مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از تعطیلی بازار معروف پرندگان وحشی در فریدونکنار خبر داد.

بازار پرندگان - بازار فریدونکنار

به گزارش همشهری آنلاین، عطاءالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: با پیگیری های مستمر از سوی محیط زیست استان و شهرستان فریدونکنار و همراهی قاطعانه مسئولین محترم شهرستان فریدونکنار اعم از فرماندار، دادستان و دستگاههای امنیتی و انتظامی،معتمدین شهر،اصحاب رسانه ، مطالبه دیرینه دوستداران حیات وحش و عموم علاقمندان به محیط زیست محقق شد و بازار غیرقانونی عرضه، فروش و تجارت پرندگان وحشی برچیده و تعطیل شد.

وی با اشاره به اینکه امسال بازار غیرقانونی فروش پرندگان مهاجر در فریدونکنار برپا نشد، تاکید کرد: مامورین محیط زیست به صورت لحظه‌ای و مستمر در حال رصد بازار جمع شده هستند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با متخلفین برخورد قضایی خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: ساماندهی شکار و زنده گیری پرندگان وحشی در تالاب فریدونکنار در مسیر بهره‌برداری صحیح قرار گرفته و با حذف بازار غیر قانونی سوداگری پرندگان مهاجر، بهره‌برداری به سمت و سوی استفاده پایدار قرار گرفته است.

کاویان با اشاره به حذف بازار و برچیدن روش های غیر قانونی زنده گیری پرندگان مهاجر، بهره برداری سنتی و پایدار که همان روش سنتی و پذیرفته شده "دوما" است را در منطقه ضروری دانست که موجب احیاء و امنیت زیستی برای زمستانگذرانی پرندگان مهاجر به تالاب می شود.

وی از حمایت های همه جانبه مسئولین شهرستان فریدونکنار، جوامع محلی، دامگاهداران و سماکان که در جمع آوری بازار غیر قانونی پرندگان مهاجر وحشی با مجموعه اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران و اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فریدونکنار، همکاری و همراهی نمودند، تشکر کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست و به تبع آن مجموعه اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با احترام به حقوق ذینفعان تالاب و مجموعه دامگاهداران، بر حفاظت مشارکتی تالاب و بهره برداری معقول از منابع زیستی با اعمال روش های سنتی و پذیرفته شده "دوما" در منطقه همواره تاکید نموده و از توسعه و ترویج فعالیت های گردشگری و پرنده نگری برای بقای منطقه حمایت می کند.

لازم به ذکر است تالاب بین المللی فریدونکنار مشتمل بر دامگاههای سه‌گانه سرخرود، ازباران و لپوی فریدونکنار دارای حدود دویست بهره بردار است، که در دو دهه اخیر بدلیل تغییر روش برداشت شکار سنتی از دوما به روش غیر مجاز و صید تجاری "کرس " چالش های زیادی در حفاظت و مدیریت تالاب و حیات وحش ایجاد نمود و عده ای سودجو و زیاده خواه نیز در به انحراف کشاندن شیوه سنتی مدیریت و مشارکت حفاظت تالاب در این فرآیند نقش داشته و از این رو عمده دامگاهداران زحمتکش را ناخواسته در مسیری که در تقابل با اهداف و برنامه حفاظت از محیط زیست بود را قرار دادند.

پس از سال‌ها دغدغه و نگرانی دوستداران محیط زیست و مطالبات افکار عمومی و در اجرای مواد قانونی قانون شکار و صید و ۸ آیین نامه اجرایی همین قانون، ماده ۸ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و ماده ۶۸۰ قانون مجازات اسلامی و با پیگیری های مستمر از سوی محیط زیست استان و همراهی مسئولین و معتمدین شهرستان فریدونکنار و دستگاه قضایی، بازار غیرقانونی عرضه، فروش و تجارت پرندگان وحشی در فریدونکنار برچیده و تعطیل شده است.

کد خبر 819286
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • عزیز IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    1 0
    احسنت
  • شاهین IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    8 0
    یعنی الان بریم سرخرود بگیم پرلا یا مرغابی میخوایم گیر نمیاریم؟؟،بعید می بینم!!!،سه سوته حاضر میکنن.میدونی چرا؟؟! تا جلوی گرونی گوشت ومرغ گیلوی صدهزارتومانی رو نگیرین جون تمام پرنده ها در خطره،غیر ازاین باشه دارین حرف مفت تحویل ملت میدین،خانه از پایبست ویرانست داداش
  • جلیل نراقیان IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    7 1
    از این به بعد خودشون با روش‌های فریبکارانه قانونی نسل پرندگان را منقرض خواهند کرد
  • علی IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    7 2
    اصلا شکار روش دوما هم باید ممنوع گردد، مگر مردم سایر شهرستانهای مازندران و ایران، درآمد خودرا از راه شکار بدست میاورند؟ مردم فریدونکنار هم باید مثل سایر ملت ایران درآمد کسب کنند و نه از طریق کشتار پرندگان مهاجر بیگناه، امیدواریم هرچه زودتر شکار پرندگان از هر روش هم ممنوع گردد و متخلفان به جریمه های چندصدمیلیون تومانی و زندان محکوم شوند اینکار مورد حمایت صددرصد مردم مازندران میباشد.
  • سید IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    6 1
    بنام فریدونکنار وبکام شما......بعضی از مسولین مازندران خود مصرف کننده اصلی هستند
  • فرخ IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    5 0
    تا مشکلات اقتصادی مردم رفع نشه این جور شکارها وبازارها به نوعی دیگر خود نمائی خواهد کرد مشکل از جای دیگریست
  • حسین US ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    2 0
    گر حکم شود که مست گیرند ..در شهر هر آنچه هست گیرند. شما مگر در فریدونکنار زنده گیری پرنده را بجز دوما وگذر چیزی دیگه ای مشاهده کردید مگع کسی جرات داره لثاونجا با تفنگ شکار کنه هروقت شما دومای فریدونکنار تعطیل کردید اونوقت یثبیایید قمپز در کنید بیشترین نسل پرنده رو همین دوما میزنه وگرنه گذر یا تور هوایی صید زیادی نمیکنه راستی چرا اصلا باید د وما وجود داشته باشه در ضمن بازار پرنده گان دیگه بطور مخفیانه فروخته میشه
  • علی IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    2 0
    من خودم فریدونکناریم شما چند تا خانواده رو با این کار بی کار کردین