همشهری آنلاین: دبیر کل اتحادیه عرب در اجلاس فرایند صلح در خاورمیانه ضمن پاسخ به ادعاهای رئیس مرکز تحقیقات سلطنتی انگلیس درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: مسئله اصلی و خطر اصلی برای منطقه و اعراب فعالیت‌های هسته‌ای اسرائیل است.

نشست مهمی که ظهر روز یکشنبه 27 اردیبهشت با عنوان فرایند صلح در خاورمیانه در بحرالمیت برگزار شد، عملا به صحنه‌ای مهم در حمایت از ایران و محکومیت سیاست‌های رژیم صهیونیستی تبدیل شد تا آنجا که دبیرکل اتحادیه عرب با صراحت گفت: آدرس غلط ندهید، اعراب هیچ مشکلی با ایران ندارند. مقاومت چاره ساز است زیرا مماشات با اسرائیل نفعی برای اعراب نداشته است.

به گزارش مهر، در این نشست مهم عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب، عادل عبدالمهدی معاون رئیس جمهوری عراق، سلام فیاض از فلسطین، برایان بارد سناتور دمکرات آمریکایی، نادر الدهابی نخست وزیر اردن و الکساندر سلطانف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و معاون وزیر خارجه این کشور حضور داشتند.

سلام فیاض در این نشست در خصوص سیاست‌های دولت اوباما و تاثیر آن در موضوع فلسطین گفت: قبل از هر چیز باید به اشغالی که از سال 1967 ادامه دارد، پایان داده شود. شهرک سازی بر اساس توافق آناپولیس متوقف شود و حق دسترسی فلسطینی‌ها بر مبنای قرار داد 2005 محترم شمرده شود.

نادر الدهابی نخست وزیر اردن هم با اشاره به طرح صلح عربی گفت: ما از اوباما خواسته‌ایم که با اسرائیل و فلسطین مذاکره کند تا این طرح را بپذیرند. وی مدعی شد که 57 کشور از این طرح استقبال و اسرائیل را به رسمیت خواهند شناخت.

عادل عبدالمهدی معاون رئیس جمهوری عراق نیز گفت: ما از آمریکا می خواهیم که به تعهدات خود در جدول زمان بندی خروج از عراق پایبند باشد، با کشورهای اسلامی منصفانه رفتار کند و با ایران به گفتگو بنشیند. وی افزود: آمریکا باید به جای میلیاردها دلار هزینه برای جنگ، آن را صرف صلح کند.

همچنین الکساندر سلطانف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه گفت: مسکو در این زمینه که به حل مشکلات خاورمیانه کمک کند بسیار جدی و صادق است. ما باید برای صلح و ثبات منطقه تشریک مساعی داشته باشیم چون امنیت خاورمیانه و امنیت جامعه جهانی جدا از یکدیگر نیستند. امنیتی پایدار است که همه را در برگیرد و موضع روسیه در مناقشه اسرائیل و فلسطین کمک به راه حلی جامع است.

برایان بارد سناتور دمکرات آمریکایی نیز گفت: شهرک سازی اسرائیل باید فورا متوقف شود، کمک‌های انساندوستانه بیشتری به غزه ارسال و رفت و آمد به آنجا تسهیل شود.

وی افزود: فقط حرف‌های دیپلماتیک کافی نیست. باید راه حل عملی یافت. من و سناتور جیم کری به غزه رفتیم. باید دقت کنید که در این زمینه سیاست‌های دولت اوباما و بوش متفاوت است و اکنون کنگره آمریکا نیز بر ضرورت توقف شهرک سازی تاکید دارد.

سپس عمرو موسی وارد بحث شد و گفت: وضعیت منطقه خطرناک تر از این است. باید یک دولت مسوءل فلسطینی برای صلح جامع مد نظر همه باشد. نه تنها شهرک سازی اسرائیل باید متوقف شود، بلکه شهرک‌های ساخته شده نیز غیر قانونی‌اند و باید برچیده شوند. در غیر این صورت گفتگو بی حاصل است.

دبیر کل اتحادیه عرب سپس وارد موضوع اتهامات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران شد و گفت: مادامی که آژانس تخلفی اعلام نکرده ما نمی‌توانیم بگوئیم که ایران باید خلع سلاح اتمی شود. خلع سلاح اتمی یک مقوله جهانی است و نمی‌توان اسرائیل را فراموش کرد و مدام از تهدید ایران سخن گفت. این اشتباه است.

او گفت: من اظهارات اوباما را در مورد تغییر و علاقه‌اش به صلح و گفتگو جدی می‌گیرم. دوران طرح و کاغذ بازی در موضوع فلسین تمام شده و اگر در سال جاری یعنی 2009 پیشرفتی جدی با حمایت آمریکا ایجاد نشود امیدها در این زمینه از بین خواهد رفت.

در این لحظه برایان بارد گفت: رویکردهای اوباما حمایت دمکرات‌ها، کنگره و مردم را دارد. اگر روی اصول توافق کنیم حتما به نتیجه می‌رسیم. از نظر ما هم گفتگوی مستقیم با ایران ضروری است ولی این گفتگو نباید با موضوع مناقشه اسرائیل و فلسطین یکجا فرض شود.

عمرو موسی با حرارت پاسخ داد: تخریب روستاهای عربی جغرافیای منطقه را تغییر داده و اگر اعراب بدون پیش شرط توقف شهرک سازی و تخریب شهرک‌های ساخته شده غیر قانونی وارد مذاکرات شوند در حقیقت علیه خود اقدام کرده‌اند.

سلام فیاض نیز خواستار فشار برای تغییر رفتار نتانیاهو شد و گفت: البته تشکیل دولت فلسطینی حل تمام مشکلات نیست چرا که ما هیچ پیامی از اسرائیل نشنیده‌ایم که شروط ما را پذیرفته باشند و یا حتی مستعد پذیرش آن باشند.

سپس عادل عبدالمهدی در زمینه رویکرد جدید امنیتی آمریکا در خاورمیانه گفت: ایران جزء مهمی است و تمام کشورهای خاورمیانه هم باید در این موضوع سهیم باشند. منطقه باید از سلاح‌های کشتار جمعی پاک شود و با خروج آمریکا از منطقه صلح توسط کشورهای منطقه تثبیت شود.

وی گفت: خوب است به جای شعار دادن زیاد در مورد دمکراسی، مقداری هم نگران حقوق بشر و قوانین بین المللی باشیم.

الکساندر سلطانف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه نیز گفت: همکاری امنیتی روسیه با آمریکا در موضوع خاورمیانه دارای ملاحظاتی است که آن را زمان بر می‌کند. البته بدون دولت و کشور مستقل فلسطینی نمی‌توان در خصوص امنیت منطقه و موضوعاتی چون سلاح های کشتار جمعی صحبت کرد.

دبیر کل اتحادیه عرب مجددا وارد موضوع هسته‌ای شد و گفت: جامعه جهانی باید به موضوع زرادخانه اتمی اسرائیل رسیدگی کند. نمی شود طرفدار خلع سلاح جهانی بود و این موضوع را نادیده گرفت.

نادر الدهابی نخست وزیر اردن هم بدون اشاره به نام کشور خاصی گفت: باید به حقوق همه کشورها برای دستیابی به فناوری صلح امیز هسته ای احترام گذاشت و خواستار رعایت دقیق قوانین ان.پی.تی از سوی همه کشورهای منطقه شد.

از سوی دیگر معاون رئیس جمهوری عراق گفت: برای ما روابط خوب با کشورهای منطقه و بویژه ایران اهمیت فراوانی دارد. اعراب باید بدانند که واقعیت‌های ایران چیست و این کشور با 30 سال پیش متفاوت است. باید روابط اتحادیه عرب با ایران بهبود یابد. ما بیشترین مرز را با ایران داریم پس تواما به همکاری و حضور ایران از یکسو و استقلال خودمان از سوی دیگر احتیاج داریم.

عمرو موسی مجددا از وقت تلف کردن اعراب انتقاد کرد و گفت: ما در 15 سال گذشته هیچ پیشرفتی نداشته‌ایم و اگر تا 4 یا 5 هفته آینده طرح جدید و فراگیری از سوی اوباما مطرح نشود لازم است از خودمان بپرسیم که آیا خوش بینی بیش از اندازه ای به خرج نداده ایم؟!

وی گفت: همه باید بدانند که توپ فقط در زمین اسرائیل است.

 چالش عمرو موسی با جان چیپمن در مورد موضوع هسته‌ای ایران

در این قسمت از بحث جان چیپمن رئیس مرکز تحقیقات سلطنتی انگلیس از میان حاضران اجلاس وارد بحث شد و گفت: من معتقدم برای موفق بودن در مذاکرات باید 1+5 به 3+1+5 تبدیل شود و عربستان و ترکیه و مصر هم در گفتگو با ایران شریک شوند چون از برنامه هسته‌ای ایران تاثیر خواهند پذیرفت.

دبیر کل اتحادیه عرب به او پاسخ داد: مسیر را اشتباه نروید. ما ایران را مسئله اصلی نمی‌دانیم. اصلا جهان عرب با ایران مشکلی ندارد. نمی‌دانم شما از چه سخن می‌گوئید. یعنی چه که اعراب در گفتگو با ایران در زمینه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای اش وارد شوند اما فعالیت اتمی اسرائیل ربطی به آنها نداشته باشد؟! آدرس غلط ندهید. مسئله اصلی و خطر اصلی برای منطقه و اعراب فعالیت‌های هسته‌ای اسرائیل است.

عمرو موسی ادامه داد: اسرائیل اراده‌ای برای صلح ندارد. اگر شهرک‌های یهودی به سرعت تخلیه نشوند ما باید تمام فعالیت‌های سیاسی برای سازش را متوقف کنیم و بفهمیم که جز ایستادگی در برابر اشغال راهی نداریم. خوب ، اگر راه حل دو کشوری امکان پذیر نیست می‌توان روی یک کشور متمرکز شویم که با رای همه ساکنان واقعی سرزمین فلسطین تشکیل شود. این مسوءلیت جامعه جهانی است.

دبیر کل اتحادیه عرب افزود: ما باید واقعا به دمکراسی پایبند باشیم و هر دولتی در انتخابات لبنان بر سر کار آمد با او همراهی کنیم. پس اگر حماس در فلسطین منتخب مردم شد باید با او گفتگو کنیم.

وی در پایان گفت: اوباما قرار است در دیداری که با رهبران منطقه خواهد داشت طرح خود را برای حل این مناقشات تشریح کند.

کد خبر 81619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز