آمارها نشان می‌دهد تیراژ تولید موتورسیکلت در ۸ماهه امسال نسبت به پارسال ۴۱درصد رشد کرده است. تداوم رویه تولید داخل و داخلی‌سازی‌ قطعات منجر به کاهش ارز بری این محصول خواهد شد.

موتورسیکلت

به گزارش همشهری، آنطورکه آمارهای وزارت صنعت نشان می‌دهد در ۸ماهه امسال جمعا ۳۹۳هزارو ۸۱۲دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۱درصد افزایش نشان می‌دهد.

برآوردها نشان می‌دهد اگر وضعیت تولید با همین تیراژ ادامه یابد احتمالا تا پایان سال نزدیک به ۵۹۰هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید خواهد شد اما وزارت صنعت در برآوردی محتاطانه پیش‌بینی کرده است که تیراژ تولید امسال به ۵۵۰هزار دستگاه خواهد رسید.

اهمیت افزایش تولید موتورسیکلت در داخل به داخلی‌سازی‌ قطعات و کاهش ارزبری این محصول بازمی‌گردد. هر چه تیراژ تولید افزایش یابد امکان داخلی‌سازی‌ قطعات هم بیشتر می‌شود و این موضوع از خروج ارز جلوگیری می‌کند.

اواخر تابستان امسال عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت در نامه‌ای رسمی با موضوع بازنگری محل تأمین ارز خطاب به ۳ انجمن خودروسازان، موتورسیکلت‌سازان و دوچرخه‌سازان برای تعمیق ساخت داخل اعلام کرده بود تا شرکت‌ها بیشتر به فکر داخلی‌سازی‌ باشند و از انجمن‌های صنایع مذکور خواست برای تأمین ارز موردنیاز به فکر صادرات باشند یا اینکه از دیگر صادرکنندگان ارز موردنیاز خود را تأمین کنند.

او در نامه خود خطاب به‌خودروسازان و موتورسیکلت سازان تأکید کرده بود: مقتضی است ضمن فعال‌سازی ظرفیت‌های صادراتی خود و حمایت از صادرکنندگان نسبت به بازنگری محل تأمین ارز درخواست‌های ثبت سفارش خود از سایر منابع مورد تأیید بانک مرکزی به‌غیراز نیما، اقدام کنند.

انتشاراین نامه و تغییر محل تامین ارز این صنعت منجر به اعتراض برخی فعالان صنعت شد به‌طوری که دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در همان دوره گفت: تخصیص نیافتن ارز نیمایی به تولیدکنندگان موجب افت تولید و افزایش قیمت محصول برای مصرف‌کنندگان موتورسیکلت که اغلب از قشر ضعیف جامعه هستند، خواهد شد. با وجود این واکنش‌ها آنطور که آمارها نشان می‌دهند روند تولید موتورسیکلت در کشور شیب صعودی دارد.

تیراژتولید موتورسیکلت در ایران از ابتدای دهه ۹۰تاکنون- ارقام به دستگاه

سال

تیراژ تولید

۱۳۹۱

۴۱۸۷۳۳

۱۳۹۲

۳۱۶۱۴۳

۱۳۹۳

۵۳۸۶۳۲

۱۳۹۴

۴۵۳۲۳۱

۱۳۹۵

۷۳۶۳۳۷

۱۳۹۶

۱۵۳۱۱۹

۱۳۹۷

۱۶۴۵۲۵

۱۳۹۸

۱۱۶۵۳۴

۱۳۹۹

۲۷۹۰۹۹

۱۴۰۰

۲۱۱۴۶۶

۱۴۰۱

۶۴۶۵۳۷

۸ ماهه امسال

۳۹۳۸۱۲

کد خبر 816470
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    2 0
    کدوم تولید داخل؟؟ تولیدات آشغال از چین وارد میکنین بعد میگین تولید داخل؟