مردی که از ۱۴ سال قبل به اتهام قتل شوهر خواهرش در زندان بود و در این مدت نتوانسته بود دیه مقتول را پرداخت کند، با کمک  خیران دیه را پرداخت کرد تا در ۵۰ سالگی از زندان آزاد شود. اما رسیدگی به این پرونده که حکم آن به شکلی نادر صادر شده چطور آغاز شد؟

آزادي زنداني

همشهری آنلاین: این ماجرای تلخ و در عین حال عجیب به سال ۸۸ برمی‌گردد. در یکی از شب‌های تابستان مردی همراه با برادر همسرش از خانه خود در بخش رودخانه از توابع شهرستان رودان واقع در استان هرمزگان خارج شد و دیگر به خانه برنگشت. برادرزن او می‌گفت آنها چند ساعت با یکدیگر بودند و بعد از آنکه از هم جدا شدند، او به خانه‌اش آمده و خبری از وی ندارد. یک روز پس از این حادثه بود که جستجوها برای یافتن مرد جوان آغاز شد. هیچ کس این مرد را ندیده و معلوم نبود بعد از جدا شدن از برادر همسرش کجا رفته و به چه سرنوشتی دچار شده است. تلاشها برای یافتن او مدتی ادامه پیدا کرد تا اینکه سرانجام در حالی که حدود یک ماه از ناپدید شدن مرد جوان می‌گذشت تیم های جستجو موفق شدند پیکر بی‌جان او را در حالی که بر اثر گذشت زمان متلاشی شده بود در بیابان‌های اطراف کشف کنند. شواهد به دست آمده حاکی از این بود که این مرد به طرز فجیعی به قتل رسیده اما معلوم نبود چه کسی و با چه انگیزه ای دست به این جنایت هولناک زده است.

دستگیری تنها مظنون

کارآگاهان پلیس در جریان تحقیقات خود ابتدا نتوانستند فردی را بعنوان مظنون شناسایی کنند اما وقتی تحقیقات‌شان روی روابط خانوادگی مقتول متمرکز شد به سرنخ‌های مهمی دست پیدا کردند که نشان می‌داد ممکن است برادر همسر مقتول در جنایت دست داشته باشد. در تحقیقات انجام شده معلوم شد که این مظنون از مدتی قبل به خواهر مقتول علاقه‌مند شده و به خواستگاری او رفته اما او با این وصلت مخالفت کرده است. همین موضوع باعث ایجاد اختلاف بین این دو نفر شده بود. تا جایی که آنها چند مرتبه با یکدیگر درگیر شده و کار به زد و خورد کشیده شده بود. اینها بخشی از اطلاعات به دست آمده بود؛ چرا که هرچه تحقیقات ادامه پیدا می کرد ظن کارآگاهان نسبت به این متهم تقویت شد.

وقتی افسران جنایی به تحقیق از همسر مقتول پرداختند او درباره آخرین مرتبه ای که همسرش را دیده بود گفت: آن شب برادرم دنبال شوهرم آمد و بعد از آنکه با یکدیگر صحبت کردند، از خانه خارج شدند. هر دو نفر به دلیل اختلافاتی که با یکدیگر داشتند به شدت عصبانی بودند و طوری که آنها از خانه بیرون رفتند، دلشوره عجیبی به دلم افتاد. چند ساعت بعد بود که با خواهر شوهرم تماس گرفتم و گفتم شاید شوهرم به خانه پدری اش رفته باشد اما خواهر و اعضای خانواده اش از او خبر نداشتند و بعد از آن بود که جستجوها برای یافتن شوهرم ادامه پیدا کرد تا اینکه بعد از مدتی جسدش کشف شد.

انکار جنایت

در حالی که همه شواهد و مدارک نشان می‌داد که به احتمال زیادی برادرزن مقتول، قاتل است او بازداشت شد و تحت بازجویی قرار گرفت. مرد جوان اختلاف با شوهر خواهرش را پذیرفت و گفت چند مرتبه با او درگیر شده اما در قتلش نقشی ندارد. او ادامه داد: من خواهر او را خواستگاری کرده بودم اما او مخالف ازدواج ما بود و بر سر همین موضوع چند مرتبه با یکدیگر درگیر شدیم. شب حادثه من به خانه آنها رفتم و با شوهرخواهر و خواهرم صحبت کردم تا شاید او راضی شود اما فایده ای نداشت. در حالی که از ازدواج با دختر مورد علاقه ام ناامید شده بودم با شوهر خواهرم از خانه بیرون رفتیم. در بین راه من باز هم با او صحبت کردم اما او زیر بار نمی‌رفت تا اینکه از یکدیگر جدا شدیم و من به خانه مان رفتم؛ اما بعد فهمیدم که او گم شده است.

ماده گره گشا

تنها مظنون این پرونده حاضر به اعتراف نبود و از سویی شواهد و مدارک محکمی که به قطعیت نشان دهد او قاتل است نیز وجود نداشت. با این وجود پرونده وی با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان هرمزگان فرستاده شد. در جلسه محاکمه متهم بار دیگر به دفاع از خودش پرداخت و حاضر نشد قتل را به گردن بگیرد. در چنین شرایطی قضات دادگاه وارد شور شدند و طبق یکی از مواد قانون مجازات اسلامی متهم را از اتهام قتل عمد تبرئه کرده اما به اتهام قتل شبه عمد به پرداخت دیه مقتول به اولیای دم محکوم کردند. اما این رای چطور صادر شد؟ بر اساس ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی «هرگاه شخصی را که شبانه و به ‌طور مشکوکی از محل اقامتش فرا خوانده و بیرون برده‌اند، مفقود شود، دعوت ‌کننده، ضامن دیه اوست؛ مگر اینکه ثابت کند که فرد دعوت ‌شده زنده است یا اگر فوت کرده به مرگ عادی یا عللی بوده که ارتباطی به او نداشته است و یا اگر کشته شده فرد دیگری او را به قتل رسانده است.» در چنین شرایطی بود که متهم به پرداخت دیه محکوم و این رای در دیوان عالی کشور نیز تایید شد.

۱۴ سال پشت میله‌های زندان

صدور این حکم آغاز دوران طولانی حبس محکوم بود؛ چراکه او توانایی پرداخت دیه را نداشت. این محکوم ادعا می‌کرد در قتل نقشی نداشته اما حاضر بود دیه را پرداخت کند اما توانایی این کار را نداشت. از سویی هر سال مبلغ دیه نیز افزایش پیدا می‌کرد و او به ناچار پشت میله‌های زندان بسر می‌برد. او و خانواده‌اش بارها با اولیای دم صحبت و تلاش کردند تا رضایت آنها را جلب کنند اما آنها به کمتر از دریافت دیه راضی نبودند و این شرایط ۱۴ سال طول کشید.

قاضی الهام پوردهقان فراشاه، معاون اجرای احکام دادگستری هرمزگان در جریان بررسی‌ پرونده های قدیمی توجه اش به این پرونده جلب شد و از همان روز تلاش های زیادی را برای ایجاد صلح و سازش و آزادی این زندان آغاز کرد. او با کمک کاظم شاهرخ‌نیا، یکی از اعضای شورای حل اختلاف زندان بندرعباس به رایزنی با اولیای دم پرداختند و از سوی دیگر چند فرد خیر نیز حاضر شدند تا در پرداخت بخشی از دیه کمک کنند. چند روز قبل در نهایت این تلاش‌ها به نتیجه رسید و با پرداخت دیه مقتول این مرد بعد از ۱۴ سال از زندان آزاد شد. او که آن زمان ۳۶ سال داشت، حالا مردی ۵۰ ساله است و می‌خواهد زندگی تازه ای برای خودش شروع کند.

کد خبر 815172

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha