با همه امتیازاتی که دیدارهای خانوادگی و مهمانی‌ها دارند، اگر مهمانان آداب معاشرت در این جمع‌ها را رعایت نکنند، دورهمی‌ها به یک برنامه خسته‌کننده و ملال‌آور تبدیل می‌شود.

مهمانی

همشهری-نیلوفر ذوالفقاری: برای اینکه مهمانی و دورهمی شب یلدا بدون دلخوری و حرف و حدیث سپری شود،آداب معاشرت در مهمانی‌ها را یاد بگیرید تا دورهمی‌هایتان به خاطره‌های شیرین و ماندگار تبدیل شود.

  • حواستان باشد شروع‌کننده یا ادامه‌دهنده یک بحث سیاسی نباشید، از گفتن جوک‌های سیاسی پرهیز کنید و اگر دیدید گفت‌وگوها به طرف موضوعات سیاسی می‌رود، سعی کنید حرف را عوض کنید. درباره موضوعات دینی و مذهبی هم بهتر است همین رویه را در پیش بگیرید.
  • دیدن مهمانانی که سرشان را در گوشی فرو برده‌اند و غرق دنیای مجازیشده‌اند، واقعا حوصله سر بر است.بهتر است وقتی به مهمانی می‌روید تلفنهمراهتان را خاموش کنید یا دست‌کم آن را کناری بگذارید و خودتان را با آنسرگرم نکنید.
  • اگر عکس دسته‌جمعی می‌گیرید، مطمئن شوید که بقیه به انتشار این عکسدر شبکه‌های اجتماعی رضایت دارند.فرهنگ استفاده از تلفن همراه به خودیخود اهمیت زیادی دارد و وقتی در مهمانی‌ باشید، مهم‌تر هم می‌شود.
  • ترجیحا تلویزیون را هم در مهمانی‌ها روشن نکنید! مگر اینکه هدفتان از دورهمی، تماشای دسته‌جمعی یک فیلم یا مسابقه ورزشی باشد.
  • از بقیه درباره میزان درآمد، مبلغ اجاره خانه و قیمت وسایلی که خریده‌اندسوال نکنید.اگر هم کسی چنین سوالاتی از شما پرسید، مودبانه از جوابدادن خودداری کنید.درباره اعتقادات مذهبی افراد چیزی نپرسید. لطفا دستاز سر جوان‌ترها بردارید و آنها را سوال‌پیچ نکنید که درسشان کی تماممی‌شود، شغلشان چیست، کی ازدواج می‌کنند و چرا بچه ندارند؟
  • اینکه در سکوت مطلق گوشه‌ای بنشینید و حرف نزنید، یعنی هیچ چیز از آداب معاشرت مهمانی نمی‌دانید.از فرصت‌های کنار هم بودن استفاده کنید، احوال بقیه را بپرسید و مثل مجسمه ساکت ننشینید!
  • اگر بچه خردسال دارید، به عنوان والد وظیفه دارید در مهمانی حواستان به او باشد تا کار خطرناکی نکند، به خودش و بقیه آسیب نزند و به وسایل خانه میزبان خسارتی وارد نکند.
  • بعضی رفتارها در مهمانی، بی‌ادبانه تعبیر می‌شوند و باید حواستان به آنها باشد. مثلا دیر به مهمانی رفتن و منتظر گذاشتن دیگران، رفتار مودبانه‌ای نیست. موقع مکالمه‌ها، صدایتان را بالا نبرید و متکلم‌وحده نباشید، سعی کنید به بقیه هم فرصت حرف زدن بدهید. وسط حرف دیگران نپرید، شوخی‌های ناراحت‌کننده نکنید و حواستان باشد دست به تحقیر و تمسخر دیگران نزنید.
  • بی‌اجازه به اتاق‌های خانه میزبان سرک نکشید و وسایل را جا به جا نکنید. موقع خوردن غذاها و خوراکی‌ها، آداب غذا خوردن را رعایت کنید و دست به ریخت و پاش نزنید.
کد خبر 817565
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha