خط ویژه اتوبوس که در زمان افتتاح قرار بود تنها محلی برای عبور و مرور اتوبوس‌ها و مسافرانشان باشد، مدت‌هاست که با قانون شکنی خودروهای شخصی و موتورها به مأمنی برای فرار از ترافیک تبدیل شده است و حتی برخی برای استفاده غیرقانونی از این خطوط ویژه حاضر شده‌اند دست به چاقو کشی بزنند.

تردد موتور سیکلت در خط ویژه

همشهری آنلاین-لیلا شریف: اتوبوس‌ مملو از مسافر در خطوط ویژه با اطمینان در حال حرکت است اما ناگهان مسافران با صدایی مهیب برخورد یک شی با بدنه اتوبوس و ترمز شدید غافلگیر می‌شوند،‌ باز هم یک خودرو یا موتورسوار بدون توجه به قوانین و برای عبور از ترافیک شهر، راه خود را سمت خط ویژه اتوبوس انداخته‌ و تصادفی را در خط ویژه رقم زده‌اند.

هر چند این قبیل اتفاق‌ها و تصادف‌ها به موضوعی تکراری در خطوط ویژه اتوبوسرانی تبدیل شده‌اند اما هرگز برای رانندگان اتوبوس‌ها و مسافران عادی نمی‌شوند و کمتر کسی در آن لحظات می‌تواند صدای ضربان قلبش و صحنه تصادف را نادیده می‌گیرد.

مسافرانی که در میان شلوغی‌های شهر تصمیم گرفته‌اند، از اتوبوس‌های تندرو به عنوان وسایل حمل و نقل عمومی به جای خودروی شخصی استفاده کنند و سختی این تصمیم را در میان شلوغی صف‌ها و ایستادن در میان جمعیت به جان خریده‌اند تا شهر کمی از هجوم خودروها نفس بکشد، با حمله خودروها و موتورها به خطوط ویژه باز هم حقشان پایمال می‌شود چرا که باید در مسیر ویژه اتوبوس نیز ترافیک خودروها و موتورهای قانون شکن را صبوری کنند.

مرگ به دلیل تصادف در خط ویژه

سارا که سال‌ها از اتوبوس‌های تندرو برای رسیدن به منزلش استفاده می‌کند، خاطرات بسیاری از این قانون شکنی‌ها دارد و او در رابطه با یکی از تصادف‌ها اینگونه روایت می‌کند:«یک روز در یکی از اتوبوس‌ها تندرو خیابان ولیعصر(عج)در حال رفتن به میدان ولیعصر بودم که یک دفعه راننده اتوبوس پایش را روی ترمز گذاشت و همه مسافرها روی هم ریختیم، وقتی شرایط به حالت عادی برگشت فهمیدیم که یک موتوری می‌خواسته از عرض خیابون عبور کنه و از جلوی اتوبوس با سرعت بگذره اما خب متأسفانه حساب و کتابش در مورد سرعت خودش و اتوبوس درست از آب در نیومد و من یکی از وحشتناک‌ترین صحنه‌های زندگیم رو دیدم.»

او ادامه می‌دهد:«هیچ وقت آن تصویر از ذهنم بیرون نمی‌ره، من که جلوی اتوبوس بودم، خودم را به شیشه جلوی راننده رسوندم و دیدم که راننده موتور نقش بر زمین شده و از تمام سرش خون جاری بود. بنده خدا همونجا فوت کرد.»

گیر افتادن در میان ترافیک خودروهای قانون شکن

مسافران اتوبوس‌ها تندرو خاطرات این چنینی کم ندارند و هر کدام می‌توانند یک خاطره تلخ و شوک آور تعریف کنند. مریم هم یکی از مسافران اتوبوس‌های تندرو است و در رابطه با قانون شکنی خودروها و موتورها با ورود به این خط می‌گوید:« هر روز با تن و ذهن خسته از کار، خودم را به ایستگاه پارک وی می‌رسونم تا به جای استفاده از ماشین با وسیله نقلیه عمومی برم خونه. متأسفانه هر روز که سوار اتوبوس می‌شم، میبینم که این راننده اتوبوس باید از بین موتورها و ماشین‌هایی که وارد خط ویژه شدن، برای خودش راه باز کنه.»

او با اشاره به ترافیک قانون شکنان خط ویژه اتوبوس گفت: بعضی از راننده‌های خودروهای شخصی اینقدر اعتماد به نفس دارند که به اتوبوس میگن تو باید بری کنار که ما از بغلت رد بشیم. این وضعیت مخصوصا توی روزهای بارونی و زمان پیک ترافیک پیچیده‌تر میشه. یعنی باز هم حق من استفاده کننده از حمل و نقل عمومی خورده میشه و همه چی مطابق خواسته ماشین‌های شخصی و موتوری‌ها میشه.»

حمله با چاقو به راننده اتوبوس برای عبور از خط ویژه

درگیری با متخلفان وارد شده به خطوط ویژه تنها مربوط به شهروندان نمی‌شود،‌ رانندگان اتوبوس و مدیران خطوط بیش از دیگران با این پدیده شوم درگیر هستند. جواد ارشاد مدیر سامانه ۲ اتوبوس‌های تندرو در گفتگو با همشهری به شرایط وخیم حضور موتورسواران و خودروها در خطوط ویژه اتوبوس پرداخت و گفت: خط ویژه اتوبوس در محدوده مولوی یکی از مناطقی است که با مشکلات بسیاری به دلیل ورود خودروها و موتورسیکلت‌ها همراه است و براساس آماری که شهرداری منطقه ۱۲ ارائه کرد در بین ساعت ۱۵ تا ۱۸ نزدیک به ۴ هزار موتور بر ساعت در خیابان مولوی تردد می‌کنند. این مسئله به جز مشکل سازی گاری دستی‌ها، باربرها و ... که از عرض خط ویژه می‌خواهند عبور کنند.

او که سال‌ها در این محدوده مشغول فعالیت است، در مورد مشکلات این قانون شکنی، گفت: در برخی مواقع شاهد بودیم که یک موتوری به دلیل اینکه نتوانسته از از کنار اتوبوس در خط ویژه عبور کند، با چاقو به راننده اتوبوس حمله و با ۵ ضربه چاقو چنان آسیبی به دست راننده وارد کرده بود که بخشی از گوشت دست راننده ریش ریش و کنده شد و دیگر امکان پیونده آن بخش وجود نداشت. آن راننده بعد از دوره درمان به کار بازگشت اما دیگر آسیبی که به روحیه‌اش وارد شده بود،‌ جبران نشد. ما مجبور شدیم که خط راننده را عوض کنیم تا کمتر تحت فشار روحی باشد.»

نیم نگاهی به وضعیت اتوبوس‌های تندرو در تهران این واقعیت را عیان می‌کند که خطوط ویژه با وجود اینکه قرار بود در کمترین و ایمن‌ترین سرعت، مسافران را به مقصد برسانند، در بسیاری از ساعات روز به دلیل قانون شکنی، از سوی رانندگان خودروهای شخصی و موتورسواران قرق می‌شود و باز هم استفاده کنندگان از حمل و نقل عمومی هستند که باید در برابر سد قانون شکنان، شاهد تلف شدن ساعت‌های زندگی‌شان در ترافیک خطوط ویژه باشند.

کد خبر 817590
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    4 0
    چه غم انگیز
  • مجید IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    6 0
    وقتی نماینده سیلی میزنه باید بقیه چاقو کشی کنن
  • US ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 1
    برای موتوری عا خطویژه درست کنید همش ۱ متر
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    لطفا مجازات سنگینی برای حمل چاقو و قمه اجرا کنید. والا قدیمها چاقو کشی و قمه کشی در شرایط نلدز و افراد خاص بود و مجازات ان بسیار بد بود. الان از سن پایین تا بالا این وسیله جز لوازم حمل و عمومیشان شده است