به گزارش همشهری آنلاین، هر یک از این لاستیکها دارای شش شیار و فرورفتگی در سراسر سطح خود هستند که هم ردیف با شش سیم تعبیه شده درون این شیارهای لاستیک است. داخل این شیارها سیمهای زنجیر مانند ضخیمی وجود دارد که به خوبی به سمت داخل آج لاستیک جمع شدهاند.
این آلیاژها با استفاده از آلیاژهای حافظهدار فشرده ساخته میشوند که میتوانند با جریان برق فعال شوند و زمانی که جریان الکتریکی از آنها عبور میکند، باز میشوند.
بنابراین وقتی جاده لغزنده میشود و نیاز به زنجیر چرخ به وجود میآید، تنها کاری که راننده باید انجام دهد، فشار دادن یک دکمه است. بدین ترتیب آلیاژ حافظهدار به شکل اولیه خود باز میگردد و از سطح آج بالاتر میرود و رانندگی در برف را آسان میکند. بنابراین دیگر خبری از دردسر بستن زنجیر چرخ زیر برف و باران و یخ زدن انگشتان نیست.
هیوندای میگوید، این سیستم به عنوان یک مزیت جانبی میتواند برای یادآوری نسبت به فرا رسیدن زمان تهیه لاستیکهای جدید نیز عمل کند، چرا که وقتی آج لاستیک از بین برود و زمان تعویض فرا برسد، آلیاژهای زنجیر چرخ داخلی آن در حالت عادی هویدا خواهند شد و راننده متوجه میشود که باید چرخها را تعویض کند.
البته هیوندای تاکید کرده که این مفهوم هنوز در حد یک ایده است و ممکن است زمان زیادی تا تحقق آن طول بکشد.
جون مو پارک، رئیس تیم توسعه شاسی پیشرفته هیوندای میگوید: این نوآوری که امیدواریم روزی در خودروهای هیوندای و کیا معرفی شود، نشان دهنده تعهد ما به تبدیل فناوریهای پیشرفته به راهحلهای واقعی برای مشتریان است.
در واقع، از آنجایی که کل مجموعه چرخها به طراحی مجدد و با اتصالات الکتریکی متکی است، برای تحقق این امر نیاز به انجام کارهایی خاص، هم از جانب هیوندای و هم از طرف تولیدکنندگان تایر است.
برای افرادی که اغلب نیاز به رانندگی در شرایط برفی یا یخبندان دارند، این فناوری میتواند یک آسودگی بزرگ و یک نجات دهنده واقعی باشد.
هیوندای میگوید که این فناوری را در کره جنوبی و ایالات متحده به ثبت رسانده است و هیوندای/کیا قصد دارد تولید انبوه این تایرها را پس از توسعه بیشتر این فناوری، آزمایشهای دوام و عملکرد و بررسی مقررات در نظر بگیرد.
در هر حال این ایدهی فوقالعادهای است که امیدواریم زودتر آن را ببینیم. در حال حاضر میتوانیم ویدیوی مفهومی آن را به تماشا بنشینیم.
نظر شما