جمعه ۸ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

گروه بورس: در آستانه برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، شرکت‌های بزرگ حقوقی برنامه خود را فقط برای خرید سهام در بورس تهران متمرکز کردند.

به گزارش همشهری، در شرایطی که نزدیک به 13 روز به برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده آخرین آمار رسمی بورس تهران نشان می‌دهد همزمان با نزدیک شدن به این رویداد سیاسی بزرگ، شرکت‌های حقوقی بورس تهران با تزریق نقدینگی جدید درصدد خرید سهام و افزایش سهم خود از بازار سهام هستند.

سنت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در دوره‌های 4 ساله نشان داده است که بورس تهران نخستین جایی است که بلافاصله به‌صورت مستقیم نسبت به این تحول سیاسی واکنش مثبت یا منفی نشان می‌دهد.

به‌نظر می‌رسد فعالان بازار سهام به امید روز‌های خوش پس از انتخابات درصدد خرید سهام و افزایش سهم خود از بازار سهام بر آمده‌اند.

آخرین آمار رسمی بورس تهران نشان می‌دهد سهامداران حقوقی بورس تهران در اردیبهشت ماه امسال نزدیک به 6 هزار میلیارد ریال سرمایه جدید وارد بورس تهران کرده‌اند و این مبالغ را بیشتر صرف خرید سهام کرده‌اند.

براساس این گزارش در طول معاملات ماه گذشته سهامداران حقوقی بورس تهران 8 هزارو 530 میلیارد ریال سهام خریده‌اند که این میزان معادل 75 درصد از کل سهام خریداری شده در ماه گذشته بوده است، این در حالی است که میزان سهام فروخته شده توسط سهامداران حقوقی بالغ بر2 هزار و827 میلیارد ریال بر آورد شده است.

افزایش تمایل سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس تهران و همچنین عرضه سهام شرکت‌های جدید در بورس تهران باعث شد تا ارزش بازار سهام در اردیبهشت ماه با 70 هزارو 664 میلیارد ریال افزایش از 449 هزار میلیارد ریال به 52 هزار میلیارد ریال افزایش یابد.

با این احتساب ارزش بازار سهام در طول ماه گذشته 5/5درصد رشد کرده است.همچنین ارزش معاملات بورس تهران در این ماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با91.5درصد رشد به11.2 هزار میلیارد ریال رسید.

این در حالی است که متوسط بازدهی بورس تهران نیز از ابتدای سال‌جاری تاکنون 13 درصد محاسبه شده و شاخص بورس تهران هم از ابتدای امسال تاکنون با یک هزار و34 واحد افزایش معادل5.8 درصد رشد کرده است.

براساس این گزارش شرکت‌های بورس در طول ماه گذشته 11 هزارو 751 میلیارد ریال سود بین سهامداران تقسیم کرده‌اند که این میزان نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته 268 درصد رشد نشان می‌دهد.

بررسی معاملات بورس تهران نشان می‌دهدگروه بانک‌هاو مؤسسات مالی اعتباری بیشترین میزان مبادلات بورس تهران را در اردیبهشت ماه از آن خود کرده‌اند؛

به‌طوری‌که سهامداران بورس تهران با احتساب عرضه سهام بانک تجارت در بورس5.3 میلیارد سهم شرکت‌های این گروه را خریداری کرده‌اند و در مجموع 64 درصد از مجموع مبادلات این ماه به این گروه اختصاص یافت.

6 درصد از سهام بانک تجارت در روز 28 اردیبهشت ماه برای نخستین بار در بورس عرضه شد.پس از گروه بانکداری گروه پیمانکاری صنعتی و فلزات اساسی از دیگر صنایعی بودند که سهامداران برای خرید سهام آنها با یکدیگر رقابت کردند.

کد خبر 82426

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز