جلسه هم اندیشی در مورد تحولات و روندهای بین المللی حقوق بشر به میزبانی وزیر امورخارجه و با حضور رئیس و اعضای کمیته ویژه بررسی نا آرامی های ۱۴۰۱، برگزار شد. 

جلسه حوادث 1401

به گزارش همشهری آنلاین، در این نشست دکتر حسین مظفر ضمن تشریح فعالیتها و اقدامات صورت گرفته توسط کمیته ویژه منتخب رئیس جمهور برای بررسی جامع و متقن ابعاد مختلف ناآرامی های پاییز ۱۴۰۱، بر عزم کمیته مزبور برای ایفای مسئولیت ها و وظایف محوله تاکید کرد.

مظفر با بیان این واقعیت که مفهوم حقوق بشر در سطح بین المللی به مثابه ابزاری برای اعمال فشار سیاسی علیه کشورهای مستقل در حال توسعه مورد سوئ استفاده مستمر برخی کشورهای غربی قرار گرفته است، رویکرد دوگانه و منافقانه آمریکا و متحدین غربی اش در این زمینه را موجب وهن مفاهیم والای حقوق بشر دانست و تصریح نمود که اکنون با نسل کشی فلسطینیان در غزه و حمایت آمریکا، انگلیس، کانادا، آلمان و برخی دیگر از کشورهای غربی از رژیم اشغالگر، دیگر هیچ تردیدی در این خصوص باقی نمانده است.

رئیس کمیته ویژه منتخب رئیس جمهور، نگاه جمهوری اسلامی ایران به موضوع حقوق بشر را نگاهی اصیل و حقیقی توصیف نمود که بی توجه به برچسب زنی های سیاسی و پرونده سازی های جعلی آمریکا و معاندین، برای ارتقای حقوق بشر و کرامت انسانی شهروندان خود تلاش می کند و تاسیس کمیته ویژه نیز در همین راستا و با هدف فراهم کردن سازوکار موثر جهت استماع و پیگیری تظلمات شهروندان در ارتباط با ناآرامی های پاییز ۱۴۰۱ بوده است.

امیرعبداللهیان نیز ضمن تمجید از ابتکار بسیار مهم رئیس جمهور برای واکاوی همه جانبه حوادث ۱۴۰۱ و بررسی همه علل زمینه ساز و عوامل محرک و تشدیدکننده آنها، به منظور جلوگیری از تضییع حق شهروندان و حراست از کرامت انسانی افراد، این تصمیم را نشانه بارز مسئولیت پذیری و جدیت جمهوری اسلامی ایران در زمینه حمایت و ارتقای حقوق بشر دانسته و تاکید کرد که ساز و کارهای تحمیلی از سوی نهادهای حقوق بشری که با اعمال نفوذ و فشار معدودی از کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده است، هیچ توجیه قانونی و مشروعیتی ندارد.

وزیر امور خارجه با اشاره به نسل کشی ادامه دار در غزه و نقض فاحش و مستمر حقوق فلسطینیان طی ۸ دهه اخیر، و حمایت همه جانبه آمریکا و غرب از اشغالگری و آپارتاید رژیم صهیونیستی، ادعاهای حقوق بشری برخی کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی ایران را فاقد هرگونه اعتبار حقوقی و اخلاقی دانست و خواستار توقف استفاده ابزاری برخی کشورهای غربی از شورای حقوق بشر سازمان ملل شد.

لازم به ذکر است در این نشست که معاونان وزیر، مدیران کل، مشاوران ارشد و برخی از سفرای کشورمان حضور داشتند، کاظم غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر و عضو کمیته ویژه، خانم پاد عضو کمیته ویژه و مسئول پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی، و خانم الهیان عضو کمیته و رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی، نیز ضمن ارائه گزارش هایی از عملکرد و فعالیت های کمیته ویژه، دیدگاه ها و پیشنهادهای خود برای تسهیل و تسریع کار کمیته مزبور را بیان نمودند.

خاطرنشان می شود کمیته ویژه بررسی حوادث پاییز ۱۴۰۱ با حکم رییس جمهور ایجاد شد.

کد خبر 820306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    45 0
    این جلسات هیچ نتیجه و ثمری نداره.بهتره بر اساس واقعیات جامعه جلسه برگزار کنید.
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    33 0
    جلسه ویژه درباره ناآرامی های 1401 | سوال اینجاست که پس چرا در دی 1402 تشکیل شده است شرم آور و تاسف بار است.
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    2 40
    سازمان ملل به وظایف خود درقبال ترور شهید سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس» نایب رئیس حشد شعبی عمل کند. سازمان ملل به وظایف خود درقبال ترور شهید سید رضی موسوی عمل کند.
    • US ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      10 2
      سازمان ملل از تنش زایی در منطقه نباید هم حمایت کنه.شما به مردمتون رحم نکردید برای جهان چیزی ندارید.
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    14 0
    تکلیف پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی چه شد؟
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    1 29
    کشورهایی در زمینه حقوق زنان به ما توصیه می‌کنند که سابقه مشمئز کننده در حقوق بشر دارند در خصوص اظهاراتی که برخی از وزرای خارجه مطرح کردند جالب است کشورهایی در خصوص موضوع حقوق زنان و حقوق بشر در ایران اعلام موضع می‌کنند که نه در تاریخ دوردست بلکه در تاریخ معاصرشان و ماه‌ها و سال‌های اخیر صفحات مشمئز کننده‌ای در نوع رفتارهای حقوق بشری خودشان می‌بینیم هم در ارتباط با شهروندان خودشان هم شهروند ایرانی زن. یکی از کشورهایی که الان مدعی است در بحث حقوق زن و حقوق زنان در ایران، شهروند ایرانی زن و مامور رسمی آن کشور در مقابل دیدگان فرزندش به شدیدترین شیوه غیراخلاقی برخورد می‌کند. به خشن‌ترین وجه با شهروند خانم برخورد می‌کند به گونه‌ای که حتی صدای برخی از نمایندگان پارلمان آن کشور هم درآمده است. چنین کشور یا کشورهایی به ما درس اخلاق می‌دهند و به ایران توصیه های اخلاقی راجع به رعایت حقوق زنان و عدم خشونت دارند. کشوری که الان پرچمدار ایجاد اقدامات دسته جمعی علیه ایران است.
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    1 19
    وقت آن نرسیده مراجع بین‌المللی با آمریکا به عنوان ناقض حقوق بشر برخورد کنند؟ آیا زمان آن نرسیده که مراجع بین‌المللی طبق وظایف ذاتی خود با دولتی که مرتکب نقض فاحش حقوق بشر و جانبداری از رژیم‌های جنگ افروز کودک کش است، برخوردی بهنگام داشته باشند؟ بیش از ۴۰ سال است که ایران متحمل اقدامات نامشروع و تحریم‌های یکسویه و مغایر با تمامی موازین انسانی و حقوق بنیادین بین‌المللی است که حق حیات و حق سلامت شهروندان عادی را هدف قرار داده است. یا زمان آن نرسیده که مراجع بین‌المللی از جمله دبیرکل سازمان ملل متحد، کمیسر عالی حقوق بشر و گزارشگران موضوعی، طبق وظایف ذاتی خود نسبت به دولتی که خود مرتکب نقض فاحش حقوق بشر و جانبداری از رژیم‌های جنگ افروز کودک کش و ناقض حقوق انسانی است، برخوردی بهنگام و در خور داشته باشند؟ حقوق بشر ابزاری برای دستیابی دولت‌های غربی به اهداف سیاسی استحقوق بشر در قاموس بسیاری از دولت‌های مدعی در غرب، ابزاری برای دستیابی به اهداف سیاسی و مداخله جویی در امور دیگر کشور‌ها بیش نیست.
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    1 7
    ملت ایران از سال 1357 تاکنون به خاطر جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی آمریکا و کشورهای اروپایی و مزدورانشان بیش از 500 هزار شهید داده است.
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    1 7
    شورای حقوق بشر سازمان ملل خیانتکار از سال 1945 تاکنون شریک جرم جنایت های آمریکا و متحدانش در منطقه و جهان بوده است.
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    7 0
    تا آرامی ها می گفتن کشور دزدی نباشه مدیران لایق در راس کار باشند بیکاری نباشه فقر نباشه اما نتیجه چی شد آیا تغييراتی صورت گرفت اختلاس ها دو چندان شدن بیکاری بدتر شد وضع اقتصادی مردم بدتر شد