تاکتیک‌های حماس باعث شده تا آمار تلفات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ زمینی غزه بسیار زیاد باشد.

تلفات نظاميان صهيونيست

همشهری آنلاین: وقتی در فوریه ۱۹۴۸ صهیونیست‌ها در اوج اولین جنگ خود، گروهی از نظامیان نخبه را تحت عنوان تیپ گولانی ساماندهی کردند، هیچگاه این تصور را نداشتند که زبده ترین نیروی نظامی شان ۷۵ سال بعد در برابر ابتدایی ترین تجهیزات نظامی فلسطینی‌ها با شکست روبرو شود. تیپ گولانی در جنگ ۱۹۴۸ با موفقیت ارتش عراق و سوریه را عقب راند و در سایر نبردهای رژیم اشغالگر از جمله از جمله بحران سوئز۱۹۵۶، جنگ شش‌روزه ۱۹۶۷، جنگ یوم کیپور ۱۹۷۳، جنگ‌های ۱۹۷۸ و ۱۹۸۲ لبنان و عملیات‌های مختلف در طول انتفاضه فلسطین شرکت کرد و با حداکثر خشونت توانست اهداف اشغالگران را برآورده سازد، اما این تیپ اکنون در غزه در جریان جنگ زمینی پس از طوفان الاقصی زمین گیر شده است. در عین حال، تلفات ارتش صهیونیستی تنها محدود به تیپ گولانی نیست، بلکه بطور کلی گزارش‌ها حاکی از تلفات گسترده نظامیان صهیونیستی در غزه است.

ابهت فروریخته گولانی

تیپ گولانی در جریان طوفان الاقصی و جنگ زمینی در غزه متحمل چند نوبت شکست شده است.

اولین شکست گولانی: تیپ گولانی در همان نخستین روز عملیات طوفان الاقصی در هم شکسته شد. گردان‌های ۱۳ و ۵۱ گولانی در جریان ورود حماس به جنوب مناطق اشغالی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ متحمل تلفات سنگینی شدند و به گفته ارتش اسرائیل حداقل ۷۲ سرباز گولانی در هنگام عملیات طوفان الاقصی کشته و تعدادی نیز اسیر شدند. این بیشترین تعداد تلفات برای هر واحد در ارتش اسرائیل در طول یک عملیات نظامی بود.

زمین گیری در غزه: روز شنبه، کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل از کشته شدن۲۰ نظامی طی یک هفته در محله «الشجاعیه» غزه خبر داد و بعد مشخص شد که ۹ نفر از این نظامیان از تیپ گولانی بوده‌اند. روزنامه هآرتص در این ارتباط نوشت: «حادثه خطرناکی که طی آن افسران نظامی تیپ زبده گولانی در الشجاعیه کشته شدند، بخشی از واقعیت جنگ در غزه است.»

تعداد تلفات گولانی: گزارش کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل تائید کرده است که از ابتدای عملیات طوفان الاقصی در غزه تاکنون ۸۲ نیروی ویژه موسوم به تیپ گولانی در رویارویی با مقاومت فلسطین کشته شده‌اند. در واقع گولانی‌ها در حدود ۷۰ روز گذشته، ۸۲ کشته داده‌اند، یعنی هر روز بیش از یک تلفات!

ارتش شکست خورده

امروز دیگر کسی در شکست ارتش رژیم صهیونیستی در غزه تردیدی ندارد.ارتشی که ادعای تبدیل غزه به پارکینگ را داشت، اکنون با یکی از بالاترین آمار تلفات نظامی خود در طول یک جنگ روبروست. چهارشنبه گذشته، «آموس هرئیل»؛ تحلیلگر نظامی ساکن تل آویو در رسانه‌های عبری زبان پیش‌بینی کرد جنگ کنونی در غزه بدون تحقق اهداف اعلام شده ارتش پایان خواهد یافت. سخنگوی ارتش صهیونیستی هم اعتراف کرده است که نظامیان ما خیلی خسته شده‌اند.

غافلگیری ارتش: روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت در گزارشی نوشت که ارتش رژیم صهیونیستی هر روز در میدان نبرد در نوار غزه از قدرت بالای مبارزان حماس غافلگیر می‌شود. به گفته «یوسی یهوشوع»، تحلیلگر نظامی یدیعوت احرونوت، جنگ تلفات سنگینی به نیروهای ارتش وارد کرده است.

آمار زخمی‌های ارتش: ارتش اسرائیل به صورت رسمی تا کنون به زخمی شدن ۱۵۹۳ نظامی خود از آغاز عملیات طوفان الاقصی اذعان و تاکید کرد که حال ۲۵۵ نفر از آنها وخیم است. در گزارش ارتش اسرائیل همچنین گفته شده که ۵۵۹ نظامی اسرائیل نیز از زمان حمله زمینی در غزه زخمی شده اند.

آمار کشته‌ها: از زمان طوفان الاقصی، ۴۴۶ نظامی و افسر اسرائیلی کشته شده‌اند. از این تعداد، ۱۲۲ نفر از تلفات مربوط به جنگ زمینی در غزه است. همچنین ۲۷ درصد از آمار کل کشته شدگان ارتش، درجه داران و افسران بوده‌اند.


بیشتر بخوانید:

جزئیات چگونگی نفوذ حماس به یکی از بزرگترین مراکز جاسوسی

سربازان اسرائیلی اول شلیک می‌کنند بعد سوال می‌کنند!


آمار واقعی تلفات

سانسور آمار تلفات نظامی همواره یکی از روش‌های ثابت در ارتش رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از افول روحیه نظامیان بوده است. دستگاه تبلیغاتی ارتش اسرائیل هیچگاه آمار تلفات خود را به صورت دقیق اعلام نمی‌کند و از همین رو بسیاری گفته‌اند که آمار تلفات نظامیان در غزه بسیار بیشتر از آمار رسمی است. آریل شمعون روزنامه‌نگار اسرائیلی نیز در گزارشی نوشته است که تعداد حقیقی کشته‌های ارتش سه برابر بیشتر از آن چیزی است که اعلام شده، چون فقط بیش از ۲۵۰ افسر و نظامی اسرائیلی بینایی خود را به طور کامل از دست دادند و بیش از ۵۰۰ خودروی نظامی هم منهدم شده است.

آمار چند برابری زخمی‌ها: خبرنگار روزنامه هاآرتص با تائید سانسور تلفات در ارتش اسرائیل، برای دستیابی به آمار واقعی به بیمارستان‌ها رفته و براساس داده های بیمارستانی اعلام کرده است که تعداد کل سربازان مجروح حداقل ۳۱۱۷ نفر است که دو برابر تعداد اعلام شده توسط ارتش است. حتی روزنامه «یدیعوت آحارونوت» تعداد سربازان زخمی را حدود پنج هزار نفر می‌داند.

آمار واقعی زخمی‌ها به تفکیک بیمارستان‌ها: با توجه به گزارش هاآرتص، فقط در مرکز پزشکی «بارزیلای» در اشکلون، حداقل ۱۹۴۹ سرباز از ۷ اکتبر درمان شده‌اند، در حالی که ارتش کل آمار زخمی‌های خود را ۱۵۹۳ نفر اعلام کرده است. همچنین در بیمارستان‌های «آسوتا» در اشدود ۱۷۸ نظامی، «ایچیلوف» در تل آویو ۱۴۸ نظامی، «برامبام» در حیفا ۱۸۱ نظامی، «هداسا» در بیت المقدس ۲۰۹ نظامی و «شاآری تزدک» در بیت المقدس ۱۳۹ نظامی مجروح درمان شده‌اند. علاوه بر این، حدود ۱۰۰۰ سرباز دیگر در مرکز پزشکی «سوروکا بیر شوا» و ۶۵۰ سرباز دیگر در مرکز پزشکی «شبا» در تل هاشومر خدمات بیمارستانی دریافت کرده‌اند.

چرایی بالا بودن تلفات

درباره بالا بودن آمار تلفات نظامیان صهیونیست در غزه، دلایل متعددی بیان شده است، از جمله:

بی ثباتی تاکتیک ارتش: روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» به نقل از سربازان اسرائیلی نوشته است که افزایش تعداد کشته شدگان ارتش اسرائیل به دلیل تغییر تاکتیک ارتش در جنگ بوده است، چون فرماندهان ارتش تا کنون نتوانسته به اهداف خود دست یابند و تغییر مدام تاکتیک‌ها به افزایش تلفات منجر می‌شود.

عدم کارایی فناوری ارتش: وبگاه انگلیسی زبان کرادل در گزارشی نوشته است که با وجود آن که ارتش به بالاترین فناوری اطلاعاتی دسترسی دارد، اما این فناوری‌ها در برخورد نزدیک و تن به تن ارتش و عناصر حماس، هیچ کاربرد و مزیتی ندارد.

تونل‌ها ناشناخته: همچنین به نظر می‌رسد که شبکه تونل های ایجاد شده توسط حماس بیش از حد انتظار اسرائیل پیچیده و تو در تو بوده است و هنوز پس از یک ماه جنگ زمینی، ارتش توفیقی در شناسانیی و انهدام تونل‌ها نداشته، تا آن جا که برای تخریب تونل‌ها به پمپاژ آب دریا روی آورده است.

کد خبر 816435

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    5 2
    ۴۰۰ نفر کشته سرباز یهودی اصلا زیاد نیست در مقابل چهل هزار کشته مسلمان،
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    1 1
    اسرائیل غزه را داره نیست و نابود میکنه اونوقت شما نشستید دارید ادعا میکنید اسرائیل داره شکست میخوره ...
  • hop IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    1 0
    آمار تلفات نظامی با آمار تلفات غیرنظامی سنجیده نمیشه آنچه مهمه این سنگینترین تلفات تاریخ اسرائیله که منجر به پیروزی با اهداف اعلامی نشده وگرنه آمریکا در ویتنام و افغانستان تعداد بیشتری غیرنظامی رو کشت ولی چیزی که مهمه اینکه کسی اون رو پیروزی به حساب نمیاره بلکه شکست خورد و نهایتا عقب نشست.