دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

بیست‌ویکمین جلسه شورای‌عالی استان‌ها در حالی برگزار شد که رئیس‌جمهوری و وزیر کشور، در جمع شورای‌عالی استان‌ها حضور یافتند و بر اهمیت این شورا تاکید کردند

مهدی‌چمران رئیس شورای‌عالی استان‌ها در این جلسه با اشاره به مشکلات فراروی شوراها گفت: هنوز برخی دستگاه‌های اجرایی، شوراها را باور ندارند.

این سخنان رئیس شورای‌عالی استان‌ها موجب شد تا رئیس‌جمهوری نیز بر اهمیت توجه بیشتر به شوراها تاکید کند و بگوید: شوراها بهترین راه جهت حضور مردم در اداره کشور و نقش آفرینی در بخش‌های گوناگون است.

محمود احمدی‌نژاد با اعلام اینکه 10 سال از عمر جدی، رسمی و قانونمند شوراهای شهر و روستا می‌گذرد، گفت: با وجود موانع فراوانی که به‌صورت طبیعی در برابر شکل‌گیری یک نهاد جدید وجود دارد، رشد و نقش آفرینی شوراها مطلوب است، البته موانع و اشکالاتی نیز وجود دارد.

در ادامه این جلسه، رئیس شورای‌عالی استان‌ها نیز با تاکید بر اینکه شوراهای استان، شهر، شهرستان، روستا و بخش رفقای دولت هستند نه رقیبان دولت و مدیران دولتی باید شوراها را به‌عنوان یک دوست بپذیرند بر ضرورت تعامل بیشتر میان دستگاه‌های اجرایی و شوراها تاکید کرد.

مهدی چمران گفت: ما از دولت انتظار داریم که علاوه بر در اختیار گذاشتن امکانات و لوازم، شوراها را از لحاظ معنوی بپذیرند چرا که این کار جایگاه واقعی شوراها را در جامعه تثبیت می‌کند.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به انتظارات شوراها از دولت، افزود: یکی از خواسته‌های شوراها از دولت، مدیریت واحد شهری است. مدیریت واحد شهری هم به نفع مردم است و هم به نفع دولت از این جهت به نفع دولت است که از بدنه حجیم دولت کاسته و آن را کوچک می‌کند و مشارکت مردم در مسائل شهری و کشوری را نیز افزایش می‌دهد.

مهدی چمران ادامه داد: شوراها مشکلات بسیاری دارند که عمده آن عدم‌تامین درآمد پایدار برای شهرها و روستاها، عدم‌تحقق مدیریت واحد شهری وعدم باور دستگاه‌های اجرایی به شوراهاست. بحث قبول نداشتن دستگاه‌های اجرایی به این دلیل است که دستگاه‌های اجرایی فکر می‌کنند که شوراها توان اداره کشور را ندارند.

همچنین آنها فکر می‌کنند که شورا رقیب دستگاه‌های اجرایی هستند درصورتی‌که شوراها از همین مردم بوده و اگر در سیستم اجرایی قرار بگیرند به خوبی می‌توانند مشکلات را حل و فصل کنند.

رئیس شورای‌عالی استان‌ها افزود: همه ما شورایی‌ها انتظار ویژه‌ای از رئیس‌جمهوری داریم. رئیس‌جمهوری که خود از دل شوراها برخاسته و با مسائل شورا و شهر آشناست و آن را به خوبی حس کرده است.

این انتظار ویژه آن است که شوراها از نظر دستگاه‌های دولتی مورد قبول قرار گرفته و در سیستم دستگاه‌های اجرایی جایگاه واقعی خود را پیدا کنند.

به اعتقاد وی شوراها در این 10سال که از عمر آنها می‌گذرد نشان داده‌اند که می‌توانند تحول بزرگی در کشور ایجاد کنند.

چمران خاطرنشان کرد: شوراها ثابت کرده‌اند که می‌توانند مسئولیت‌های بزرگ را مطابق قانون انجام دهند، ما انتظار داریم لوازم و امکانات توسط وزارت کشور در اختیار شوراها قرار گیرد تا آنها بتوانند فعالیت‌های خود را به نحو احسن انجام دهند.

وی در پایان یکی از مشکلات شوراها را به حساب نیامدن آنها در سیستم قانونگذاری و اجرایی کشور بیان کرد و گفت: این مشکل باید در تعامل با مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان حل شود.

شوراها از خود مردم هستند و می‌توانند جایگاه بسیار والایی در مباحث قانونگذاری و اجرایی کشور داشته باشند.صادق محصولی وزیر کشور هم در این جلسه به ارائه نظرات خود درخصوص شوراها پرداخت.

کد خبر 82189

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز