آلودگی صوتی معضلی است که به این آسانی شهری نظیر تهران را رها نمی کند. تنها در ۹ماه نخست امسال ۱۲۴۰۰راننده به‌خاطر ایجاد آلودگی صوتی در تهران جریمه شده‌اند.

موتورسیکلت

همشهری آنلاین - سید محمد فخار: روزانه ۴۵نفر از رانندگانی که در شهر آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند، توسط پلیس شناسایی شده‌اند. این جریمه شامل نقص فنی، بوق‌های غیرمجاز و صدای بالای سیستم صوتی خودرو می‌شود.

وسایل نقلیه اصلی‌ترین عامل آلودگی صوتی در تهران هستند که در این میان موتورسیکلت‌های کاربراتوری مهمترین تولید کننده آلودگی صوتی هستند. طبق بررسی های به عمل آمده، میزان آلودگی صوتی خروجی موتورو و اگزوز این وسایل، چیزی حدود ۷۵دسیبل است که در همه ساعات روز و شب،‌بالاتر از حد مجاز و آلودگی صوتی محسوب می‌شود. متوسط استاندارد آلودگی صوتی در مناطق مختلف در دو بازه زمانی ۷ تا ۲۲(روز) و از ۲۲ تا ۷(شب) تعیین می‌شود که در مناطق مختلف متفاوت است. در مناطق مسکونی و تجاری ۵۰ تا ۶۰ دسیبل، در مناطق تجاری، ۵۵ تا ۶۵ دسیبل، در مناطق مسکونی و صنعتی ۶۰ تا ۷۰ دسیبل و در مناطق صنعتی ۶۵ تا ۷۵ دسیبل، میزان مجاز آلودگی صوتی است. در عین حال معابر پرتردد شهری تهران طبق اندازه‌گیری شرکت کنترل کیفیت هوا تا ۸۰ دسی‌بل آلودگی دارند.

اعمال قانون برای آلاینده‌ها

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ دیروز از اعمال قانون و صدور برگ جریمه برای رانندگان خودروهایی که آلودگی صوتی ایجاد می‌کردند طی ۹ماهه نخست امسال خبر داد. به گزارش مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، سرهنگ فیروز کشیر در خصوص ایجاد آلودگی صوتی و اعمال قانون برای خودروهای مزاحم گفت: ایجاد آلودگی صوتی نیز جزو نقص فنی خودرو محسوب می‌شود. به گفته وی، به عبارت دیگر هر نوع نقص و نقصان که در سیستم و ظاهر وسیله نقلیه که باعث افزایش گازهای آلاینده و افزایش سر و صدا در خودرو شود جزو نقص فنی محسوب می‌شود. به گفته معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در این مدت رانندگانی که برای بار اول اقدام به ایجاد آلودگی صوتی کرده بودند ۱۱ هزار مورد بود و افرادی که برای بار دوم اعمال قانون شده‌اند یک هزار مورد و کسانی که برای سومین بار بخاطر این تخلف اعمال قانون شده‌اند نیز ۴۰۰ مورد بودند.

آلودگی صوتی در قوانین راهنمایی و رانندگی شامل هر نوع پخش، انتشار و ارتعاش صدا بیش از حد مجاز از وسیله نقلیه است. همچنین تبصره یک ماده ۲۹ قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶ نیز در این خصوص فراجا را مکلف و اعلام کرده که اگر خودرویی سر و صدای بیش از حد داشته باشد، راننده آن برای بار اول مبلغ ۱۰۰هزار تومان، برای بار دوم ۲۰۰هزار تومان و برای مرحله سوم و به بعد ۳۰۰هزار تومان جریمه شود.

نیمی از شهر تهران درگیر آلودگی صوتی است

آلودگی صوتی از آن دست مشکلات است که در عین آنکه به راحتی ایجاد می‌شود، به راحتی نیز قابل رفع است. تردد سرعت بالای موتورسیکلت‌های کاربراتوری اصلی‌ترین عامل این تغییر است. این تردد می‌تواند در داخل هر کوچه و خیابان فرعی موجب برهم خوردن آرامش شود و صدای بالای خروجی آنها فضای زندگی صدها نفر را در چند ثانیه با صدایی گوشخراش آلوده می‌کند. در عین حال در پی آغاز روز در تهران که معابر شهری با افزایش ترددها روبرو می‌شود، بیشتر معابر شهری با سطح آلودگی صوتی بالا مواجه می‌شوند. نگاهی به نقشه‌های روزانه در این موضوع نشان می‌دهد نیمی از مناطق تهران به طور معمول در شرایط آزاردهنده در زمینه آلودگی صوتی هستند.

بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های ثابت سنجش صوت تهران که متعلق به شرکت کنترل کیفیت هوای تهران است، افزایش تردد وسایل نقلیه در پایتخت بسیاری از مناطق شهر تهران موجب درگیری آنها با آلودگی صوتی می‌شود. این مناطق شامل تهرانپارس، بعثت، میدان بهاران، صادقیه، بزرگراه حکیم، میدان صنعت، پونک، میدان المپیک، شهران، میدان تهرانسر، تجریش و میرداماد است که در بیشتر ساعات روز شرایط آزاردهنده و روند صعودی آلودگی صوتی را به ثبت می‌رسانند.

همچنین در ساعات پیک ترددی روز و شب، ۱۱ منطقه تهران در شرایط خطرناک قرار دارند که در فهرست اعلام شده مناطقی همچون نیروهوایی، منطقه ۴، میدان خراسان، میدان الغدیر، چهارراه کالج، خیابان امیرکبیر، نواب صفوی، بلوار شهید گمنام، شهرک گلها و بزرگراه همت قرار دارند. از سویی مناطق گلبرگ و اقدسیه نیز در بیشتر ساعات ترددی در شرایط سالم قرار دارند .

کد خبر 823837
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    0 0
    باید عالمان از کشور های خارجی برای ساخت شهرک های اصولی و بین المللی و بدون الودگی استفاده بشود.