همشهری آنلاین: ایران به دنبال سرمایه‌گذارانی است که تا 80 درصد در 7 پالایشگاه جدید کشور سرمایه‌گذاری کنند.

اکبر ترکان - معاون وزیر نفت - با بیان این مطلب در همایش بین المللی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، گفت: پالایشگاه کاسپین در گلستان، پالایشگاه میعانات گازی با نام ستاره خلیج فارس، پالایشگاه نفت خام در خوزستان و پالایشگاه هرمز در بندرعباس از جمله پالایشگاه‌های درحال ساخت هستند. [120 شرکت خارجی در همایش سرمایه‌گذاری تهران]

وی افزود: پالایشگاه آناهیتا درکرمانشاه یکی از این طرح‌هاست که اجرای آن تاکنون 5 تا 6 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

ترکان خاطرنشان کرد: پالایشگاه شهریار در جوار پالایشگاه تبریز از دیگر پالایشگاه‌هایی است که برای اجرای آن با شرکت‌های خارجی قرارداد همکاری منعقد می‌شود.

معاون وزیر نفت در برنامه‌ریزی و مدیریت منابع هیدروکربنیک افزود: قرار است سهام پالایشگاه تبریز با ظرفیت تولید روزانه 3 هزار و 700 بشکه در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شود.

وی افزود: تاکنون بخشی از پالایشگاه‌های تهران و اصفهان به بخش خصوصی واگذار شده است و 10 تا 12 درصد از سهام آن نیز در بورس عرضه می‌شود.

ترکان اضافه کرد: قرار است سهام پالایشگاه شیراز نیز در بورس تهران به فروش برسد و پالایشگاه اراک به بخش خصوصی منتقل شده است.

معاون وزیر نفت گفت: در بخش میاندست، قرار است خط انتقال نفت به طول 1680 کیلومتر از دریای عمان تا دریای مازندران احداث شود که این طرح نیز پذیرای سرمایه‌گذاران خارجی است.

وی افزود :در زمینه LNG سه طرح در دست بررسی و اجراست که فاز 11 پارس جنوبی و میان دست آن با ظرفیت تولید یک میلیون تن در روز از جمله این طرح‌هاست که پیش از این با شرکت توتال قرار داد همکاری امضا شده بود اما چون فعالیت مناسبی نداشت هم اکنون در پی سرمایه‌گذار جدیدی هستیم.

ترکان گفت: اجرای طرح فاز 12 پرشین LNG و میان دست آن با 11 میلیون تن ظرفیت تولید تاکنون 30 درصد پیشرفت داشته است که سرمایه‌گذاری در بیش از 80 درصد آن به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت فاز 13 و 14 این طرح 15 و 6 دهم درصد براورد شده است افزود: هم اکنون مسیرهای مختلف برای انتقال گاز ایران به اروپا و نیز انتقال گاز از پاکستان به هند و چین در دست بررسی است.

کد خبر 82526

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز