مطابق با آخرین طرح جامع شهری با تکمیل آزادراه شهید شوشتری، بزرگراه شهید بروجردی، تونل شهید متوسلیان و شاخه غربی یادگار امامره دیگر در تهران بزرگراه جدیدی ساخته نمی‌شود

بزرگراه

همشهری آنلاین- فرناز محمدزاده: تهران شهری است با وسعت زیاد و بزرگراه‌های بسیار. این شهر با مساحت ۶۱۵ کیلومترمربع بزرگراه‌های بسیاری را در خود جای داده است؛ از بزرگراه آزادگان و سعیدی در جنوب تهران گرفته تا صدر و یادگارامام(ره) در شمال پایتخت. بزرگراه شهید باقری و شهید زین‌الدین که در شرق تهران جا خوش کرده‌اند تا همت، حکیم و خرازی که در غرب پایتخت جانمایی شده است. بزرگراه‌های دیگری هم وجود دارد که نقطه به نقطه این شهر را به یکدیگر متصل کرده است بنابراین اگر تهران را شهر بزرگراه‌ها بنامیم حرف بی‌راهی نزدیم. اما مطابق با طرح جامع شهر، تهران تنها به ۴ بزرگراه دیگر نیاز دارد. در واقع به‌گفته معاون امور مناطق شهرداری تهران با تکمیل این ۴ پروژه یعنی آزادراه شهید شوشتری، تونل شهید متوسلیان، بزرگراه شهید بروجردی و شاخه غربی یادگار امام(ره) تهران دیگر نیاز به بزرگراه جدیدی مطابق با طرح جامع ندارد. عباس شعبانی به خبرنگار همشهری می‌گوید: ظرفیت بزرگراه‌سازی در تهران با اجرای این ۴ پروژه تکمیل شده و دیگر بزرگراه جدیدی نخواهیم ساخت.

شاخه غربی بزرگراه یادگار امام

درحال حاضر این کلان‌پروژه در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است و با رفع معارضان ملکی که سال‌هاست باعث تعلل در اجرای این پروژه‌ها شده، قصد دارد گره از کار شهر باز کند. شهرداری طی مذاکره با ارتش برای ورود به پادگان جی و وزارت آموزش و پرورش برای تکمیل پروژه یادگار امام(ره) گام‌های اساسی را برداشته و توافقات صورت گرفته است. همچنین به‌گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران هماهنگی‌ها برای جابه‌جایی معارضان برق و گاز نیز انجام شده تا مقاطع بدون معارض بیشتری در اختیار متولیان اجرایی پروژه قرار بگیرد.

آزادراه شهید شوشتری

در شرق تهران مراحل اجرای فاز اول آزادراه شهید شوشتری پس از ۱۵سال با توافق مدیریت شهری با وزارت ورزش و جوانان برای تهاتر ورزشگاه تختی با ۷مجموعه ورزشی آغاز شده است. مجموعه این اقدامات روندی را ایجاد کرده که شاهد بهره‌برداری و تکمیل پروژه‌های خاک خورده تهران باشیم. اخیرا نیز مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران از افتتاح فاز یک این پروژه در بهار۱۴۰۳ خبر داده است. مهدی صداقتی می‌گوید: قسمت ابتدایی پروژه آزادراه شهید شوشتری(بعد از تقاطع ثامن) فعال شده و کارها با حجم خوبی در حال انجام است و اگر هماهنگی‌ها زودتر صورت می‌پذیرفت تکمیل فاز اول پروژه تا پایان سال۱۴۰۲ انجام می‌شد.

بزرگراه شهید بروجردی

پروژه بزرگراه شهید بروجردی از دیگر پروژه‌هایی است که در دوره سابق مدیریت شهری به‌دلیل ناتوانی در تکمیل آن پس از ۱۳سال همچنان ناقص مانده بود و حتی مدیران سابق شهری در این پروژه خاک ریختند و از اجرای آن گذشتند. اما در این دوره پروژه دنبال شد و فاز نخست آن مهر سال‌جاری به بهره‌برداری رسید. احتمال دارد فاز دوم این پروژه هم پیش از پایان سال‌جاری به بهره‌برداری برسد.

تونل شهید متوسلیان

دیگر کلان‌پروژه پایتخت، تونل شهید متوسلیان است که با جذب سرمایه‌گذار این پروژه مهم اجرا خواهد شد. معاون فنی ‌و عمرانی شهرداری تهران، در این‌باره می‌گوید: این تونل یک ابرپروژه در مقیاس بسیار بزرگ در خاورمیانه است و توان مهندسی برای ساخت این تونل کاملا وجود دارد. مطالعات ژئوتکنیک در این مسیر انجام و سطح آب‌های زیرزمینی برداشت شده است. هادی حق‌بین در ادامه می‌افزاید: با توجه به طول تونل گزینه اجرای مکانیزه پروژه با روش تی ‌بی ‌ام مطرح است که با این روش ریسک ریزش به حداقل می‌رسد و نگرانی از لحاظ اجرا نداریم. او ادامه می‌دهد: پروژه تونل شهید متوسلیان پروژه‌ای است که در اعتبارات مدیریت شهری به‌صورت مشارکتی پیش‌بینی شده و حوزه فنی و عمرانی مجری پروژه خواهد بود و به‌عنوان نظارت بر اجرای کار با روش معاونت مالی و اقتصاد شهری در موضوع مشارکت قطعی و در نهایت موضوعات فنی و اجرای پروژه در حوزه فنی و عمرانی پیگیری می‌شود. معاون فنی‌ و عمرانی شهرداری تهران در مورد سرانجام انتخاب پیمانکار گفت: پروژه خیلی جدی در همه بخش‌ها دنبال می‌شود و شرکت‌هایی آمده‌اند و پیشنهادهایی مطرح شده که در دست بررسی است.

کد خبر 823540
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • محمد IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    16 7
    👌
    • یک مهندس نیروگاهی IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      2 0
      نیروگاه بسیار قدیمی بعثت خزانه در بهترین شرائط فقط ۱۷۰ مگاوات در ساعت تولید میکنه که در مقابل مصرف تهرانیان تقریبا هیچ محسوب میشه..ولی در عوضش ۲۱ هکتار زمین خوب در جنوب مرکزی رو اشغال کرده و چون از سیستم "تر"استفاده میکنه میلیاردها آب شیرین تهرانیا رو مصرف میکنه و از همه بدتر آلودگی هوا و صوتی شدیدی ایجاد کرده..با بستن این نیروگاهه ضعیف و با همکاری شهرداری میتوان اتصال به اتوبان های جنوبی رو امکانپذیر کرده و معضل ترافیک رو حل نمود و از مصرف میلیاردها لیتر اب کمیاب و سوخت جلوگیری کرد..حیف و افسوس...
  • رضا IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    20 5
    سلام پس اتوبان بعثت که ترافیک سنگین دارد و در جنوب شهر هست قرار نیست رسیدگی شود فقط سمت بالا
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
      0 0
      عامو رضا! چشم حق بینتو باز کن. وقتی این بزرگراه‌ها تکمیل بشه بار ترافیکی بعثت هم سبک تر میشه. برای شهرداری بالا و پایین نداره، همش تهرانه. برای مخالف ها دیدن پارک ها، مترو، کتابخانه‌های عمومی و هرچی که مربوط به شهرداری در مناطق مختلف تهرانه میتونه مقیاس خوبی برای فهم این مطلب باشه. منصفانه قضاوت کنیم
  • GB ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    1 0
    یه کمر بندی از سمت شمال شهر زده بشه تا بار ترافیک بیاد پایین
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    1 0
    پس بزرگراه شمالی شهر تهران چه می شود
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    1 0
    بنزین را بالا ببر .پول یارانه بنزین را در خساب سرپرستان وارد کن .همین مقدار بزرگراه کافی است
  • حسینی SG ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    1 1
    وقتی سالانه چند صد هزار تولید وومیشود توقع دارید با چهار اتوبان مشکل حل شود و در مقابل یک درصد اسقاط نمیشود.
  • حمید IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    0 0
    حاجی. روی دره ی فرحزاد هم یه پل بزنید که از سیمون بولیوار به یادگار امام وصل بشه. اون ده فرحزاد خیلی کوچه و پس کوچه داره.
  • سهراب IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    1 0
    اگه صد بزرگراه دیگه درست کنید قوانین را اصلاح نکنید ترافیک همچنان به قوت خود باقیست
  • محمدعلی IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    0 2
    خداهمه ی زحمتکشان ملت را حفظ ویاری کند
  • شهروند IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    1 0
    آیا تکلیف اتوبانی که از خیابان خاوران به طرف فدائیان نصفه کاره رها شده چیست تعمت فقط برای بالا شهری ها هست تکلیف مردمی که داخل طرح بودن چی شده
  • نیستانک IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    2 0
    واقعا تهران چه سرنوشتی خواهد داشت. دیگر معنایی برای زندگی کردن ندارد.
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    0 0
    نقاط حادثه خیز جاده های ایران باید برطرف بشود ( مثلا" قم _ اصفهان ) که بزرگ راه ندارد. و تقاطع های غیر هم سطح بیشتر بشود تا امار خسارات جانی و مالی و تلفات انسانی کمتر بشود در حالی که ما نفت و قیر داریم و کشور های خارجی بیشترین بزرگ راه ها و های وی ها را دارند.
  • عباس بخش پور IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    0 1
    باخداقوت به شهرداری تهران که دیگر در شهر تهران قصد احداث بزرگ نداردچنانچه قصد کمک به ملت عزیز ایران دارد بخشی از فعالیت عمرانی آن مجموعه بصورت جهادی در جهت رفع مشکل مکان‌های حادثه خیز کشور که باعث کشته شدن هم وطنان شده برود آن شاالله این امرمهم خدا پسند مورد موافقت جناب دکتر ذاکانی واقع گرددجلوگیری از مرگ یک انسان باعت خوش نودی خدا وند متعال میباشد عزیز شده