با وجود حمله نظامی آمریکا و انگلیس به یمن شاخص کل بورس تهران امروز با رشد مواجه شد،آن طور که وضعیت بازار ارز نشان می دهد شیب قیمت در این بازار صعودی است و این می تواند سوخت لازم برای رشد شاخص های بورس را در مبادلات فردا فراهم کند.

بورس تهران

به گزارش همشهری آنلاین، حمله نظامی ائتلاف آمریکا و انگلیس به مراکز نظامی یمن روز جمعه موجی از واکنش ها را در شبکه های اجتماعی در پی داشت.بسیاری از سهامداران نگران آن بودندکه اثرات این جنگ گریبان گیر بورس تهران شود با این حال شاخص کل بورس تهران امروز۹۵۶۹ واحد رشد کرد.

اگرچه بخشی از دلایل رشد شاخص بورس، ناشی از بازارسازی بر روی سهام شرکت های بزرگ بود اما در مجموع ارزش معاملات نیز ۶ درصد رشد کرد و به مرز ۵ هزار میلیارد تومان رسید. امروز همچنین صف های سنگینی برای فروش تشکیل نشد و با وجود آنکه سهامداران تحت تاثیر رویدادهای جمعه بودند، بازار شرایط نسبتا متعادلی را سپری کرد.

رشد دلار و احتمال رشد بورس

در چنین شرایطی اما رشد قیمت دلار در مبادلات امروز، احتمال صعود شاخص بورس را در مبادلات فردا بیشتر کرده است. آن طور که آمار ها نشان می دهد تا این لحظه قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد به ۵۲ هزارو ۹۵۰ تومان رسیده است. قیمت هر سکه طرح جدید نیز تحت تاثیر رشد قیمت دلار با ۴.۷ درصد افزایش به ۳۳ میلیون و ۳۰۰ تومان و قیمت نیم سکه با ۵.۳ درصد افزایش به ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.

به لحاظ بنیادی بین قیمت دلار و شاخص بورس همبستگی مثبت وجود دارد و رشد قیمت دلار می تواند منجر به رشد شاخص های بورس شود.

از نظر تکنیکی نیز به نظر می رسد حمایت پرقدرتی در محدوده ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحد شکل گرفته که مانع نزول شاخص به زیر این محدوده می شود. در چنین شرایطی انتظار می رود فردا تحت تاثیر رشد قیمت دلار و حمایت های تکنیکی شاخص بورس، سطح تقاضا در بورس افزایش یابد و منجر به رشد شاخص های بورس شود.

نکته مهمی که اما سهامداران باید در روزهای آینده آن را رصد کنند آخرین تغییر و تحولات در صنعت خودرو است. به نظر می رسد با توجه به افزایش سنگین زیان انباشته شرکت های خودرو سازی ، وزارت صنعت قصد دارد هرچه سریعتر موضوع قیمت گذاری در صنعت خودرو سازی را تعیین تکلیف کند و چنانچه قیمت گذاری به خودرو سازان واگذار شود این موضوع نیز می تواند سوخت لازم برای رشد بیشتر شاخص های بورس را فراهم کند.

کد خبر 824066
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    1 0
    اگر بین قیمت دلار و شاخص بورس همبستگی مثبت وجود داشت که شاخص الان باید 4 میلیون واحد بود و وضع سهامداران این نبود.