تصویری که محمد اخوان صالح برای ما ارسال کرده نشانگر این است که فروشندههای سیار برای اشغال خیابان حتی محدوده ایستگاه اتوبوس را هم به رسمیت نمیشناسند و در هر جایی بخواهند بساط میکنند.
حال باید راننده اتوبوسی را تصور کرد که بعد از کلی بوق زدن برای فروشنده و به طور حتم کنار نرفتن وی مجبور به توقف خودرو در وسط خیابان میشود. به زودی چند خودروی دیگر نیز پشت وی جمع میشوند و شروع به بوق زدن میکنند.
ترافیک ناشی از این بیمبالاتی چند دقیقهای به طول میانجامد. البته زمان انتظار درج شده روی تابلوی ایستگاه به خوبی نشان میدهد که درست 10 تا 15 دقیقه دیگر این قضیه دوباره اتفاق میافتد.
دفعات تکرار این مشکل به حدی بالاست که تمامی شهروندان به این مشکل عادت کردهاند و فقط با چند دقیقه شکوه وشکایت زیرلب آن را فراموش میکنند.
این در حالی است که ترافیک و آلودگی شهرها این موضوع را فراموش نمیکند و یک حساب سرانگشتی نشان میدهد که روزانه مقادیر فراوانی آلودگی و سنگینی ترافیک مربوط به این نوع سد معبر و اشغال خیابان است.
سرقت فضای تبلیغات
در حالی که تبلیغ در برخی اماکن عمومی برای شرکتها کلی خرج برداشته است تعدادی از کارتپخشکنها به خود اجازه میدهند فضای تبلیغ شرکتهای گوناگون را به اشغال خود درآورند.
برای نمونه برخی تابلوها و دستگیرهها دارای شیاری هستند که تبلیغات مجاز شرکتها در آن قرار میگیرد اما کارت پخشکنها یا برخی اشخاص دیگر کارت ویزیت خود را در آن قرار میدهند و به این وسیله حقوق دیگران را ضایع میکنند.
این سرقت فضای تبلیغات در حالی صورت میگیرد که شرکتهای خریدار حق امتیاز این تابلوها میتوانند مانند برخی رقبای خود تبلیغاتشان را روی دیوار و درهای منازل شهروندان نصب و بابت این صرفهجویی کلی سود کنند.
فرهنگ تاکسینشینی
کشور ما یکی از بافرهنگترین مردم جهان را دارد و نمونههای پیروی مردم از اصول فرهنگی در همه بخش های جامعه نمود پیدا کرده است. یکی از نمونههایی که مانند فرهنگ آپارتماننشینی یا فرهنگ شهروندی جزء زندگی روزمره خیلی از شهروندان است، فرهنگ استفاده از تاکسی و به بیان سادهتر نشستن در تاکسی است.
با وجود اینکه بسیاری از مسافران هنگام نشستن در تاکسی به خصوص صندلی عقب به حقوق مسافران دیگر تجاوز نکرده و تنها یک سوم صندلی را اشغال میکنند، متاسفانه برخی مسافران گمان میکنند که در خودروی شخصی حضور دارند و اشغال کردن قسمت قابل توجهی از صندلی را حق خود میدانند.
این موضوع گاهی موجب مشاجره بین مسافران میشود در حالی که تنها با رعایت فرهنگ تاکسینشینی میتوان از این مشکل جلوگیری کرد.
تجاوز به خطکشی عابران
در همه خیابانها و به ویژه سر تقاطعها و چهارراهها، محلی ویژه عبور عابران در نظر گرفته شده است که با خطکشی مشخص شده و رانندگان موظف به توقف پشت این خط هستند. این در حالی است که برخی از رانندگان نه تنها به این خطکشی اعتنایی نمیکنند، بلکه هنگام قرمز شدن چراغ روی خط کشی عابر پیاده توقف میکنند.
به این ترتیب عابران ناچارند از بین خودروها عبور کرده و پس از طی مسیری مارپیچ به آنسوی خیابان برسند. این در حالی است که تنها چند متر عقبتر رفتن این رانندگان مسیر را برای عبور سادهتر عابران باز میکند. البته برخورد ماموران راهنمایی و رانندگی با این نمونه تخلف تا حدود زیادی در مهار آن موثر بوده اما باید برخورد قاطعتری با این تخلف انجام داد تا حقوق عابران حفظ شود.