سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۳
۰ نفر

گروه بورس: پس از گذشت نزدیک به یک سال، سهام شرکت‌های معدنی و تولید‌کننده فولاد بار دیگر در کانون توجه بازار سهام قرار گرفت.

به گزارش همشهری، در شرایطی که ازخرداد ماه سال گذشته سهام شرکت‌های گروه معادن با کاهش ارزش سهامشان روبه‌رو شده بودند، طی 2 روز گذشته، بار دیگر تقاضا برای خرید سهام این شرکت‌ها در بورس افزایش یافت؛

به‌طوری که در مبادلات روز گذشته حجم تقاضا برای خرید سهام این شرکت‌ها در ساعات ابتدایی معاملات از مرز 60 میلیون سهم عبور کرد و در نهایت 57 میلیون تقاضا در پایان مبادلات روی میز باقی ماند.

خرداد ماه سال گذشته درست زمانی که افزایش ارزش سهام شرکت‌های گروه معادن وفلزات باعث افزایش شاخص‌های بورس تهران پس از 3 سال شده بود خبر افزایش قیمت سنگ آهن منجر شد تا ارزش سهام این شرکت‌ها کاهش یابد و به‌دنبال آن شاخص‌های بورس تهران نیز که در مدار صعودی قرار داشتند یکباره فرو ریزند؛

اما این پایان ماجرا نبود چرا که پس از آن، با وقوع بحران مالی جهان و کاهش قیمت محصولات فلزی، شوک دیگری به این شرکت‌ها وارد شد و باعث شد تا ارزش سهام این شرکت‌ها به‌دلیل کاهش سودآوری روز به روز پایین‌تر بیاید.

همه این تحولات باعث شد تا سهام شرکت‌های گروه معادن وفلزات که بیش از 35درصد از ارزش کل بازار سهام را در اختیار دارند و ابتدای سال گذشته نبض بازار سهام را در اختیار داشتند، در طول یک سال گذشته به حاشیه رانده شود.

اما طی 2 روزگذشته و همزمان با بهبود قیمت جهانی محصولات فلزی، بار دیگر توجه بازار به سمت شرکت‌های این گروه معطوف شد و به‌نظر می‌رسد در روزهای آینده معادلات بازار دچار تغییرات تازه‌تری شود.

در این میان افزایش بهای جهانی مس نیز باعث تشکیل صف خرید برای سهام شرکت ملی صنایع مس ایران شد.این در حالی است که قرار است ظرف روز‌های آینده 2بلوک 5/1درصدی سهام شرکت‌های گل گهر وچادر ملو به‌صورت نقد و اقساط در بورس تهران عرضه شود.

آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال‌جاری تاکنون سهام بانک‌ها از جمله صنایع پیشرو بازار بوده‌اند. همچنین افزایش قیمت نفت و عبور آن از مرز 69 دلار فعالان بازار را نسبت به افزایش ارزش سهام شرکت‌های گروه پتروشیمی نیز امیدوار کرده است.

همچنین برخی بر این باورند که قیمت فولاد نیز در روز‌های آینده در بازار‌های جهانی با افزایش مواجه خواهد شد که این موضوع می‌تواند زمینه افزایش سود آوری سهام شرکت‌های تولید‌کننده فولاد را در بورس تهران به‌وجود آورد.

اما هر چند شرکت‌های معدنی در طول 2‌روز گذشته بار دیگر رهبری بازار سهام را در دست گرفته‌اند اما هنوز شواهد مستحکمی برای افزایش سودآوری سهام این شرکت‌ها در روز‌های آتی وجود ندارد. این در شرایطی است که همچنان علامت‌های مشهودی که نشان از تغییر وضعیت فروش شرکت‌های فولادی داشته باشد وجود ندارد.

در چنین شرایطی بازار سهام با استدلال‌های خود برای خرید سهام شرکت‌های معدنی و تولید‌کننده فولاد صف‌کشید؛ به‌طوری که در مبادلات روز گذشته، حجم تقاضا برای خرید سهام شرکت‌های سنگ آهن گل گهر، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، فولاد مبارکه اصفهان، صنعتی و معدنی چادرملو، مدیریت سرمایه‌گذاری امید و همچنین ملی صنایع مس ایران از مرز 57 میلیون سهم عبور کرد وتا پایان مبادلات 2 هزارو 500 دستور برای خرید سهام این شرکت‌ها در کارگزاری‌ها به ثبت رسید.

براساس این گزارش، حجم تقاضای سهامداران برای خرید سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، دیروز به‌ترتیب به  5/18و 13 میلیون سهم رسید.

سهامداران بورس تهران دیروز 1300 دستور برای خرید سهام سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و 430 تقاضا برای خرید سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان در کارگزاری‌ها به ثبت رساندند و در نهایت موفق به خرید 8/2میلیون سهم شرکت فولاد مبارکه اصفهان و یک میلیون سهم سرمایه‌گذاری توسعه معادن وفلزات شدند.

حجم تقاضا برای خرید سهام شرکت‌های مدیریت سرمایه‌گذاری امید، چادرملو، سنگ‌آهن گل گهر و ملی صنایع مس ایران نیز به‌ترتیب به 4، 5/6، 8/4 و 7میلیون سهم رسید. 

شاخص بورس تهران نیز دیروز در نتیجه افزایش ارزش سهام این شرکت‌ها با صعود مواجه شد و در پایان مبادلات دیروز با 26 واحد افزایش به 9 هزارو 32 واحد رسید.این شرکت‌ها دیروز در مجموع 20 واحد شاخص بورس تهران رابالا کشیدند.

کد خبر 82753

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز