دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

دکتر محمد نهاوندیان: رکود بی‌سابقه اقتصاد جهانی، تا حدودی بر اقتصاد ایران نیز اثرگذار بوده است و بهبود اوضاع اقتصاد جهان، مطمئناً برای اقتصاد ایران نیز خبر خوشی خواهد بود.

اما در شرایط فعلی، هیچ کس از پایان دوران رکود اقتصاد جهانی خبر ندارد هر چند که روزنه‌های اندکی از امید مشاهده شده است.

آنچه مهم به نظر می‌رسد این است که نمی‌توان فقط با صحبت به بهبود شرایط امید داشت و باید تدبیر کرد.

ما نیز نخستین اصل در اقتصاد کشور را باید با اطلاعاتی که در دست داریم، تدبیر کنیم و شرایط را برای خودمان مساعدتر کنیم. اقتصاد ایران در بخش بازار سرمایه، به‌دلیل نبود پیوند با بازار سرمایه جهانی کمتر آسیب دید اما ما باید همواره از فرصت‌ها استفاده کنیم.

بحران فعلی جهان می‌تواند برای برخی کشورها از جمله ایران، فرصت ایجاد کند. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت، پیش‌بینی‌ها نسبت به تحولات بعد از بحران است زیرا که اقتصاد جهانی پس از بحران حتماً مانند قبل از آن نخواهد بود و بخش واقعی اقتصاد در جهان نسبت به گذشته اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

چینی‌ها از این بحران که در نظام مالی جهان ریشه دارد، درس گرفته و در ماه‌های گذشته در دنیا دوره افتاده‌اند و اجناس واقعی مانند فلز و نفت می‌خرند و پول خود را به کالای واقعی تبدیل می‌کنند که این تبدیل در موقعیت‌ سرمایه‌های بین‌المللی یک تغییر جهت جدی به نفع بخش واقعی اقتصاد محسوب می‌شود.

ایران به‌عنوان اقتصادی که در لحظه وقوع بحران، بازار سرمایه‌اش به سبب عدم‌ارتباط با بازار سرمایه جهانی آثار تبعی کمتری خورده، در حال حاضر در شرایط خوبی به سر می‌برد.

از آن گذشته اگرچه کاهش قیمت نفت درآمد ما را کمتر کرده، اما با توجه به اینکه همزمان قیمت برخی کالاهای وارداتی نیز کمتر شده، به‌طور نسبی قدرت خرید ما چندان پایین نیامده و در شرایط قابل مدیریت هستیم. بعلاوه پتانسیل‌های اقتصادی ایران در شرایط حاضر بخش واقعی اقتصاد ما را در شرایط بهتری نسبت به دیگر کشورها قرار می‌دهد.

ایران دارای توانمندی‌های زیادی مانند داشتن ذخایر نفت و گاز عظیم، امکانات متنوع معدنی و غیره است که بسیاری از کشورها آرزو می‌کنند یکی از اینها را داشته باشند. از این‌رو ایران نیز می‌تواند در اقتصاد جهانی پس از بحران، سربلند بیرون آید. شرایط فعلی رکود جهانی برای ایران یک فرصت است، اکنون وقت دیپلماسی فعال در جهان است که تحریم شکنی کند. اکنون وقتی است که باید محدودیت‌ها را برداشت به این معنی که از فرصت فناوری‌های جدید و حضور در بازار جهانی استفاده کرد.

اینکه خیال کنیم بدون تعامل با جهان به اهداف اقتصادی خود دست خواهیم یافت، به رؤیاپردازی شبیه است لذا همان طور که در قانون برنامه‌های کشور نیز آمده باید تعامل با اقتصاد جهانی را به‌عنوان یک اصل مدنظر قرار دهیم. اکنون بهترین فرصت برای دستیابی به تکنولوژی جهانی است.

*رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن

کد خبر 82190

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز