چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که شما هم می‌توانید در بهبود آب‌وهوا، نقشی مؤثر داشته باشید؟ شاید بگویید اگر ما رییس یک کارخانه‌ بزرگ بودیم، قدم‌هایی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای بر می‌داشتیم؛ اما حالا ما دانشجو، معلم یا کارمندیم و نمی‌توانیم کاری کنیم و خلاصه از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنید.

موبایل

همشهری آنلاین - سیدسروش طباطبایی‌پور: در این‌جا می‌خواهیم با هم مرور کنیم که اگر در سبک استفاده‌ی خودمان از وسایلی مثل تلفن همراه، تغییراتی جزئی ایجاد کنیم، می‌توانیم رد پای سبزی در جهان کنونی از خودمان به‌جا بگذاریم.

  • شارژ تلفن همراه

هر دستگاهی که به برق وصل می‌شود، از نیرویی استفاده می‌کند که برای تولید آن، باید از سوخت‌هایی استفاده کرد که گاز گلخانه‌ای تولید می‌کنند. حالا اگر کمی از گوشی تلفن همراهمان کار بکشیم، از سوخت کم‌تری برای شارژ آن استفاده می‌کنیم.

  • صفحه‌ی نمایش؛ تشنه‌ی دی‌اکسید کربن!

به‌نظر شما یک هواپیما سوخت بیش‌تری مصرف می‌کند یا یک خودرو؟ پاسخ، مشخص است. اما تابه‌حال به این فکر نکرده‌اید که یک گوشی تلفن همراه ۴ اینچی هم مصرف کم‌تری از گوشی ۶ یا ۷ اینچی دارد؟ همین که موقع خرید تلفن همراه، به‌خاطر محیط‌زیست، به سایز کوچک تلفن همراهتان توجه کنید، قدم مهمی در حفظ محیط‌زیست برداشته‌اید.

  • ای‌میل یا ویدیو؟ مسئله این است!

بیش‌تر دنیای امروز ما جلوی صفحه‌های نمایش می‌گذرد؛ چه، زمانی که مشغول ارسال یک ایمیل به دوستمان هستیم و یا وقتی که مشغول تماشای یک ویدیوی جذاب! اما بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاهی در استرالیا انجام گرفته، کل مردم جهان برای ارسال ایمیل در یک سال، حدود ۲۱ میلیون تن، دی اکسیدکربن تولید می‌شود، اما برای ارسال ویدیوهایی که مردم جهان در شبکه‌های اجتماعی و در طول یک سال برای هم ارسال می‌کنند، تولید ۲۷۲ میلیون تن دی‌اکسید کربن برآورد شده است؛ یعنی چیزی حدود ۱۳ برابر! حالا خودتان تصمیم بگیرید که اگر برای ارتباط به دوستانتان، از شبکه‌های اجتماعی متن‌محور استفاده کنید، یا شبکه‌هایی مثل اینستاگرام که تصویر محور هستند؟

  • یک سال بیش‌تر!

برای ساخت وسایل الکترونیکی جدید، انرژی فراوانی مصرف می‌شود؛ اما بد نیست بدانیم برای دفن زباله‌های این ابزارها هم باید انرژی زیادی صرف کرد؛ چون این وسایل، به شکل طبیعی به طبیعت باز نمی‌گردند. حالا اگر تصمیم بگیریم تنها یک سال دیرتر از شر گوشی تلفن همراهمان راحت شویم، طبیعت به ما لبخندی اساسی خواهد زد و از دست ما خوشحال خواهد شد.

  • تغییری هر چند کوچک!

با تغییر سبک استفاده از وسایل الکترونیکی، می‌توانیم در تغییرات آب و هوایی، نقش داشته باشیم. مثلاً کارشناسان می‌گویند اگر ویدیویی، دانلود شود، انرژی کم‌تری نسبت به پخش آنلاین مصرف می‌کند و یا توجه به گرم‌نشدن تلفن همراه به‌خاطر مصرف ممتد و ادامه‌دار، می‌تواند زندگی الکترونیکی سبزتری را برای ما فراهم کند.

کد خبر 819493

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha