جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: چند ساعت پس از آنکه انگلیس انتخابات خود برای پارلمان اروپا را برگزار کرد، پنجمین وزیر کابینه استعفا داد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، "جیمز پرنل" وزیر کار و مستمری در کابینه گوردون براون نخست وزیر کارگر انگلستان، پنجمین وزیر دولت تحت حاکمیت حزب کارگر این کشور شد که پس از رسوایی‌های مالی نمایندگان پارلمان از سمت خود استعفا کرده است.

وی در نامه‌ استعفای خود که آسوشیتدپرس نسخه‌ای از آن را دریافت کرده،‌ از براون نیز خواسته به خاطر حزب کارگر از سمت خود کنار رود.

پرنل اولین وزیر از پنج وزیر مستعفی بود که علنا از براون انتقاد کرده و خواستار استعفای وی شده است.

وی طی نامه‌ای به براون نوشته است: من از شما می‌خواهم تا کنار روید و به حزبمان فرصتی اندک برای پیروزی دهید. در همین ارتباط من از دولت استعفا می‌دهم.

پرنل 39 ساله در حزب کارگر همانند یک ستاره بود؛ اما در نامه‌ی خود اعلام کرده که در پی رهبری حزب نیست.

دفتر براون عنوان کرد که نخست وزیر از استعفای پرنل ناامید شده و این که تنها در ساعت 10 شب از آن اطلاع پیدا کرده است.

این دفتر افزود: تمرکز او (براون) طی روزهای آینده شکل‌دهی دوباره به ساختار اقتصاد دچار رکود و تقویت آن برای آینده است.

دیوید کامرون، رهبر محافظه‌کاران اپوزیسیون نیز اظهار کرده که دولت در حال فروپاشی است.

وی در این باره گفت: با این استعفا قدرت استدلال برای عدم برگزاری انتخابات سراسری کاهش یافته و غیر قابل پاسخ است.

وزرا، مشاوران و حتی مجری برنامه "کارآموزی" انگلستان نیز در حالی با براون در دفترش صحبت کردند که این نخست وزیر "گرفتار شده"، در تلاش است برای تقویت صلاحیت خود و احیای دولت بیمارش کابینه را بار دیگر سازماندهی کند.

بعضی از نمایندگان پایین‌رتبه‌ حزب حاکم کارگر درصدد جلب حمایت برای خلع براون از قدرت بوده و امیدوارند که نتایج ضعیف حزب در انتخابات روز پنجشنبه باعث تقویت تلاششان شود.

"نیک براون" یکی از مسئولان حزب حاکم در پارلمان،‌ بیان کرد که برخی افراد از جمله کهنه‌کاران وفادار به تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس و بعضی از نمایندگان خودمدار به طور فعال برای براندازی براون تلاش می‌کنند.

طی یک نامه الکترونیکی از سوی نمایندگان شورشی که به رسانه‌های انگلستان درز پیدا کرده‌، خطاب به براون گفته شده است: شما می‌توانید با کناره‌گیری، بهترین خدمت را به حزب کارگر بکنید.

نمایندگان اپوزیسیون و تحلیلگران خاطر نشان کرده‌اند که رسوایی مالی نمایندگان، نواقص براون را که نداشتن فرماندهی برای حزب خود و ناتوانی در انجام اصلاحات وعده داده شده سیاسی است، آشکار کرده است.

هیزل بلرز، وزیر کابینه و مسئول دولت محلی نیز روز چهارشنبه در اقدامی که حاکی از تلاش عمدی برای صدمه زدن به براون بوده، از سمت خود استعفا کرد.

"پیتر مندلسن" وزیر بازرگانی و یکی از نزدیک‌ترین هم پیمانان بلر و مدافع کنونی براون اذعان کرد که ناآرامی وجود دارد اما از فعالان حزب کارگر خواست تا عواقب اخراج دومین رهبرشان را ظرف تنها دو سال در نظر بگیرند.

کد خبر 82862

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز