آمریکا برای نگهداری از جنگنده‌های «اف-۳۵» که به ترکیه تحویل نداده است، ۳۰ میلیون دلارغرامت می‌خواهد.

اف35

به گزارش همشهری آنلاین، منابع خبری گزارش کردند که آمریکا برای نگهداری از جنگنده‌های «اف-۳۵» که به ترکیه تحویل نداده است، غرامت می‌خواهد.

وبگاه «بالگرین میلیتری» روزیکشنبه به نقل از منابع خبری ترکیه نوشت که این هواپیماهای نسل پنجم که به ترکیه تحویل داده نشده‌اند، ۶ سال متوالی در انبار نگهداری می‌شوند. این درخواست ۳۰ میلیون دلار اعلام شده است.

بر اساس این گزارش، این هواپیماها به نگهداری فنی ماهانه مداوم نیاز دارند. ایالات متحده درخواست بودجه برای باز آماد (تعمیر و نگهداری) این جنگنده‌ها را برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ مطرح کرد.

ایالات متحده به همراه سایر متحدان ناتو نگرانی خود را مبنی بر اینکه سامانه اس-۴۰۰ می‌تواند فناوری اف-۳۵ را در معرض خطرات امنیتی احتمالی قرار دهد، ابراز کردند. ایالات متحده به طور مداوم به ترکیه در مورد عواقب احتمالی خرید اس-۴۰۰ هشدار داده بود.

اس-۴۰۰، به عنوان یکی از پیچیده‌ترین سامانه های دفاع موشکی جهان، می‌تواند از قابلیت‌های راداری خود برای افشای پیچیدگی‌های قابلیت‌های اف-۳۵ استفاده کند.

در تحولی دیگر، نخست وزیر یونان از دریافت نامه از «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر تایید فروش این جنگنده به آتن خبر داد.

« میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان بر اهمیت تصویب این نامه به عنوان دلیلی بر روابط مستحکم بین یونان و ایالات متحده تاکید و یونان را به عنوان عامل تثبیت کننده در منطقه معرفی کرد.

میتسوتاکیس گفت:«ما امکان خرید تا ۴۰ فروند اف-۳۵ را داریم.»

وی افزود که بودجه کافی برای مرحله اولیه این قرارداد تامین شده است. یونان از سال ۲۰۰۹ در حال بررسی خرید اف-۳۵ بوده، اما به دلیل وضعیت مالی بارها این سفارش به تعویق افتاده است.

این دو کشور همسایه هرکدام در پی برتری هوایی در منطقه هستند و باید برای مشاهده این مهم به انتظار نشست.

کد خبر 830257
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    73 55
    تورکیه هرچی برسرش بیاد حقشه چون نفت ومایحتاج رژیم اشغالگر رو به عهده داره
    • سجاد IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
      3 15
      روس ها هم حمایت میکنند اسراعیل را،اینکه دلیل نمیشه هرچی سرش بیاد حقش باشه
  • پرویزی IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    60 36
    آمریکاارباب است وترکیه رعیت.
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
      42 68
      خب امریکا اولین قدرت دنیاست چین و روسیه ارباب کی هستن😂
  • احمد نوروزی IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    37 11
    سلام کلا امریکا ومتحدانش بیشترین سود از جگ وخرابی کشورها بخصوص خاورمیانه می‌برند فقط بدنبال تنش درست کردن اختلاف ایجاد کردن در منطقه هستن بدنبال ایران هراسی وغیره هستن منابع وثروت کشورها را به تاراج می‌برند ایم شیوخ ابله منطقه هر سال میلیاردها دولار به جیب کشورهای اروپای وآمریکا می‌ریزند وسلام می‌خرند که فقط در جهت باز منافع همون کشورها استفاده کنن اسرائیل بز گترین منبع درآمد امریکا میباشد که با چنگ ودندان میخوان نگه دارن چقدر سلاح از اول تشکیل اسرائیل به اعراب فروخته شده ؟؟ چقدر تو جنگها نابود شده چقدر نیرو نخبه کشته شده وچقدر خرابی فقط فقط بخاطر اقتصادشان با خون ملت مسلمان وسرمایه مسلمانان بچرخه ویک عده خائن هم شدن هم صداشون تا زمانی کشوری بنام اسرائیل در منطقه وجود داشته باشه همیم وصع آدمه داره پس باید مسلمانان متحد شوند فقط اول برای نابودی اسرائیل نابودی تمام خائنین به مسلمانان که به اسم امیر وشاه دارن حکومت میکنن به اعراب
    • ایرانی IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
      23 16
      ارباب وطن فروش های مثل تو
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    23 37
    زورش میرسه میگیره .مگه در مملکت خودمون اینطور نیست؟
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    44 47
    ترکیه در مسیر توسعه اقتصادی گسترده و نیز تقویت دفاع به امکانات به روز با کمک غرب است . تراز تجاری موفق آنان دویست و پنجاه میلیون دلار صادرات ‌‌‌‌و فقط سی و سه میلیون دلار واردات بوده . نگران وضعیت وخیم اقتصاد ایران باشید نه جیب ترکیه ‌‌‌یا یونان .
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    35 10
    هرکاری کنه؛ آخر بیشترین باج رو ترکان از آمریکا میگیرن؛ بدون نفت و گاز جزو کشورهای ثروتمند وصنعتی دنیاست؛ آمریکا میخواد ادای خود ترکیه رو دربیاره براش
  • سعید‌آریایی IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    9 15
    اف‌ ۳۵‌بخرید‌ یا‌اف۵۵‌ بخرید‌ یا‌سوخو۵۴‌ بخرید‌فقط‌ دارید‌پولهای‌خود‌را جهت‌ یک‌مشت‌ آهن‌ قراضه‌ درمقابل‌ تکنولوژی‌رو‌به‌پیشرفت‌ که‌ درآینده‌ای نزدیک‌ با‌ ریز‌پرنده‌هایی‌ تمام‌اینها‌شکارخواهند‌شد
  • مشکی فام IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    4 4
    اردوغان بلده چطوری از آمریکا امتیاز بگیره
  • علی IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    4 2
    دنیا همین هرکی زورش برسه اربابه در هر کشوری محله ای منطقه ای به دیگران نگاه نکن به دوربر خود هم نگاه کن
  • امیررر DE ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    20 3
    عاقبت پاچه خواری امریکا همینه
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    2 16
    ترکیه عضو ناتو هست و کشورهای عضو حق خرید از روسیه رو ندارند .ترکیه با خرید s400به ناتو خیانت کرد وگرنه آمریکا تولید قطعات f35رو هم به ترکیه داده بود ...منتها ترکیه معلوم نیست کدوم طرفیه ...برعکس روسیه که به قولش عمل نمیکنه آمریکا به قولش عمل میکنه اما چه برای ما و ترکیه و اعراب بهتر اینه که تا جایی که بتونیم خود کفا بشیم وگرنه همیشه مجبوریم باج بدیم
    • ... IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
      16 2
      تو برجام بدجور بقولش عمل کرد اصلا امریکا به وفای عهد معروفه تو دنیا
  • رضا IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    0 1
    ترکیه در سال گذشته میلادی 254 میلیارد و 172 میلیون دلار صادرات انجام داد که بیشترین رقم ثبت شده تاکنون است. صادرات ترکیه در سال 2022 با 12.9 درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن به 254 میلیارد و 172 میلیون دلار رسیده و واردات نیز با 34 درصد رشد به 363 میلیارد و 711 میلیون دلار افزایش یافت.
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    1 0
    سامانه پدافندی دوربرد “مهران” را در مقام مقایسه می‌توان با سامانه S-۴۰۰ روسی دارای شباهت دانست که آخرین نسل عملیاتی شده پدافند دوربرد روسیه را تشکیل می‌دهد و با توجه به استفاده از تکنولوژی‌های جدید، طراحی بهبود یافته و احتمالا برد عملیاتی بیشتر موشک‌ها، توانایی و عملکرد بهتری نیز نسبت به این سیستم مشهور پدافندی روسی داشته باشد.
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    7 0
    آمریکا دزد سر گردنست