همشهری آنلاین: دبیرکل حزب‌الله لبنان طی سخنانی که به مناسبت شصت و یکمین سالگرد اشغال فلسطین ایراد می‌کرد، تاکید کرد: رژیمی که بر اساس جنایت، اشغالگری و غصب حقوق و اراضی دیگران شکل گیرد، به هیچ وجه دارای مشروعیت نیست و نمی‌توان به آن رنگ مشروعیت بخشید.

به گزارش ایسنا، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، اظهار داشت: پیش از هر چیز واجب است رحلت آیت الله العظمی شیخ محمد تقی بهجت (رضوان الله تعالی علیه) را به تمام مسلمانان جهان، مراجع عظام به ویژه حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای و خانواده، دانشجویان و مقلدان ایشان تسلیت گویم. ما در حزب الله لبنان کمبود این عالم ربانی و عارف بزرگ را که همواره از مقاومت ما جانبداری معنوی و فرهنگی نموده است، احساس می‌کنیم و مقاومت و مجاهدانشان همواره مشمول دعای خیر ایشان بوده‌اند.

وی افزود: ایشان از اولین کسانی بوده‌اند که در اولین روزهای پیروزی در جنگ ژوئیه این پیروزی را به ما تبریک گفتند و ما اندوه شدید خود را از رحلت این عالم بزرگوار اعلام نموده و علو درجات را برای ایشان از درگاه الهی مسالت می‌نماییم.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه سخنانش گفت: روز نکبت را نباید تنها نکبتی برای فلسطین دانست، بلکه این روز نکبتی برای تمامی امت مسلمان از شصت و یک سال پیش محسوب می‌شود؛ لذا نیازی نیست که ما حقایق این امر را که طی سالهای گذشته از طریق رسانه‌ها، سخنرانی‌ها، نشست‌ها و کنفرانس‌ها اعلام شده تکرار کنیم بویژه اینکه مردم منطقه به شکل مستقیم در جریان حقایق این موضوع قرار گرفتند.

وی افزود: مهمترین مساله‌ای که باید در سالگرد این روز بیان کنیم، تاکید بر این امر است که اساس و حقیقت شکل‌گیری رژیم دشمن از طریق غصب خاک دیگران و ارتکاب جنایات علیه ملت بویژه زنان و کودکان صورت گرفته است. این رژیم بر اساس آواره کردن گروهی ملت فلسطین و اشغالگری شکل گرفته و هم چنان بر این اساس پابرجاست، لذا رژیمی که چنین جنایاتی مرتکب شده و حقوق ملتی را غصب کرده یک رژیم شرعی نیست و به هیچ وجه نمی‌توان به آن مشروعیت بخشید.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: شکل‌گیری این رژیم در منطقه عربی و اسلامی در حدود شصت و یک سال پیش عامل اصلی تمامی جنگ‌ها، مشکلات، بلاها، بحران‌ها و تنش‌ها در این منطقه بوده است و نسل‌های گذشته، حاضر و آینده باید پیامد‌ها و نتایج ناشی از وجود این غده سرطانی را در منطقه متحمل شوند.

وی ادامه داد: همه باید بدانند و نباید این حقیقت را منکر شوند که جنگ‌هایی که در این منطقه روی داده با عزم و اراده، عصیان‌گری و اقدامات خصمانه این رژیم تحمیل شده و آنچه که ملت‌ها، دولت‌ها و ارتش‌های عربی و نیروهای مقاومت آن انجام دادند واکنش به اقدامات اشغالگرانی بوده که در سال 1948 پایگاه‌هایشان را ایجاد کرده و در سال 1967 آن را گسترش داده و در سال 1982 آن را به سمت لبنان توسعه دادند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان هم چنین اظهار داشت: باید یک حقیقت را متذکر شویم و آن این است که سرمنشا بحران در منطقه مساله فلسطین است و آنچه که پس از آن بوجود آمده نتایج و پیامد‌های این بحران است و همواره تلاش شده تا مساله فلسطین برای ملت فلسطین، ملت‌های عربی و اسلامی و جهان به فراموشی سپرده شود. همانطور که همواره تلاش شده تا مردم فلسطین مجبور به تسلیم پذیری و پذیرش یاس و ناامیدی و چشم پوشی از حقوق مشروع و ملی‌شان شوند.

وی ادامه داد: همواره از گذشته تاکنون طرح‌هایی جهت اسکان آوارگان فلسطینی در دیگر کشورها، طرح‌هایی جایگزین برای کشور فلسطین و اسکان فلسطینیان در غزه، کرانه باختری و خارج فلسطین ارایه شده است. همانطور که سعی شده با کوچاندن فلسطینیان به مناطق مختلف جهان، دیگر ملت فلسطین باقی نماند و غیر آن چیزی از مساله فلسطین نیز بر جای نماند.

سید حسن نصرالله عنوان داشت: با گذشت 61 سال از این توطئه‌ها و دسیسه‌های بین‌المللی علیه پایداری و مقاومت ملت فلسطین، امروز باید از مردم فلسطین به دلیل مقاومت مسلحانه، انتفاضه‌ مردمی و صبر و بردباری‌اش طی سالهای گذشته تقدیر کرد. همانطور که باید از شهدا، خانواده‌های آن‌ها، زخمی‌ها و 11 هزار اسیری که هم چنان در بند زندان‌های این رژیم گرفتار هستند و آوارگانی که در اردوگاه‌ها در شرایطی سخت و دشوار زندگی می‌کنند تقدیر نمود.

وی هم چنین اظهار داشت: باید از مخالفت فلسطینیان با طرح اسکان‌شان در دیگر مناطق به رغم شرایط سخت و دشوار معیشتی‌شان تقدیر کرد، زیرا این ملت ثابت کرده‌ نه تنها تسلیم و ناامید نمی‌شود و از موضع خود عقب نشینی نمی‌کند بلکه درست در شرایطی که همه منتظر نشانه‌های یاس تسلیم پذیری آن هستند، مقاومت‌هایی هم چون انتفاضه الاقصی و مقاومت مسلحانه بزرگی که در برابر رهبران صهیونیست در جنگ استقلال دوم انجام داده‌ صورت می‌گیرد.

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: هم چنین باید از ملت‌های عربی و اسلامی که طی این 61 سال قربانیان زیادی اعطا کرده‌اند به ویژه ارتش‌های عربی از جمله ارتش مصر و سوریه که جنگی سرنوشت ساز و طولانی را با دشمن صهیونیستی انجام داده‌اند تقدیر نمود که مسلما این اقدامات قهرمانانه در طول تاریخ فراموش نخواهد شد.

وی افزود: ما باید به این مناسبت مسوءلیت امت عرب و مسلمان و تمامی آزادگان جهان بویژه دولت‌ها و ملت‌های عربی را در قبال فلسطین و ملت آن بویژه مردم غزه که امروز از پیامد‌های جنگ اخیر و محاصره و اعمال فشار رنج می‌برند متذکر شویم.

وی افزود: این اقدامات به رغم مقاومت، پایداری و شجاعت ملت فلسطین در مخالفت با این سیاست‌ها چه در غزه و چه در کرانه باختری که با دستگیری‌ها، شهرک سازی‌ها و تلاش جهت یهودی سازی بیت‌المقدس و کوچاندن خانواده‌های فلسطینی و ویران کردن منازل آن‌ها و هم چنین صبر و بردباری آن‌ها در اردوگاه‌ها و زندان‌های رژیم اشغالگر صورت می‌گیرد. هر چند که مسوولیت اصلی بر دوش ملت فلسطین است، اما امت مسلمان نیز در جهت جانبداری از ملت فلسطین و حمایت و کمک رسانی به آن‌ها مسوءل است و باید تمام تلاش خود را برای یاری رساندن به ملت فلسطین که طی سال‌ها به رغم تمامی مشکلات در برابر دشمن اسراییلی مقاومت نموده‌اند به کار بندد.

دبیر کل حزب‌الله لبنان در ادامه سخنانش به رزمایش گسترده رژیم صهیونیستی که قرار است 31 ماه مه تا 4 ژوئن برگزار شود اشاره کرده و عنوان داشت: باید یادآور شویم از زمان پایان جنگ ژوئیه 2006 علیه لبنان، دولت، ارتش، سازمان‌های امنیتی، کارشناسان و رسانه‌های رژیم دشمن بر این مساله اجماع داشتند که در جنگ علیه لبنان شکست خوردند و نتوانستند هیچ یک از اهداف خود را در لبنان محقق سازند. همانطور که در گزارش وینوگراد نیز از اصطلاحاتی هم چون نقص، شکاف و اشغال در عملکرد دولت، کابینه‌ی امنیتی، نخست وزیر، وزیر دفاع، فرماندهان ارتش، نیروهای ارتش و سازمان‌های امنیتی آن اشاره شده است. آنها پس از جنگ ژوئیه کمیته وینوگراد را تشکیل دادند که سعی کرد شکاف‌ها را آشکار سازد. هر چند این تمام آن چیزی نبود که آن‌ها اعلام کردند و ارتش و وزارت جنگ اسراییل حدود 40 کمیته تحقیقاتی در زمینه‌های فنی، تخصصی و تکنولوژی تشکیل دادند.

وی ادامه داد: این مساله موجب شد که آن‌ها طرح‌هایی را جهت بازسازی ارتش و از بین بردن نقص‌ها و مشکلاتشان ارایه دهند و در این خصوص اقدام به استفاده از سلاح‌های جدید و آموزش‌ها و مانور‌های طولانی و بزرگ نمودند.

وی ضمن هشدار نسبت به این مساله که مانور نظامی گسترده رژیم صهیونیستی ممکن است در راستای زمینه سازی برای جنگ جدید علیه لبنان باشد، این فرضیه را که دشمن بتواند جنگ جدیدی علیه لبنان ترتیب دهد ضعیف دانسته و در عین حال از همه خواست تا برای رویارویی برای هر گونه احتمالات آماده باشند.

سید حسن نصرالله عنوان داشت: مقاومت آماده رویارویی با هر گونه احتمال و مبارزه با هر گونه حمله احتمالی صهیونیستی است و ما از لبنانی‌ها می‌خواهیم که در نگرانی و هراس نباشند و به زندگی طبیعی خود ادامه دهند، زیرا مقاومت آماده دفاع از آن‌ها است.

وی تاکید کرد: مقاومت آماده است تا از لبنان دفاع کند، زیرا بخشی از این ملت هدف هر گونه حمله احتمالی است و هرگز از مسوءلیت‌هایش در آزادسازی خاک لبنان، آزادی اسیران و بازگرداندن عزت و شرافت و حاکمیت به لبنان عقب نشینی نمی‌کند.

دبیر کل حزب‌الله لبنان در ادامه تاکید کرد: شکی نیست که شکست ارتش اسراییل در 25 ماه مه 2000 و خروج حقیرانه آن از لبنان بدون هیچ گونه دستاوردی صورت گرفته است که پیامد‌های مهم و خطرناک آن بنا به اعتراف مسوولان اسراییلی آن زمان برای ارتش و رژیم اسراییل باقی ماند؛ اما مهمترین موضوع پس از سال 2000 انتفاضه الاقصی ملت فلسطین بود که برای اولین بار رهبران دشمن با چنین انتفاضه‌ مسلحانه و گسترده‌ای در داخل فلسطین روبرو شدند.

وی افزود: پس از آن نیز دشمن اسراییلی مجبور به عقب نشینی یک جانبه از نوار غزه شد که در نتیجه افزایش عملیات‌ مقاومت در غزه صورت گرفت، اما مساله دیگر جنگ ژوئیه 2006 و شکست ارتش اسراییل در این جنگ بود که در گزارش‌های مختلف پیامد‌های این جنگ بر ارتش و دولت اسراییل و هم چنین تحولات بوجود آمده در جنبش‌های مقاومت یادآوری شده است.

سید حسن نصرالله گفت: همچنین باید به عدم موفقیت دشمن در عادی سازی روابط با ملت‌های جهان حتی با کشورهایی که با آن‌ها معاهده صلح امضا کردند اشاره کنیم؛ به طوری که حتی این توافقنامه‌های رسمی نیز نتوانست موجب عادی سازی روابط ملت‌های منطقه به ویژه ملت مصر و اردن با اسراییل شود و این در حالی است که درصد هشیاری و مخالفت افکار عمومی کشورهای عربی با طرح‌های صهیونیستی و حمایت مردمی گسترده آنها از مقاومت افزایش یافته است و این نشان می‌دهد که تمام تلاش‌های آمریکایی‌ها و اسراییلی‌ها و کسانی که آن‌ها را در محاصره و به انزوا کشاندن جنبش‌های مقاومت یاری داده‌اند با شکست روبرو شده است.

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: به این موضوعات افزایش و رشد توانمندی‌های ایران طی سال‌های گذشته به ویژه در زمینه تکنولوژی و فناوری صلح آمیز هسته‌ای اضافه شده است. هر چند که اسراییل با وارد کردن اتهامات به ایران در تلاش است تا بگوید ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است و اسراییل آن را تهدیدی برای موجودیت خود می‌داند، اما جمهوری اسلامی (ایران) به شکلی قاطع هر گونه تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده است.

وی با اشاره به افزایش توانمندی‌های نظامی سوریه و همکاری‌های استراتژیک موجود بین سوریه و ایران اظهار داشت: سوریه همواره از جنبش‌های مقاومت در لبنان و فلسطین با قدرت و پایداری جانبداری کرده است و تمامی تلاش‌ها برای به انزوا کشاندن و تضعیف سوریه و تحمیل شرط‌ها علیه این کشور طی سال‌های گذشته با شکست روبرو شده است.

دبیر کل حزب‌الله لبنان هم چنین به کاهش قدرت آمریکا در اجرای طرح‌ها و جنگ‌های گسترده جدید هم چون جنگ افغانستان و عراق در مراحل آینده اشاره کرد.

وی همچنین به بحران‌ها و مشکلات موجود در سراسر جهان بویژه بحران مالی بین‌المللی اشاره نموده و در عین حال از گسترش توانمندی‌های تاکتیکی و تکنیکی نیروهای مقاومت خبر داد.

وی تاکید کرد که اشغالگران اسراییلی، ایران را تهدیدی برای موجودیت رژیم خود و جنبش‌های مقاومت را تهدیدی برای امنیت استراتژیک خود می‌دانند.

دبیر کل حزب‌الله لبنان بار دیگر هدف از رزمایش‌های رژیم صهیونیستی را در درجه اول تلاش جهت بالا بردن روحیه نیروهای ارتش این رژیم جهت جبران اعتماد از دست رفته آن‌ها طی جنگ‌های ناموفق‌شان علیه نیروهای مقاومت دانست.

وی تاکید کرد: احتمال دومی که می‌توان برای انجام این مانور‌ها فرض کرد، این است که اسراییل حقیقتا و به شکلی جدی نسبت به موجودیت خود نگران است و از امنیت استراتژیک و ملی‌اش در هراس است لذا هر آنچه را که در توان دارد برای حفظ قدرت و آمادگی‌اش جهت رویارویی با خطرات احتمالی انجام می‌دهد.

وی دلیل احتمالی دیگر انجام این مانور‌ها را ایجاد رعب و وحشت و ارسال پیامی قدرتمند به کشورهای جهان و منطقه به ویژه فلسطین، لبنان، سوریه، ایران و ملت‌های عربی دانست مبنی بر این که اسراییل ضعیف و از هم گیسخته نیست، بلکه با حفظ قدرت، برتری و اقتدار، آماده رویارویی با همه است و می‌تواند بدون شک و تردید در هر جنگی شرکت کند.

دبیر کل حزب‌الله لبنان خاطر نشان کرد: این در واقع پیامی به فلسطینیان است مبنی بر این که باید پیشنهادات دولت نتانیاهو را بپذیرند، زیرا نتانیاهو و لیبرمن تسلیم راهکار تشکیل دو کشور نمی‌شوند و طرح آنها طرح تاسیس اسراییل به عنوان کشور یهودی است و سعی دارند تا با ادامه اشغالگری‌هایشان، کوچاندن فلسطینیان از بیت‌المقدس و ادامه شهرک‌سازی‌های جدید در کرانه باختری، به آن‌ها ثابت کنند که گزینه‌ای جز پذیرش آنچه که جورج بوش نیز در گذشته به آن‌ها توصیه کرده بود ندارند و باید هر آنچه را که نتانیاهو و لیبرمن سعی دارند به آن‌ها تحمیل کنند بپذیرند.

وی ادامه داد: این هم چنین پیامی به سوریه است که به دنبال اراضی اشغال شده‌اش است. هم چنین پیامی به ملت‌ها و حکومت‌های عربی است مبنی بر این که ما در تکمیل ایجاد کشوری یهودی، مصادره‌ اراضی، شهرک‌سازی‌ها، یهودی سازی بیت‌المقدس و آواره ساختن فلسطینیان مصمم هستیم و شما ای ارتش‌ها و ملت‌ها و دولت‌های عرب هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید. شما نمی‌توانید مانع از ادامه طرح‌ صهیونیستی‌ ما در فلسطین شوید و این اسراییل مسلح نه تنها با سلاح‌های متعارف بلکه با سلاح‌های هسته‌ای آماده جنگ است.

دبیر کل حزب‌الله لبنان خاطر نشان کرد: این هم چنان پیامی به لبنان است مبنی بر اینکه ما که پیش از این شما را کشته‌ایم، باز هم شما را خواهیم کشت و با توجه به وجود شبکه‌های جاسوسی گسترده‌مان در سرزمین‌تان شما به فکر دفاع از خویش و یا هر گونه واکنش نباشید، زیرا با رژیمی روبرو خواهید شد که آماده جنگ است.

وی افزود: پیام اسراییل به ایران این است که هرگز با مساله هسته‌ای ایران کنار نخواهد آمد زیرا آن را خطری برای خود می‌داند و به ایرانی‌ها می‌گوید شما ای ایرانی‌ها که ما را به واکنش تهدید می‌کنید، اسراییل، ارتش، دولت و مردم آن آماده رویارویی با واکنش شما هستند.

دبیر کل حزب‌الله لبنان اظهار داشت: با توجه به این احتمالات و فرضیه‌ها، من معتقدم که دشمن صهیونیستی قصد انجام جنگ غافلگیر کننده نظامی ندارد؛ اما در خصوص موضوع امنیتی این مساله همواره وارد است لذا ما باید همواره هشیار و محتاط باشیم. ما در لبنان به عنوان کشور همجوار این رژیم غاصب باید مسوءلانه عمل کنیم و به همین دلیل خواستار اتخاذ یک سیاست ملی در تعامل با این مانور‌ها که مسلما آخرین اقدام اسراییل نیز نخواهد بود هستیم؛ زیرا این مساله به کل لبنان و منطقه مربوط می‌شود نه فقط حزب‌الله و یا مقاومت.

وی بررسی جدی موضوع استراتژی دفاعی لبنان در مذاکرات ملی این کشور را خواستار شد.

سید حسن نصرالله هم چنین با اشاره به کشف شبکه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی در لبنان، از مسوءلان امنیتی در ارتش لبنان خواست تا با توجه به بعد ملی این مساله برای امنیت کشور مسوءلانه برخورد کنند.

وی درباره انتخابات پارلمانی لبنان نیز اظهار داشت: آنچه که برای معارضان ملی لبنان و مقاومت آن حایز اهمیت است، این است که انتخابات پارلمانی در فضایی امن و آرام برگزار شود زیرا معارضان طی چهار سال گذشته از مشکلات مختلفی رنج برده‌اند.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: نیروهای 14 مارس به جای تعامل جدی و مطلوب با مساله انتخابات، به زبان اتهام و تحریک روی آورده‌اند.

دبیر کل حزب‌الله لبنان ابراز امیدواری کرد که این روزها برای لبنان به خیر و نیکی بگذرد و هم چنین عنوان داشت: من معتقدم با وجود مقاومت و حمایت گسترده‌ مردمی از آن و حضور ارتش لبنان با وجود عقاید ملی‌اش و حضور نیروهای امنیتی توانمند ما، قدرتمند‌تر از گذشته آماده واکنش به هر گونه جنگ احتمالی دشمن هستیم.

کد خبر 81757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز