اگر هر جنگنده اف۱۶ با حداقل ۴بمب ۱۰۰۰ کیلویی پرواز ‎کند برای ریختن ۱۸هزار تن بمب بر فراز نوارغزه باید ۴۵۰۰ پرواز انجام شده باشد.

غزه

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: «یک ضرب‌المثل قدیمی نظامی هست که می‌گوید «نبردهای تن به تن را مردان جنگی پیروز می‌شوند و جنگ‌ها را تسلیحات جنگی. اما از آنجایی که ۳ماه جنگ صهیونیست‌ها در غزه هیچ دستاورد ملموسی نداشته رهبران سیاسی تل‌آویو ماشین حساب به دست، باید منتقدان خودی را نیز در باب ضرورت این جنگ قانع کنند.» این بخشی از گزارش الجزیره است که درباره هزینه‌های کمرشکن جنگ کارزار نظامی تل‌آویو در غزه منتشر کرده است.

در این گزارش آمده، اسرائیل در ابتدای جنگ غزه از تعداد حملات هوایی که بر فراز این منطقه انجام می‌داد گزارش‌هایی را منتشر می‌کرد اما متوجه شد که اذعان به تعدد دفعات بمباران غزه،‌ بازخورد مثبتی در افکارعمومی ندارد پس رویه خود را تغییر داده و در عوض تعداد اهداف هدف قرار گرفته را منتشر کرد. به‌عنوان مثال، ۲هفته پیش بدون اشاره به جزئیات اینکه چطور و با چه ابزاری حمله کرده، تنها ادعا کرد که به۱۲هزار هدف غزه حمله کرده است. اعدادی مبهم که چیز زیادی نمی‎گوید. اما از مجموع تعداد بمب‌های استفاده شده می توان حقایقی را درباره کارزار هوایی صهیونیست‌ها در غزه دریافت.

بنا براعلام مقام‌های فلسطینی، ۱۸هزار تن بمب بر فراز نوار غزه رها شده است. تقریباً تمام بمب‌های استفاده شده متعلق به خانواده Mk۸۰ است که آمریکا طراحی کرده و در زمان جنگ ویتنام استفاده شده است. این بمب‌ها به مرور زمان مدرن شده و به تسلیحات هوشمند تبدیل شده‌اند. بمب‌های ام‌کی ۸۰ در اندازه‎های مختلف ساخته و طبقه‎بندی شده‎اند: ۱۲۰ کیلوگرم (۲۶۵ پوند)، ۲۵۰ کیلوگرم (۵۵۱ پوند)، ۵۰۰ کیلوگرم (۱۱۰۲ پوند) و ۱۰۰۰ کیلوگرم (۲۲۰۴ پوند).

بمب‌افکن‌هایی که رژیم صهیونیستی برای حملات خود به غزه استفاده می‌کند، جنگنده‌های اف۱۶ هستند. گفته شده، در حال حاضر ۱۰۰ فروند از این جنگنده‌ها فعال بوده و هرکدام می‎تواند ۷ تن بمب را حمل کند.

الجزیره می‌نویسد: اگر فرض بگیریم که هر جنگنده اف۱۶ با حداقل ۴بمب ۱۰۰۰ کیلویی پرواز می ‎کند برای ریختن ۱۸هزار تن بمب بر فراز نوارغزه باید ۴۵۰۰ پرواز انجام شده باشد. البته از آنجایی که بمب‌های خانواده ام‌کیو۸۰ همگی هزار کیلویی نیستند، صهیونیست‌ها برای ریختن ۱۸هزار تن بمب احتمالا نزدیک به ۶هزار پرواز انجام داده‌اند.

بنابراین گزارش، هر جنگنده اف۱۶ به طور متوسط در ۳ماه گذشته ۱.۵ ماموریت جنگی در روز انجام داده و ۶۰۰ تن بمب را حمل کرده است که مقدار قابل توجهی است، یعنی چیزی حدود محموله ۳۰ کامیون در روز.


ببینید:

لحظه انهدام یک نفربر صهیونیستی توسط نیروهای مقاومت حماس

مجاهدان قسام اینگونه ارتش اسرائیل را غافلگیر می کنند


از طرف دیگر، هزینه ها نیز به طور سرسام‌آوری در حال بالا رفتن است. هزینه یک بمب ۱۰۰۰ کیلوگرمی برای نیروی هوایی آمریکا (به‌عنوان کشوری که خود سازنده این تسلیحات است) ۱۶هزار دلار است. یک مشتری خارجی کوچکتر مثل تل‌آویو احتمالا باید بیش از ۲۵هزار دلار برای (هر یک تن آن) هزینه کند؛‌ آنهم نه برای نسخه هوشمند این تسلیحات برای نسخه‌های ساده‌تری که فاقد سخت افزارهای هوشمند هدف‌گیری پیچیده هستند. با این نرخ، اسرائیلی‌ها تاکنون فقط برای تهیه بمب حداقل ۷۵۰میلیون دلار هزینه‌ کرده‌اند.

اما هزینه‌های دیگر هم هست. گفته شده که هزینه پرواز جنگنده اف۱۶ ساعتی ۸هزار دلار است. با فرض حداقل ۳۰۰ ساعت پرواز در روز، این رقم به چیزی حدود ۲.۵میلیون دلار در روز (یا ۷۵میلیون دلار تاکنون) می‌رسد. به این فاکتور، هزینه‌های دیگر کارزار بمباران هوایی غزه یعنی نظارت، شناسایی، جنگ الکترونیکی، هشدار زودهنگام هوایی و فرماندهی و غیره را نیز اضافه کنید. ناظران معتقدند که تل‌آویو تاکنون حداقل ۲ میلیارد دلار برای بمباران غزه خرج کرده که البته رقم واقعی احتمالا بیشتر هم هست چرا که این رقم بدون هزینه‌هایی چون بسیج نیروهای ذخیره و جنگ زمینی است که اسرائیلی‌ها هفته‌هاست وارد آن شده‌اند.

هر جنگنده اسرائیلی روزانه برای بمباران غزه چقدر بمب حمل می کند؟

کد خبر 822388

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha