دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۵ - ۰۵:۵۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: شرکت نفت کونوکوفیلیپس خبر از رشد دو درصدی سود خود در سه‌ماهه سوم امسال به علت افزایش تولید و فروش داد.

 کونوکوفیلیپس که در هوستون مستقر است سود خالص 88/3میلیارد دلاری در سه‌ماهه سوم امسال کسب کرده است اما سود سهام آن 8/13 درصد کاهش یافته و به 31/2 دلار رسیده است که البته به علت افزایش 3/18 درصدی تعداد سهام این شرکت بوده و کونوکوفیلیپس تاکنون بالغ بر 68/1 سهام در بازار عرضه کرده است.

 درآمد کونوکوفیلیپس در سه‌ماهه سوم 2006 کاهش اندکی داشته و به 4/48میلیارد دلار رسیده است. «جیم مولوا» مدیرعامل کونوکوفیلیپس نسبت به پروژه‌های این شرکت در آلاسکا نگران است. 

در حالی که فرماندار آلاسکا پروژه خط لوله انتقال گاز به کانادا را به کونوکوفیلیپس، اکسون موبیل، و بریتیش پترولیوم اعطا کرد، مجلس قانونگذاری آلاسکا با این اقدام مخالف است و تاکنون آن را تصویب نکرده است. بعلاوه، قانونگذاران آلاسکا قصد دارند مالیاتی یک میلیارد دلاری به شرکت‌های فعال در منطقه گازی آلاسکای شمالی تحمیل کنند.

در همین حال، سود شرکت بریتیش پترولیوم (بی.پی) در سه‌ماهه سوم امسال 6/3 درصد کاهش یافت که علت عمده آن بسته شدن بخشی از تولید نفت بی.پی در آلاسکا و افزایش مالیات در انگلستان بوده است. سود خالص بی.پی در سه‌ماهه منتهی به 30 سپتامبر 23/6 میلیارد دلار بود که نسبت به رقم 46/6 میلیارد دلاری مدت مشابه سال 2005 کاهشی 200 میلیون دلاری نشان می‌دهد.

 با این حال، درآمد بی.پی طی سه‌ماهه سوم 2006 نسبت به سال گذشته با 4 درصد رشد به 7/70 میلیارد دلار رسیده است. تولید بی.پی در سه‌ماهه فوق به طور متوسط 8/3 میلیون بشکه معادل نفت بوده است که 2/0 درصد از سال قبل و 5 درصد از سه‌ماهه دوم امسال کمتر است. در ماه آگوست بریتیش پترولیوم تقریبا نیمی از ظرفیت تولید نفت خود در میدان خلیج‌پرودوی آلاسکا را به علت نشت شدید در خطوط انتقال نفت متوقف کرد اما اکنون تولید این منطقه به 400 هزار بشکه در روز رسیده منتها نسبت به ظرفیت 450 هزار بشکه آن هنوز 50 هزار بشکه کمتر است.


بریتیش پترولیوم اخیراً نیز اعلام کرد که بازگشایی سکوی نفتی «اسب تندر» در خلیج مکزیک که در سال 2005 توسط توفان دنیس شدیداً آسیب دید را از سال 2007 به اواسط 2008 موکول کرده است. این سکوی نفتی بزرگترین سکوی نفتی خلیج‌مکزیک است و توانایی تولید 240 هزار بشکه نفت و 200 میلیون فوت مکعب گاز در  روز را خواهد داشت.

کد خبر 8183

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز