مالک شریعتی نماینده مردم تهران امروز در دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی، گفت: باید با حفظ قیمت‌های فعلی، توزیع بنزین عادلانه شود.

مالک شریعتی

به گزارش همشهری آنلاین، مالک شریعتی نماینده مردم تهران روز دانشجو در دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی، مجموع تصمیمات مجلس یازدهم در حوزه اقتصادی را قابل دفاع دانست و گفت: این مجلس در مقایسه مجالس گذشته در زمینه اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی اقدامات خوبی انجام داده است.

نماینده مردم تهران گفت: این موضوع چالش حوزه اشتغال کشور را حل کرد و دولت هم پای کار آمد تا این موضوع عملیاتی شود و تاثیر خوبی از نظر عملکردی در اقتصاد کشور داشته است.

شریعتی با اشاره به مصوبات مجلس در حوزه بانکداری گفت: قانون بانک مرکزی که متعلق به دوران قبل از انقلاب بود و با شرایط روز جامعه همخوانی نداشت از سوی نمایندگان اصلاح، نهایی و ابلاغ شد.

وی افزود: در حوزه اقتصادی مالیات بر خانه‌های خالی و خودرو لوکس که محل مطالبه بود و قانون مالیات بر عائدی سرمایه هم از دیگر اقدامات مهم مجلس بود که باعث شد در ریل مالیات کشور تغییراتی حاصل شود.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم، شفافیت در اعطای تسهیلات بانکی، منابع و مصارف شرکت‌ها را از دیگر مطالبات جامعه عنوان کرد و گفت: مجلس یازدهم به این موضوع ورود جدی کرد و وزارت اقتصاد هم برای شاخص شفافیت شرکت های دولتی اقدامات خوبی انجام داد و این می‌تواند در اقتصاد کشور اثر گذار باشد.

شریعتی با اشاره به ناترازی حوزه انرژی گفت: در این حوزه آسیب شناسی انجام شد و چالش‌های عمده رفع ناترازی حوزه برق، نفت و گاز شناسایی و در اولویت قرار گرفت علت این ناترازی‌ها این است که طی ۱۰ سال گذشته هیچ تمرکزی در افزایش تولید و کاهش مصرف نداشتیم.

وی درباره اقدامات دولت سیزدهم برای رفع ناترازی‌ها، گفت: چندین سال زمان می برد تا یک پالایشگاه در مدار تولید قرار گیرد البته دولت در این زمینه گام‌های بلندی برداشت مثلا ذخیره سازی گاز طبیعی و ساماندهی فلرهای گاز را در دستور کار قرار داد که امیدواریم این موضوعات بتواند در رفع ناترازی‌ها حوزه انرژی اثربخش باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره افزایش سقف لایحه بودجه از سوی مجلس گفت: وقتی دولت روحانی لایحه بودجه ۱۴۰۰ را تقدیم مجلس کرد برخی اعداد در کمیسیون تلفیق افزایش پیدا کرد چون در برخی جداول عدد یک قید شده بود و ما خواستیم که دولت عدد را بنویسد و آنها را شفاف کند لذا نمایندگان در مجلس پیشنهاد افزایش منابع و مصارف را دادند و رقم بودجه تغییر کرد و مجلس یازدهم هم کلیات لایحه دولت روحانی را به دلیل همین ناترازی رد کرد و دولت چندین عدد را تغییر داد و ما برای جلوگیری از تصویب سه دوازدهم و وضعیت اقتصادی کشور این لایحه را تصویب کردیم.

شریعتی در مورد سهمیه بندی بنزین هم گفت: طبق آمارها ۴۵ درصد خانوارهای ایرانی فاقد خودرو هستند گر چه نمی‌توان افزایش پلکانی قیمت بنزین را در کشور اجرایی کنیم باید سطح الگوی مصرف را مشخص کنیم و مثلا سهمیه بنزین، بر اساس کد ملی توزیع شود البته معتقدم با حفظ قیمت بنزین ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی به کسانی که خودرو بیشتری دارند جایزه بیشتری می‌دهیم و آنها ۱۷/۵ برابر بیشتر از یارانه استفاده می‌کند و این خلاف عدالت است و باید با حفظ قیمت‌های فعلی، توزیع بنزین عادلانه شود.

کد خبر 814505
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تارا IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 1
    به جای گران کردن بنزین وتکرا اشتباه دوباره و آتیش زدن به زندگی نیم سوخته ملت بهتره قیمت دلار را پایین بیاورید تا قاچاق از داخل به خارج کم بشه کاش سانسور نکنید
  • مسعود IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 0
    باید یکی به این نماینده بگه که سوار ماشین مدل پایین میشه بیشتر بنزین مصرف میکنه یا کسی که ماشین مدل بالا وخارجی یا کارگری که از جنوب شهر با ماشین قراضه برای کارگری میره بالا شهر
  • مرتضی IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    1 0
    کاملا موافقم اصلاح قیمت و پرداخت سهمیه قابل مبادله انرژی و سوخت بر اساس کد ملی بسیار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند
  • محمدی IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    1 0
    بهترین ماشیهای دنیا هم توی خیابونهای پر ترافیک و حرج و مرج ایران ( با این فرهنگ رانندگی) مصرفشون بالا هست و حدود ۲ برابر میزان اعلامی کارخونه هست درسته که ماشیای داخلی بی کیفیت هستن ولی علت اصلی مصرف بالای سوخت و آلودگی شدید هوا و در نتیجه خشکسالی و مرگ و میر ناشی از آلودگی همین ترافیک شدیده و مصرف غیر بهینه سوخت و انرژیه ( بنزین، گاز و برق و...) اما مصرف بنزین خودرو پراید و تیبا در ترافیک سنگین بین 8 تا 9 لیتر است مصرف خودرو هیوندای I20 و رنو کپچر بعنوان خودروهای کم مصرف خارجی در همین شرایط ترافیک شدید خیابانها ( و نه خیابانهای پاریس و کیفیت بنزین آنجا) نیز 8-9 میباشد، اگر چه خودروهای سمند و پژو بیشتر است. پس علت چیز دیگری است علت اصلی مصرف بالا ، ترافیک سنگین خیابانها و علت ترافیک.....
  • محمدی IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    1 0
    حتی اگر همه خودروهای مملکت هم برقی بودن باز هم این مشکلات حل نمیشدن، چونکه برخلاف تصور خیلیا برق لازم برای شارژ خودرو خیلی خیلی بالاتر از تصور عامه هست و این میزان برق برای این همه استفاده غیر بهینه از خودرو اونقدر زیاد هست که خیلی بیشتر از الان کمبود برق و همینطور آلودگی ناشی از سوخت نیروگاهها خواهیم داشت. همه این مشکلات بخاطر اینه که با سیاست گذاری غلط اقتصادی و انرژی و و قیمت دستوری انرژی ، مردم انگیزه ای برای مصرف بهینه ندارن ، یعنی نفع اقتصادی براشون نداره، برعکس،صاحبان خودرو انگیزه بالا برای مصرف بیشتر دارند علت اصلی ترافیک، مصرف بالای انرژی و سوخت و در نتیجه آلودگی هوا و خشکسالی، قیمت دستوری آن است که باعث شده هیچکس انگیزه ای اقتصادی برای صرفه جویی و مصرف بهینه نداشته باشد، راه حل آن: پرداخت سهمیه قابل مبادله انرژی و سوخت بر اساس کد ملی بسیار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند