عدم‌ انعکاس پیشرفت‌های کشور در رسانه‌ ملی، یکی از مهم‌ترین انتقادهایی است که همواره ازسوی مقام‌های مختلف کشور مطرح شده و این روزها صدای شهردار تهران را هم درآورده‌ است؛ موضوعی تاکنون بارها مورد تاکید رهبرمعظم‌انقلاب نیز قرار گرفته‌است.

زاکانی

همشهری‌آنلاین- گروه سیاسی: علیرضا زاکانی روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات‌دولت با انتقاد از عملکرد صداوسیما در حوزه انعکاس مسائل شهری، تاکید کرد صدا و سیما به مسئولیتش دراین حوزه عمل نکرده، چراکه نگاه غلطی دراین حوزه حاکم است. این اما نخستین‌بار نیست که مسئولان کشور از عدم انعکاس صحیح دستاوردها در رسانه و به‌ویژه رسانه ملی انتقاد می‌کنند.

در نخستین روزهای شهریورماه ۱۴۰۲ بود که رهبرمعظم‌انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیات‌دولت، ضمن قدردانی از عملکرد دوساله دولت‌سیزدهم، از نارسایی‌های رسانه‌ای موجود در بیان دستاوردها انتقاد و تاکید کردند این موضوع به اندازه لازم و شایسته به اذهان مردم منعکس نشده‌است.

چنین رویکردی اما در حوزه موضوعات شهری و مسائلی که شهروندان، به‌ویژه در کلانشهر تهران با آن مواجه هستند، بیش‌از پیش به‌چشم می‌آید. انعکاس صحیح مسائل مطرح در حوزه‌هایی مانند آلودگی هوا، حمل‌ونقل عمومی، مدیریت پسماندها، نوسازی بافت های فرسوده و ... بیش‌از هر چیز نیازمند اتخاذ راهبردهای تعاملی ازسوی رسانه‌ملی است؛ موضوعی که تحقق آن، ضمن تقویت جلب مشارکت شهروندان است. ازسوی دیگر، عدم انعکاس واقعیت‌های موجود در کشور و دستاوردهای حاصل شده در رسانه‌ملی، ازجمله انتقادهایی بوده که طی سال‌های اخیر همواره ازسوی مسئولان و کارشناسان مطرح شده‌است؛ نقیصه‌ای که استمرار آن می‌تواند به سرمایه‌های اجتماعی کشور خساورت وارد کند. در ادامه، دیدگاه کارشناسان را در این خصوص مرور می‌کنیم.

رویکردهایی که باید اصلاح شود

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین دراین باره گفت: واقعیت مهم این روزهای کشور این است که دستاوردها و موفقیت‌های به‌دست آمده در حوزه‌های مختلف، آنچنان که باید ازسوی رسانه‌ها و به‌ویژه رسانه‌ملی منعکس نمی‌شود و ما شاهد کاستی‌های محسوسی دراین زمینه هستیم.

چرا واقعیت‌ های تهران در صدا و سیما سانسور می‌ شود؟

محمدحسن آصفری افزود: نکته اینجاست که اکنون با نسلی از جوانان مواجهیم که اطلاعات و داده‌های چندانی در زمینه دستاوردها و موفقیت‌های به‌دست آمده در حوزه‌های مختلف کشور برخوردار نیستند. این موضوع وظیفه نهادها و دستگاه‌های مختلف کشور را دوچندان کرده‌است.

وی ادامه‌داد: معتقدم ضعف اطلاع‌رسانی دراین حوزه محسوس است. این درحالی است که رهبرمعظم‌انقلاب همواره بر تحقق راهبردهای مدنظر در حوزه «جهاد تبیین» تاکید کرده‌اند. یکی از بخش‌های مهم در چارچوب «جهاد تبیین» بیان موفقیت‌ها و دستاوردهای حاصل شده‌است.

آصفری عنوان‌کرد: امروز بسیاری از مردم با جهش‌ها و موفقیت‌ها آشنایی کاملی ندارد؛ بنابراین دستگاه‌های مختلف و به‌ویژه رسانه‌ها و رسانه ملی باید نسبت به اصلاح رویکردها دراین حوزه اقدام کنند. معتقدم در تهران نیز مانند بسیاری از نقاط کشور، در بیان دستاوردها و واقعیت‌های موجود کوتاهی صورت گرفته‌است. البته چنین کاستی‌هایی تنها مربوط به صداوسیما نمی‌شود و ما در بخش‌های مختلف نیز شاهد ضعف در زمینه اطلاع‌رسانی هستیم.

کد خبر 823455

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha