رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه ۷۵۳ پل سواره رو در تهران وجود دارد، گفت: از این میان، ۴۱۴ پل فلزی و ۳۳۹ پل بتنی است.

پل صدر

به گزارش همشهری؛ محمدآقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، در مورد روند مقاوم سازی پل‌های سواره رو با بیان اینکه ۷۵۳ پل سواره رو در تهران وجود دارد که از این میان، ۴۱۴ پل فلزی و ۳۳۹ پل بتنی است، گفت: با بودجه‌ای که برای این حوزه برای معاونت فنی و عمرانی در نظر گرفته می‌شود سالانه ۸ تا ۹ پل مقاوم سازی خواهد شد چراکه هزینه‌های بالایی دارد و ممکن است برای مقاوم سازی یک پل۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شود؛ اما یک کار زیرساختی و واجب است که باید این مهم انجام شود.

وی با بیان اینکه در بازدید از روند مقاوم سازی پل ها، وقتی روکش اولیه پل برداشته می شود، مشاهده می‌کنیم که عواملی همچون بارندگی، آب شستگی و... چه آسیب هایی به پل زده و لازم است که مقاوم سازی پل‌ها انجام شود، ادامه داد: بر همین اساس در مورد مقاوم سازی پل‌ها، اولویت بندی صورت گرفته تا براساس اولویت مقاوم سازی انجام شود؛ اما دقت داشته باشید که مقاوم سازی پل‌های پایتخت ذیل برنامه افزایش تاب آوری شهر تهران در حال اجرا است.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، در بحث تاب آوری هر کدام از پل‌های ما اثرگذار هستند بگونه ای که اگر در زمان حادثه ای همچون زلزله یکی از پایه های پل شکسته شود و پل ریزش کند، دو بزرگراه بسته می شوند. یعنی بزرگراه در امتداد پل و بزرگراهی که پایه‌های پل بر روی آن قرار گرفته، درگیر و مسدود خواهند شد. بر همین اساس شاهراه‌های اصلی تهران در هنگام بروز حوادث و زلزله باید باز باشد.

آقامیری با بیان اینکه توجه به مسئله مقاوم سازی پل‌ها تنها یکی از موضوعات برنامه افزایش تاب آوری شهر تهران است، تأکید کرد: در این برنامه حتی به ساختمان‌هایی که کنار بزرگراه‌ها ساخته شده‌اند نیز توجه شده، البته مسائل مختلفی در این خصوص باید مورد توجه قرار گیرد و مسائل فوق الذکر موضوعاتی هستند که تنها در حیطه فعالیت شهرداری تهران است و در حوزه زیرساخت ها مسائل زیادی داریم که برای افزایش تاب آوری باید تلاش کنیم.

اختلاف در مورد نگهداری پل صدر

وی در پاسخ به این سوال که در حوزه مقاوم سازی پل‌ها به مسئله سرقت از پل‌ها نیز توجه شده است؟ گفت: مقاوم سازی بحث نگهداشت است اما در مورد سرقت هم صحبت شده و متأسفانه در پل صدر اتفاقات خیلی بدی افتاده است که اختلافی بین منطقه و سازمان در مورد نگهداری از پل وجود دارد، چراکه نگهداری از پل‌ها به مناطق سپرده شده ولی در مورد نگهداشت در کمیته فنی صحبت‌هایی شده تا روند و نحوه نگهداری مشخص شود.

تأثیر فرونشست بر روی پل‌های پایتخت

عضو شورای شهر تهران در مورد تأثیر فرونشست بر روی پل‌های پایتخت با تأکید بر اینکه آماری از اینکه چه پل‌هایی بر روی مسیر فرونشست هستند، نداریم، گفت: بارها اعلام کردیم که در جنوب غربی تهران همچون آزادگان فرونشست نفوذ کرده؛ اما هنوز یک کار ویژه تحقیقاتی انجام نشده که مثلا چه تعداد پل دقیقا روی مسیر فرونشست است و اندازه گیری برای تأثیر فرونشست بر پل‌ها هنوز انجام نشده است و باید این دغدغه ایجاد شود؛ اما می‌بینیم که در سازمانها و... و حتی شهرداری تهران دغدغه فرونشست در آنها ایجاد نشده است.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه هر از چندگاهی اخبار و صحبتی در مورد فرونشست منتشر می شود، اما اینکه بگویم چه اقدام عملی در خصوص مهار فرونشست انجام شده شاید پاسخ درست و روشنی دریافت نکنیم، افزود: ما فعلا در حال پایش هستیم که در کجای تهران به چه میزان فرونشست داشتیم و جنوب و جنوب غربی تهران را نیز مورد توجه قرار دهیم و اعلام کنیم که فرونشست تا مرکز شهر در حال پیش‌روی است، اما اینکه چه کاری باید انجام دهیم، اساسا مشخص نشده است.

هنوز دغدغه ای در مورد فرونشست شکل نگرفته

آقامیری با بیان اینکه ما نیز در شورای عالی استانها طرحی را آماده کردیم و منتظر بررسی در مجلس شورای اسلامی هستیم که هنوز این مهم محقق نشده است، گفت: تلاش می کنیم که دغدغه فرونشست ایجاد شود؛ چراکه هنوز دغدغه ای در مورد فرونشست شکل نگرفته است.

سازمانها و دستگاه‌ها نمی‌دانند در مورد فرونشست چه کاری باید انجام دهند

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در خاتمه با تأکید بر اینکه هنوز دستورالعمل های مشخصی در مورد فرونشست نداریم و از همین رو سازمانها و دستگاه‌ها نمی‌دانند چه کاری باید انجام دهند؟ گفت: ما در دستورالعمل شهر تهران در مورد پایش پل‌ها نیز تأکید کردیم.

کد خبر 820665
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha