همشهری آنلاین: «یمنیها در یک ماه گذشته از ورود ۱۴هزار کشتی و قایق به بندر ایلات در سرزمینهای اشغالی جلوگیری کردهاند که نزدیک به ۳میلیارد دلار خرج روی دست تلآویو گذاشته است.» این توئیت «میسرا آمارش»، تحلیلگر و روزنامهنگار هندی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) است. رسانههای خبری نیز از تعطیلی کامل ایلات که سومین بندر بزرگ تجاری در سرزمینهای اشغالی به شمار میرود خبر دادهاند.
خبر تعطیلی بندر ایلات یک روز پس از آن منتشر شد که شبکه خبری عبری زبان کان گزارش داد که پس از تهدید نیروهای یمنی، یک کشتی فرانسوی مجبور شده تا مسیر خود را تغییر دهد. گفته شده، این تنش حدود ۱۱۰ کیلومتری سواحل یمن رخ داده است. این در حالی است که رئیس بندر ایلات پیشتر گفته بود از ابتدای عملیات طوفان الاقصی نیز بهدلیل تشدید تهدیدهای امنیتی بیش از ۸۵درصد از سود تجاری خود را از دست داده بود.
نیروهای مسلح یمن اعلام کردهاند تا زمانی که نیازهای غذایی و دارویی فلسطینیان در نوار غزه تامین نشود از ورود کشتیهای عبور کننده از دریای سرخ و دریای عرب به سمت سرزمینهای اشغالی از هر ملیتی که باشد جلوگیری خواهد کرد. ساحل یمن بیش از۲هزار کیلومتر امتداد دارد و این کشور مشرف به تنگه حیاتی باب المندب است که یک آبراه باریک بین یمن و جیبوتی در جنوبی ترین منطقه دریای سرخ است و آن را به خلیج عدن و دریای عربی متصل میکند. این تنگه در واقع قارههای آسیا و آفریقا را از هم جدا میکند و همچنین در میانه ۵ قاره قرار دارد. سالانه ۱۰درصد تجارت دریایی بین المللی از باب المندب از طریق عبور سالانه حدود ۲۱ هزار کشتی انجام میشود که شامل عبور روزانه ۶ میلیون بشکه نفت است.
بیشتر بخوانید:
یک کشتی دیگر رژیم صهیونیستی شکار شد
تمجید ویژه حماس ارتش یمن
تصاویر تانکها و نفربرهای سوخته ارتش صهیونیستها در غزه
افزایش هزینه بیمه کشتیها به مقصد اسرائیل
روزنامه گلوبز نوشته، تهدید قیمت بیمه برای حملونقل کالا به سوی سرزمینهای اشغالی را نیز به طور سرسامآوری بالا برده است. بهعنوان مثال، شرکت زیم (ZIM) مجبور شده تا برای هر کانتینر بین ۲۰ تا ۱۰۰ دلار اضافی به شرکتهای بیمه پرداخت کند. همچنین شرکت حملونقل آلمانی «هپگ لاید» هزینه بیمه برای هر کانتینر از بنادر مدیترانهای به سوی سرزمینهای اشغالی را تا ۸۰ دلار افزایش داده است. بهگفته کارشناسان، پس از جدی شدن تهدید بمنیها علیه رژیم صهیونیستی قیمت هر کانتینری که به دریای مدیترانه میرسد تا ۲هزار دلار افزایش پیدا کرده است.
بالا رفتن تورم در اسرائیل پس از تهدیدات یمن
بهگفته کارشناسان اقتصادی، افزایش هزینه حملونقل دریایی بالا رفتن سرسامآور قیمت محصولات و کالاها در سرزمینهای اشغالی را رقم خواهد زد بهویژه اینکه اسرائیلیها طیف گستردهای از کالاهای مصرفی حتی سبزیجات و میوه را نیز وارد میکنند. همین هفته پیش بود که گوجه فرنگی در سرزمینهای اشغالی نایاب شد و رسانهها گزارش دادند که بهدلیل وارداتی بودن حجم زیادی از میوه و سبزیجات قیمت محصولات کشاورزی به شدت افزایش خواهد یافت. عبدالغنی جغمان کارشناس اقتصادی و مشاور توسعه منابع طبیعی، با اشاره به پیامدهایی کوتاهمدت و بلندمدت تهدید یمنیها علیه رژیمصهیونیستی میگوید که هزینههای بالای تغییر مسیر کشتیها از دریای سرخ به دماغه امید نیک و بالا رفتن هزینههای بیمه منجر میشود قیمت کالاهای مختلف در اسرائیل بین ۳۰ تا ۶۰ درصد افزایش یابد که این زیان را ساکنان سرزمینهای اشغالی متحمل خواهند شد.
کارشناسان چه میگویند؟
نعوم ریدان
کارشناس ارشد موسسه واشنگتن
از آنجا که بیشتر واردات اسرائیل از طریق مسیرهای کشتیرانی است ادامه تهدیدهای امنیتی باعث خواهد شد تا کشتیهای بیشتری مجبور شوند که مسیر طولانیتری را به سوی کانال سوئز طی کنند که در برخی موارد حدود ۴روز به سفر اضافه کرده و هزینههای حمل و نقل را افزایش میدهد. با توجه به اینکه این منطقه در حمل و نقل دریایی نفت نیز از اهمیت حیاتی برخوردار است گسترش جنگ در این بخش از جهان علاوه بر اقتصاد اسرائیل، بازارهای جهانی را نیز به شدت متلاطم خواهد کرد.
خلیل حرب
کارشناس پایگاه خبری تحلیلی کرادل
یمن با وجود مشکلات داخلی که خود با آن دست به گریبان است همواره حمایت و همبستگی تزلزلناپذیرش را با مردم فلسطین نشان داده است. فقیرترین کشور جهان عرب با ناآرام کردن مسیرهای کشتیرانی رژیم صهیونیستی علاوه بر هزینه۲۷۰ میلیون دلاری جنگ غزه برای صهیونیستها، خسارات سنگینی را به ساکنان سرزمینهای اشغالی وارد میکند. محور مقاومت ثابت کرده که در عرصههای مختلف سیاسی، نظامی و اقتصادی بهطور موثری توانسته رژیم صهیونیستی و مهمترین حامی آن یعنی آمریکا را به چالش بکشد.
الیزابت برا
ستوننویس و کارشناس هفتهنامه فارین پالسی
اگر شرکتهای کشتیرانی به این نتیجه برسند که بنادر اسرائیلی بسیار خطرناک هستند (که به نظر میرسد این اتفاق افتاده است) اسرائیل بهزودی در معرض تهدید جدی کمبود کالاهای اساسی از جمله مواد غذایی قرار میگیرد. آبهای دریای سرخ در حال حاضر بالاترین ریسک حمل و نقل را دارد و پولی که کشتیها عازم اسرائیل برای مقابله با این ریسک باید بپردازند نسبت به پیش از جنگ چند صد درصد افزایش پیدا کرده است.
نبیل ع. خوری
کارشناس موسسه مرکز عرب واشنگتن دی سی
در حال حاضر یمن در قامت یک حامی از فلسطین ظاهر شده اما با عملی شدن تهدیدها، تقابلها میتواند از کنترل خارج شده و درگیری امروز به یک جنگ منطقهای با مشارکت کامل یمن (و حزبالله لبنان) تبدیل شود. غیرممکن است که پیشبینی کنیم چنین جنگ منطقهای چقدر پیچیده و مخرب خواهد بود اما یک چیز مشخص است. حملات انصارالله یمن به اسرائیل از جمله حملات هواپیماهای بدون سرنشینش یا موشکها که بندر ایلات و کشتیها به مقصد اسرائیل را نشانه میروند یا محکومیتهای شفاهی پی در پی جنایات اسرائیل در غزه علاوه بر ماهیت و اثر نمادین، تاثیرهای قابل توجه اقتصادی نیز داشته است.
تبعات تهدیدهای یمن علیه بندر ایلات
۱۴هزار کشتی و قایق نتوانستند وارد اسرائیل شوند
۸۵ درصد سود از دست رفته بندر ایلات پیش از تعطیلی کامل این بندر
۲۰ تا ۱۰۰ دلار افزایش نرخ بیمه هر کانتیتر
۲هزار دلار قیمت هر کانتینری که به سوی اسرائیل میرود
۳۰ تا۶۰ درصد جهش نرخ تورم کالاهای وارداتی در سرزمینهای اشغالی
۴ تا ۱۱ روز افزایش زمان حمل و نقل دریایی
نظر شما