چینی‌ها اعلام کرده‌اند هزینه‌های حمل و نقل دریایی آنها به مقصد اروپا تا ۵ برابر افزایش هزینه خواهد داشت.

یمن -دریای سرخ

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: جنگ رژیم و حماس کریدورهای ترانزیتی آسیا به اروپا را با مشکلات اساسی مواجه کرده است. غیر از هند که پیش از این برای احداث کریدور دریایی و ریلی اقیانوس هند، عربستان، اسرائیل، دریای مدیترانه و اروپا برنامه‌ریزی کرده بود و اکنون با مشکل مواجه شده است، چین هم باید برنامه‌هایش را تغییر دهد. بخش زیادی از تجارت دریایی چین به مقصد اروپا تحت تاثیر جنگ رژیم صهیونیستی با غزه قرار گرفته است.

خودروسازهای چین یکی از بیشترین آسیب‌های این جنگ را خواهند دید. دومین خودروساز بزرگ چین هشدار داده که فروش خودروهای برقی این شرکت احتمالا به‌علت وضعیت دریای سرخ با تاخیر انجام خواهد شد، چون ارتش یمن به کشتی‌ها حمله می‌کند و کشتیرانی‌ها مجبور هستند مسیرهای طولانی‌تر و گران‌تری را طی کنند.

جیلی، دومین خودروساز بزرگ چین از نظر میزان فروش، به رویترز گفت که اکثر شرکت‌های کشتیرانی که خودروهای برقی این شرکت را به اروپا صادر می‌کنند، قصد دارند دماغه امید نیک در جنوب آفریقا را جایگزین مسیر سفر خود از کانال سوئز کنند، چون درگیری‌ها در دریای سرخ و آبراهه سوئز زیاد است.

چینی‌ها می‌گویند حملات یمنی‌ها تاکنون بر صادرات خودروهای برقی به اروپا تأثیر فوری نداشته است، زیرا خودروسازان از شبکه ریلی استفاده می‌کنند، اما این قطارها در حال حاضر با ظرفیت کامل کار می‌کنند.

رویترز در گزارشی مدعی شد: پس از آنکه حوثی‌های متحد ایران که بخش عمده‌ای از یمن را در کنترل دارند، در چند هفته گذشته شروع به حمله به کشتی‌های عبوری از تنگه باب المندب در انتهای جنوبی این آبراه کردند، چند کشتیرانی جهانی اعلام کردند که از دریای سرخ دوری می‌کنند. این شرکت‌ها می‌گویند این اقدام آنها پاسخی به شرایط تحمیلی جنگ اسرائیل در غزه است.

هشدار جیلی برای دیگر خودروسازان چینی که به دنبال افزایش صادرات به اروپا به دلیل ظرفیت مازاد و تقاضای ضعیف در داخل هستند، بد است.

این شرکت افزود: اگر مشکل دریای سرخ حل نشده باقی بماند، انتظار می رود شرکت‌های کشتیرانی نرخ حمل و نقل را زیاد کنند و این اتفاق منجر به افزایش هزینه‌های حمل و نقل شود.

یک منبع مطلع در صنعت خودروسازی چین هم به رویترز گفته این تغییر مسیر هزینه‌های حمل و نقل را تا ۵برابر افزایش می‌دهد و پیش‌بینی می‌کند که خودروسازان چینی تا نیمه دوم ژانویه با کمبود کشتی مواجه شوند، چون هر کشتی باید مسیر طولانی‌تری را برای رفت و برگشت طی کند.

خودروسازان چینی از فروش بالایی در اروپا برخوردار بوده اند، روندی که قانون‌گذاران اروپایی را نگران کرده و آنها را به فکر انداخته تا امکان تعرفه‌های تنبیهی برای حمایت از خودروسازان اتحادیه اروپا را بررسی کنند.

چین در ۱۰ ماه نخست سال جاری در مجموع ۱.۶۳ میلیون دستگاه خودرو به اروپا صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴۷ درصد افزایش داشته است. آمار تفکیکی خودروهای برقی در میان این ارقام اعلام نشده است.

تسلا که خودروهای مدل۳ ساخت چین را به اروپا صادر می کند و شرکت صنایع خودروسازی سایک چین کشتی‌های خود را در شانگهای ایمن کرده‌اند، اما شرکت‌های کوچکتر احتمالاً با مشکل مواجه می‌شوند.

کد خبر 818865

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha