وارد مرحله وخیم‌تر شده است. اتحادیه عرب از جامعه جهانی خواست براساس قطعنامه‌های بین‌المللی، ظلم بر ملت فلسطین را پایان دهد و در کنار آن، بر اسرائیل فشار وارد کند که به تحریم خاتمه دهد.

این اتحادیه تاکید کرد: اسرائیل همچنان به سیاست سرکوب، آواره ساختن، کشتار و هدف قرار دادن هویت ملت فلسطین ادامه می‌دهد. اتحادیه عرب همچنین سکوت جامعه‌ جهانی در قبال جنایت‌های رژیم صهیونیستی را علیه ملت فلسطین محکوم کرد.

فاجعه و نکبت جدید

رمضان عبدالله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی به مناسبت سالروز نکبت اعلام کرد که به رسمیت شناختن اسرائیل، از نکبت سال 1948 هم خطرناک‌تر است. وی در یک سخنرانی تاکید کرد: خطرناک‌تر از روز نکبت  برای  ملت فلسطین این است که کسی که صاحب حق است دشمن خود را به رسمیت بشناسد و حق خود را انکار کند. هر آنچه امروز در قدس رخ می‌دهد، نتیجه‌ گفت‌وگوها، مذاکرات و تفاهمنامه‌ها با دشمن صهیونیستی است.

همچنین شورای ملی فلسطین همزمان با سالروز نکبت اعلام کرد یهودی‌سازی‌ قدس فاجعه و نکبت جدیدی است که به زنجیره نکبت‌ها افزوده می‌شود. این شورا در بیانیه‌ای بر ضرورت تمرکز بر مسئله قدس و توافق بر یک راهبرد واحد فلسطینی برای مقابله با حملات یهودی‌سازی‌ قدس تاکید کرد.

شورای ملی فلسطین از جامعه جهانی با همه کشورها و سازمان‌هایش درخواست کرد با مسئولیت پذیری اخلاقی و قانونی، ملت فلسطین را در بازگشت به سرزمینش براساس قطعنامه 194 یاری دهد زیرا ملت فلسطین به حق بازگشت آوارگان به سرزمین‌های خود پایبند است و از آن دست نمی‌کشد.

کد خبر 81408

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز