منچسترسیتی هم مثل چند تیم بزرگ اروپایی که فاتح پنجگانه شده بودند یک جام را برای رسیدن به شش‌گانه از دست داد.

فوتبال

به گزارش همشهری‌آنلاین، سیتی و پپ، بالاخره کار را تمام کردند و از آخرین شانسشان برای بردن یک جام دیگر قبل از پایان سال۲۰۲۳ به اندازه کافی بهره‌بردند. کاری که پپ انجام داد، در نوع خودش خارق‌العاده به‌نظر می‌رسید. سیتی تبدیل به نخستین تیم تاریخ فوتبال انگلیس شد که در یک سال میلادی ۵جام مختلف را به‌دست می‌آورد. با این حال، در این کارنامه درخشان، یک جای خالی بزرگ نیز وجود دارد. شکست‌خوردن از آرسنال در چریتی‌شیلد، اجازه نداد پپ و تیمش شش‌گانه تاریخی او در بارسا را تکرار کنند. قبل از این هم تیم‌هایی در فوتبال اروپا بودند که با وجود سپری‌کردن یک سال استثنایی، شش‌گانه را به‌دست نیاوردند.

آژاکس(۱۹۹۵)

تیم رویایی لوئیس فان‌خال در دهه‌۹۰، سال‌۱۹۹۵ را به بهترین شکل ممکن سپری کرد. آنها در آن سال قهرمان لیگ فوتبال هلند شدند، لیگ قهرمانان را با شکست‌دادن یوونتوس در فینال بردند، سوپرکاپ هلند را نیز از آن خودشان کردند. این تیم اینترکانتیننتال کاپ را که در آن سال‌ها بین قهرمانان قاره‌های مختلف برگزار می‌شد نیز از آن خودش‌ کرد و قهرمان سوپرجام فوتبال اروپا هم شد. با این حال، همین تیم شگفت‌انگیز در جام‌حذفی هلند به قهرمانی دست پیدا نکرد. اگر این قهرمانی اتفاق می‌افتاد، آنها نخستین شش‌گانه تاریخ فوتبال را به نام خودشان ثبت می‌کردند اما این جام برای سفید و قرمزهای محبوب فوتبال هلند از دست رفت.

اینتر(۲۰۱۰)

مهم‌ترین نقطه عطف دوران مربیگری مورینیو، رساندن اینتر به کلکسیونی از جام‌های بی‌نظیر در یک فصل بود. او اینتر را به تیم اول فوتبال اروپا تبدیل کرد؛ تیمی که لیگ قهرمانان، سری‌آ و کوپا ایتالیا را برد. ژوزه سپس از اینتر جدا شد تا به رئال‌مادرید برود. رافا بنیتز نیز به جای او روی نیمکت اینتر نشست و با وجود قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان و سوپرکاپ ایتالیا، حتی تا نیم‌فصل دوام نیاورد. او و تیمش در سوپرکاپ اروپا روبه‌روی اتلتیکومادرید شکست خوردند. مورینیو بعدها در توصیف عملکرد بنیتز گفته بود: «این مربی ظرف ۶ماه، بهترین تیم فوتبال اروپا را نابود کرد.»

بارسلونا (۲۰۱۱ و ۲۰۱۵)

بارسلونا نخستین تیم تاریخ فوتبال بود که موفق به بردن ۶جام در یک سال شد اما همین باشگاه بعدها ۲بار دیگر در تلاشی بسیار نزدیک برای بردن شش‌گانه، شکست خورد. تیم گواردیولا سال‌۲۰۱۱ بار دیگر قهرمان لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا شد. آنها سوپرکاپ اسپانیا و اروپا را هم بردند و پنجمین جام سال را با قهرمانی در جام‌جهانی باشگاه‌ها جشن گرفتند. حسرت بزرگ آن‌ تیم اما شکست‌خوردن در کوپا دل‌ری بود. بارسا با انریکه نیز سال‌۲۰۱۵ به ۵جام در یک سال رسید. مثلث رویایی M.S.N در آن سال برنده لالیگا، کوپا دل‌ری، لیگ قهرمانان، سوپرجام اروپا و جام جهانی باشگاه‌ها شدند و به شکل عجیبی، سوپرجام اسپانیا را از دست دادند.

بایرن مونیخ(۲۰۱۳)

بایرن با هدایت یوپ هاینکس افسانه‌ای، در یک فصل سه‌گانه را از آن خودش کرد. پس از او پپ گواردیولا هدایت مونیخی‌ها را پذیرفت و مجموعه این جام‌ها را با بردن سوپرجام اروپا و جام جهانی باشگاه‌ها، گسترش داد. با این حال، تیم پپ در سوپرجام فوتبال آلمان بازنده شد تا نتواند همه جام‌های ممکن را ‌بگیرد. بایرن البته ۷سال بعد با هدایت فلیک، برنده شش‌گانه شد.

رئال مادرید(۲۰۱۷)

زین‌الدین زیدان در دوران بازی برای رئال مادرید، روی هم ۶جام گرفته بود اما فقط در سال‌۲۰۱۷ به‌عنوان مربی رئال، برنده ۵جام مختلف شد. این تیم استثنایی، به جز کوپا دل‌ری همه‌چیز را فتح کرد و بر بام فوتبال اروپا ایستاد.

کد خبر 818571
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha